Jump to content

Teak badeplattform på vinteren, tåler den snø og is?

Dykker

Recommended Posts

Dykker skrev On 20.11.2015 at 20.43:

Dekker man den til med lufting under presenning, eller lar man den ligge åpen og lar snø og is legge seg?

Hva er fasiten?

Fasiten er at alt treverk holder seg best når det er tildekket og skjermet fra sol, snø, regn osv.

Teak er ikke noe unntak.

Spørsmålet er da om du vil legge arbeidet i tildekking eller ekstra vedlikehold.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Teaken skulle holde seg greit med litt vedlikehold selv om båten ligger ute hele året. Som flere her har sagt så smell på et lag med Golden Teak Sealer vår og høst så burde det få fint. 

Når det er sagt holder den seg finere hvis båten lagres innendørs, hvilket gjelder hele båten generelt også, men dette ligger jo i kortene. Svaret på spørsmålet ditt er ja med litt vedlikehold. 

Nå virker det som det er veldig store kvalitetsforskjellerpå teak som monteres.  Selve teaken tåler vel vannet bra men når det er dårlige nater og fuger får man vel problemer med frostspregning. Behandles den rett varer den veldig mange år! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

jeg har hatt båt med teak som har ligget ute om vinteren - ser litt nasty ut etterhvert, men 10 min med saltvann og stiv kost på tvers av fibrene og det så mer eller mindre som nytt ut.

Brukte teak restorer og gyllen teak olje en gang, for å befare fargen - liker gyllen fremfor grå.

Det eneste som kan være et problem er hvis der kommer vann som blir is imellom / under. Det utvider seg, og kan føre til at platene begynner å løsne.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

Guest Avmønstret#

På opptil flere FB grupper verserer det steinharde rykter om at båter ikke tåler vinter, at plastbåter faktisk "frostsprenges" om de ikke dekkes 100% til ;-) 

Var en med Bavaria seilbåt som skrev at rekkelista, eller var det rekkestøttene som ble frostsprengt pga dårlig konstruksjon fra Bavaria sin side. Var noe med at det trengte vann inn i fugen under og pressa ut/opp skruene. Men det er vel mer feil på båten, og evt etterslep i vedlikehold hvis vann kan trenge inn under beslag på dekk....

---

En generell påstand om at moderne plastbåter ikke tåler vinter mener jeg må være tull. Hadde det vært tilfelle hadde det vært "almen kunnskap" og en også en katastrofe i grunnen. 

At en kan få problemer om vinteren hvis et teakdekk er slitt og begynner å slippe vann ned i fugen, eller tettinga rundt dekksutstyr begynner å feile så fukt trekker inn er uavhengig av årstidene, men det gjør det ikke bedre om båten ligger utildekket om vinteren hvis en "henger bak" på vedlikeholdet. 

Det er sikkert levetidsforlængende for træværk at være indendørs om vinteren. Men jeg oplevede noget interessant på min båd forleden:

Den ligger ude og der var ca 5 cm sne på agterdæk og badeplatform. Så tog jeg en blød børste og begyndte at feje sneen væk og oplevede, at det faktisk havde en rensende effekt på teaken: Grøn belægning blev slebet blidt væk og teaken står nu finere end den var før. Så måske er "sne-rensning" en ting...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...