Jump to content

Hvilke bunnstoff på speedbåt 65knop?

Aerton Hartwig

Recommended Posts

Som emnetittel antyder er jeg på utkikk etter hva jeg skal smøre min Tintorera med. Vet det er tidlig ute, men liker å ha alt klart til våren begynner(skal ikke smøre før en dag før sjøsetting)

Jeg vil helst slippe å ta båten opp for spyling regelmessig så lenge man kan la være. Dette er imidlertid ikke et krav. En gang eller to i løpet av en lang sessong går bra.

Båten har ingen bunnstoff nå

Eg skal ikkje komme med anbefaling om kva type bunnstoff du skal ha, men om du vil ha minst mulig groe, så anbefaler eg å gå for svart bunnstoff. Min båt har svart bunnstoff og det finnest ikkje groe på bunnstoffet over hode. Vannlinja på min båt er trukket litt for lavt, så det blir ei stripe over bunnstoffet som alltid er under vann, dette området gror veldig bra. Det samme gjør også braketten til påhengsmotoren.

Eg er overbevist om at det gror mindre på svart bunnstoff siden andre båter i marinaen med annen farge på bunnstoffet gror mykje meir enn min båt. Siden eg jobber på sjø, så er det perioder på 4-5 uker i gangen der båten ikkje er i bruk, så det burde være god tid å gro på. Eg har båten ute fra mars til november.

Siden bunnsmøringen var på når eg kjøpte båten, så veit eg dessverre ikkje kva type bunnstoff som er på min båt annet enn at den er av typen hard og ikkje selvpollerende. Eg har nå hatt båten i to sesonger, og bunnstoffet ser fortsatt like bra ut nå når eg tok opp båten for ei uke siden. Min båt er en 18 fots landstedsbåt som maxer på litt over 40 knop, men ligger stort sett på 25-30 knop.

Har ikke bunnstoff på min 18 fots skjærgårdsjeep fra 2010.

Det går helt fint, under visse forutsetninger. Kan jo ikke la den ligge ubrukt i mange uker, da må den nok opp for en kjapp vask.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Bunnstoff på båt er ødelegger da ikke utseendet! Det styggeste bunnstoffet jeg ser er misfarget hvitt. Nesten som møkkete hvite joggesko. Da foretrekker jeg heller svart, det holder fargen og gror minst.

Krakeleringene dekker du heller med et felt med lakk I båtens farge, og så legger du bunnstoff en cm eller to over vannlinjen og nedover. Da er det bare fiskene som ser hvilken farge du har under....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Eller stripen i en helt annen farge en bunnstoff og skrog har

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har heiset opp et stort antall båter som skal i opplag gjennom mange år nå. Jeg mener bestemt at det er stor forskjell på mørkt og lyst bunnstoff!!   Det er mye mer rur/skjell/groe ,og annet på lyst bunnstoff ,en på mørkt. Min erfaring  er dermed helt annerledes en det Fishermidas sier.

Jeg oplever og sort som mindre groverdig. Ser man ellers på båten så gror det jo bedre der lyset kommer til, sort stoff = mindre lys

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har hvitt, har 0 groe, 0 skjell, 0 tull ;) 

Dette handler om å ikke la båten ligge uendelig lenge mellom hver gang den brukes, og i 65 knops båt har du nok fart til å dra av det meste. Jeg pleier selv å dra båten opp i toppfart minst 1 gang per tur for å alltid sørge for at ting får seg en god vask ;) 

Jo større fart jo mindre del av skroget får man skrubbet av fartsvannet, for en hurtiggående helplanende båt iallefall.

Men alle monner drar. Kun inngrodd rur som ikke lar seg bekjempe med høy fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei, jeg prøver å svare på spørsmålet for morroskyld: du bør ha et hardt bunnstoff. Detter kan du slipe og få helt glatt. I den farten vil man ha så absolutt glatt som mulig for å få høy fart.

Det er vel International Vc17, Hempel Water Glide eller Hard Racing TecCel, som er å anbefale. Alle har tilsatt stoff for å være ekstra glatt og er tyntflytende for å bygge lite slik at du får glatt overflate år etter år.

Fargen kan du sikkert finne ut av...

Det er like mye tørrstoff i bunnstoff uansett farge - altså like mye virkestoffer og "antigroe".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...