glalaksen Startet 18.November.2015 Link til dette innlegget Startet 18.November.2015 Har byttet startmotor på min 6syl 170 hk Iveco og når jeg fikk startet opp igjen så vare ladelampen ved nøkkelen sort ved lavt turtall og begynte å lyse ved høyere turtall. Altså motsatt av vanlig. Når vi skulle ta ut dynamoen fant vi en ledning som skulle fast i startmotoren som var løs. Kan dette ha en sammenheng? Eventuelt hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Kan vel være B+ fra dynamo (ladekabelen) som har løsnet fra starteren. Denne er vanligvis festet på den store + skruen på starter. Den samme skruen som den tykke + kabelen som går til startbatteri. Når ladingen starter prøver strømmen å gå via ladelampen siden selve ladekabelen ikke er tilkoblet. Bare ren tipping dette, men i farten kommer jeg ikke på noe annet. Ikke start før du er sikker på at du gjør dette riktig for dynamoen tar fort kvelden hvis ladekabel ikke er tilkoblet hvis den ikke allerede er kaputt. Er det lys i ladelampa før du starter eller er den død da også ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 18.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Det kan nok stemme at den skal på B+ passer med lengde på kabelen. Nå har sikkert sjarken putret og gått i sikkert ti timer uten at den har vært tilkoblet så da har dynamoen gått heden? La ikke merke til om den lyste eller ikke før start, men tror at var som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 glalaksen : Nå har sikkert sjarken putret og gått i sikkert ti timer uten at den har vært tilkoblet så da har dynamoen gått heden? Ikke sikkert det for det er vel når den gir mye strøm og får et plutselig brudd det går galt. Siden den ikke har vært tilkoblet har den heller ikke blitt utsatt for belastningen et plutselig brudd er. Men vær nå sikker på at det er den før du gjør noe. Det bør vel merkes på batteriene etter så lang kjøring uten lading. Og sjekk at lampen lyser uten at motor startes. Lyser den ikke må det nesten være noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 18.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Batteriene er flate og må lades opp i morgen. Har prøvd å tenke på det og tror den lyste. Ellers ville jeg lagt merke til det. Skal få en som kan det til å måle og se i morgen formiddag. Noen som har forslag til hvor jeg evt. kan kjøpe ny dynamo? Startmotoren kostet ca 16 000,- orginalt, uorginal gjennom norsk forhandler kom henn holds vis 5000,- og 5800,- Når han ene sa at kunne få den sendt rett fra nederland og til meg, så søkte jeg litt og bestilte selv fra Tyskland. kom på 2200,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.