Aerton Hartwig Startet 17.November.2015 Link til dette innlegget Startet 17.November.2015 Som emnetittel antyder er jeg på utkikk etter hva jeg skal smøre min Tintorera med. Vet det er tidlig ute, men liker å ha alt klart til våren begynner(skal ikke smøre før en dag før sjøsetting) Jeg vil helst slippe å ta båten opp for spyling regelmessig så lenge man kan la være. Dette er imidlertid ikke et krav. En gang eller to i løpet av en lang sessong går bra. Båten har ingen bunnstoff nå Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Eg skal ikkje komme med anbefaling om kva type bunnstoff du skal ha, men om du vil ha minst mulig groe, så anbefaler eg å gå for svart bunnstoff. Min båt har svart bunnstoff og det finnest ikkje groe på bunnstoffet over hode. Vannlinja på min båt er trukket litt for lavt, så det blir ei stripe over bunnstoffet som alltid er under vann, dette området gror veldig bra. Det samme gjør også braketten til påhengsmotoren. Eg er overbevist om at det gror mindre på svart bunnstoff siden andre båter i marinaen med annen farge på bunnstoffet gror mykje meir enn min båt. Siden eg jobber på sjø, så er det perioder på 4-5 uker i gangen der båten ikkje er i bruk, så det burde være god tid å gro på. Eg har båten ute fra mars til november. Siden bunnsmøringen var på når eg kjøpte båten, så veit eg dessverre ikkje kva type bunnstoff som er på min båt annet enn at den er av typen hard og ikkje selvpollerende. Eg har nå hatt båten i to sesonger, og bunnstoffet ser fortsatt like bra ut nå når eg tok opp båten for ei uke siden. Min båt er en 18 fots landstedsbåt som maxer på litt over 40 knop, men ligger stort sett på 25-30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Aerton Hartwig Svart 17.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Takk for tipset om farge, men pga noen stygge krakeleringer må vi dra vannlinjen opp og da ser det ikke særlig pent ut med sort bunnstoff. Båten er dødskul og jeg er rimelig opptatt av utseende på den også.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 (redigert) Har ikke bunnstoff på min 18 fots skjærgårdsjeep fra 2010. Det går helt fint, under visse forutsetninger. Kan jo ikke la den ligge ubrukt i mange uker, da må den nok opp for en kjapp vask. Redigert 17.November.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Bunnstoff på båt er ødelegger da ikke utseendet! Det styggeste bunnstoffet jeg ser er misfarget hvitt. Nesten som møkkete hvite joggesko. Da foretrekker jeg heller svart, det holder fargen og gror minst. Krakeleringene dekker du heller med et felt med lakk I båtens farge, og så legger du bunnstoff en cm eller to over vannlinjen og nedover. Da er det bare fiskene som ser hvilken farge du har under.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jon-Kåre Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Eller stripen i en helt annen farge en bunnstoff og skrog har Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Fishermidas Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Det er bevist at farge IKKE spiller noen rolle. Det gror akkurat like mye/lite på sort som på hvitt. Forskjellen er at det VISER på hvitt og ikke sort. Alt slimet på sort bunnstoff blir "groe" på hvitt bunnstoff, mengden er nøyaktig den samme!! Sitér dette innlegget Link to post
Poopadoop Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Hempel Hard Racing har jeg aldri fått noe mer enn litt slim av, selv ikke bak hvor vannet ligger stille i fart osv uansett, under blir jo båten spylt når du kjører. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
steyr t Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Jeg har heiset opp et stort antall båter som skal i opplag gjennom mange år nå. Jeg mener bestemt at det er stor forskjell på mørkt og lyst bunnstoff!! Det er mye mer rur/skjell/groe ,og annet på lyst bunnstoff ,en på mørkt. Min erfaring er dermed helt annerledes en det Fishermidas sier. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Kan gjerne ha en sammenheng med at det ikke har vært like mye kobber i hvitt bunnstoff som i fargede? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.November.2015 Link til dette innlegget Svart 17.November.2015 Jeg oplever og sort som mindre groverdig. Ser man ellers på båten så gror det jo bedre der lyset kommer til, sort stoff = mindre lys Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
andersb Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Jeg har hvitt, har 0 groe, 0 skjell, 0 tull ;) Dette handler om å ikke la båten ligge uendelig lenge mellom hver gang den brukes, og i 65 knops båt har du nok fart til å dra av det meste. Jeg pleier selv å dra båten opp i toppfart minst 1 gang per tur for å alltid sørge for at ting får seg en god vask ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Jeg pleier selv å dra båten opp i toppfart minst 1 gang per tur for å alltid sørge for at ting får seg en god vask ;) Det gjør jeg også men er avhengig av minimum frisk bris for å få det til. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Det gjør jeg også men er avhengig av minimum frisk bris for å få det til. Blir du kvitt groen da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Jo større fart jo mindre del av skroget får man skrubbet av fartsvannet, for en hurtiggående helplanende båt iallefall. Men alle monner drar. Kun inngrodd rur som ikke lar seg bekjempe med høy fart. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Hei, jeg prøver å svare på spørsmålet for morroskyld: du bør ha et hardt bunnstoff. Detter kan du slipe og få helt glatt. I den farten vil man ha så absolutt glatt som mulig for å få høy fart. Det er vel International Vc17, Hempel Water Glide eller Hard Racing TecCel, som er å anbefale. Alle har tilsatt stoff for å være ekstra glatt og er tyntflytende for å bygge lite slik at du får glatt overflate år etter år. Fargen kan du sikkert finne ut av... Det er like mye tørrstoff i bunnstoff uansett farge - altså like mye virkestoffer og "antigroe". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.