Jump to content

Teak badeplattform på vinteren, tåler den snø og is?

Dykker

Recommended Posts

Nå er jeg veldig usikker.

Hva gjør man med badeplattformen som har teak på båt som ligger ute vinterstid?

Dekker man den til med lufting under presenning, eller lar man den ligge åpen og lar snø og is legge seg?

Forrige båten hadde ikke teak på badeplattformen, så der kunne det legge seg is og snø. Men på nybåten er det som sagt badeplattform med teak.

Hva er fasiten?

Du som meg, skal vel bruke båten litt i vinter?

Teak'en er behandlet med Golden Teak Sealer og tåler fint en norsk vinter. Ja, det tærer litt på men ikke mer enn at du tar en skikkelig rens/behandling til våren igjen.

Jeg behandlet teak'en vår og høst for varig beskyttelse.

For all del: dekker du til, er teak'en like fin til våren. Men stress hvis du vil utpå en nydelig vintersdag ?

Sist vinter lå vi ute her på østlandet ,uten å dekke til plattformen, og jeg må nå i vinter få de jeg har båten i opplag hos, ta en sjau på teaken. Jeg mener at det ikke er bra for teaken å ligge ubeskyttet, med kulde og  frostspreng pga. kuldegrader og varmegrader om hverandre over tid. Det er jo ganske mange skifter mellom kulde og varmegrader i løpet av vinteren der du ligger, så det å dekke til er nok verdt jobben.

Dere skal ikke være redd for teaken, det er av de mer værharde treslagene og teak av god kvalitet tåler mye.

Det er jo derfor det blir brukt til utendørsmøbler. Teak har naturlig impregnering av oljer og gummi. Ved tørking Impregnerer dette treverket og sørger for at råte og soppangrep ikke lett får tak.

Teak blir grå etter en stund, dette er en naturlig reaksjon og man behøver ikke å gjøre noe.

Såkalte teak rensere gjør ikke noe godt for treverket men bidrar selvsagt til et pent utseende.

Så er jo spørsmålet hva du egentlig har på badeplattformen, det finnes noen andre tresorter som minner om teak men som ikke er så holdbare.

Hvis de som har lagt teak har gjort ordentlig arbeid er det ingen grunn til å bekymre seg over vinteren, men jeg har pratet med et par båteiere av som har opplevd at teak har løsnet fra dekket av frostspreng fordi produsenten hadde vært sparsomme med lim. Kanskje unødvendig å si at båtene dette gjaldt var masseproduserte båter i nedre prisklasse.

Enig i den siste setningen din, men hvilken type lim du bruker, og det at limet fyller hele limflaten har helt klart betydning. Jeg har sett teak hvor det er lagt en "tråd" lim under bordene, og det gir høyere sannsynlighet for frostspreng enn hvis man bruker en tannsparkel og fordeler limet ut som en film eller membran før man legger teaken.

bilde

Kanskje ikke så lett å få noe inntrykk, men dette dekket er ca. 11 år gammelt når bildet ble tatt, og har ikke vært innendørs siden båten ble levert fra en masseprodusent fra det tyske innlandet....

Har kun blitt vasket med vann (og litt grønnsåpe noen ganger). Stavene begynner å få litt groper, natene er begynt å gå, men is og kulde ser ikke ut til å ha gjort situasjonen så veldig mye verre.

Fint dekk du har Nikk. De to eksemplene jeg nevnte kan skyldes flere ting. Båtbyggere vet at lim er ferskvare, men det har nok også skjedd at limprodusenter har fått en og annen dårlig batch (vært uheldig med en produksjon). Jeg hadde enkelte bord som løsnet på min Hallberg Rassy fra 1980, og det skyldtes nok mest dårlig arbeid fra de som la dekket. En tynn tråd silikonbasert lim i tillegg til skruer holder ikke i lengden, men slik tror jeg ingen holder på i dag.

Tilbake til trådstarter så er det nok ingen ulempe å dekke til med presenning så lenge man får lufting under. De fleste dekk jeg har sett som er utslitte/ødelagte er nok mere et resultat av båteiere som sliter ut dekkene sine med høytrykkspyler, slipemaskin, skrubb etc. i forsøk på å få dem til å se fine ut. Selv har jeg bare teak i cockpit, og den lar jeg stå åpen i vinter. Såpass skal den tåle, og så får jeg heller legge ny teak når den tid kommer, men det tror jeg blir lenge til.

Njjaaaa - det der står i dit link er vel, at man bør stille båden så der ikke er vand, der SAMLER SIG på dækket. Det skal kunne løbe af. 

Når det er sagt, så havde jeg min NW stående ude i de seneste to vintre, og jeg ville nok have foretrukket at have haft den inde. Sod og andet skidt sætter sig i dækket og skal renses af, så det er ekstra arbejde. Og hvis der er små revner i fugerne, så er det naturligvis udsat når der er frost. Så alt i alt foretrækker jeg at have teak inde. Af samme grund skal jeg ikke have teak på min næste båd...Den skal kunne tåle at stå ude hele året - og bliver den beskidt, så skal den have en omgang med højtryksrenseren.

Uff, den var ikke fin.  Båten ser ikke ut til å ha blitt tatt særlig godt vare på, og eieren har nok hatt god hjelp av frosten med å avmontere teaken.  Jeg klarer ikke å se at dekket jeg la på min gamle 352 skal kunne løsne på det viset, så i tillegg til frostspreng vil jeg nok tro at det er gjort dårlig arbeid når dekket ble lagt.  Bruker man rette limet, rengjør dekk og teak, og unngår at det blir luft mellom dekk og teak skal båten tåle å ligge ute over vinteren uten å dekkes til.  Det er nok ikke optimalt, men det er en annen sak.  Synes båten på bildet ser noe shabby ut.  Har den vært under vann?

Fikk høre en historie en gang fra et firma i Sverige som skulle bytte dekk på en eldre seilbåt.  Rivingen gikk forbausende fort da de som opprinnelig hadde lagt teak på båten ikke hadde brukt lim, men kun latt skruene holde dekket på plass.  Her er det jo ingen skruer så det er en annen sak.  

Hva gjelder frostspreng kan jeg bare dra en paralell til flisleggeryrket, der er det en norm som sier at innendørs drar man på med tannsparkel på kun gulv, mens utendørs drar man på både gulv og flis, dette for å sikre seg mot luftlommer i limet som vann kan legge seg i og ekspandere ved frost. 

Er det limet på korrekt måte så skal ikke frostspreng oppstå

Her er det verste dekket jeg har sett, mon tro om frost kan ha bidratt her eller om det bare er et dårlig produkt?

bilde

Lurer på om det var samme båten jeg så i Skagen for noen år siden- ser ikke bra ut.

Dette tror jeg er dårlig produkt. Jeg har blitt fortalt at Bavaria en periode (frem til 2001 ??) limte teakstavene på vannfast kryssfiner først og deretter la dette på dekk. Problemet var at den vannfaste kryssfineren ikke holdt vannet ute.....  

Sist vinter lå vi ute her på østlandet ,uten å dekke til plattformen, og jeg må nå i vinter få de jeg har båten i opplag hos, ta en sjau på teaken. Jeg mener at det ikke er bra for teaken å ligge ubeskyttet, med kulde og  frostspreng pga. kuldegrader og varmegrader om hverandre over tid. Det er jo ganske mange skifter mellom kulde og varmegrader i løpet av vinteren der du ligger, så det å dekke til er nok verdt jobben.

Stemmer godt med mine erfaringer Tom.  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...