Jump to content

powertrain marine joint erfaringar


Scand29bal

Recommended Posts

Hej jag har lite funderar på att införskaffa en powertrain marine joint axelkoppling och då jag inte har plats till den med trycklager funderar jag på den som inte har trycklager. det jag funderar över är om det är en bra ide att skaffa en sådan koppling då denna kommer att hänga i propelleraxel och därmed öka vikten på propeller axel och trycka denna ner i cutlesslagret? har jag missförstått allt?

 

http://www.powertrain.no/media/flash/marineledd.html

tacksam för svar

// Johan

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post

nej självklart sitter den fast i girkassen det jag menar är att normalt sett när man skall lina upp axel med backslag centrerar man propeller axel i cutless lagret men eftersom propelleraxlen nu kommer att sitta på den delen som är "lös" kommer ju detta att göra att propelleraxeln kommer att hänga i den lösa delen av koppling dvs hänga i den änden?

Link to post

nu kanske det verkar som om jag är trög i huvudet (vilket jag kanske är) Men om du håller i ändan som du skall montera mot backslaget menar du då att den andra änden på leden inte kommer att peka neråt 8grader pga gravitationen? skillnaden mellan en vanlig drivaxel på en bil är att den sitter helt i splines utan några direkta tolleranser i båda ändar alltså i hjulnavet och i diffrentialen.  en bils kraftöverföring är inte att sammanlikna med en båts i mina ögon. men rätta mig gärna om jag har fel. jag funderar på om den skjuvande krafter allltså kraften som vill putta propelleraxlen framåt gör att den kommer att centrera i cutlesslagret och att eventuell fel vinkling kommer att tas upp av leden.

Link to post

Det blir litt på siden å sammenligne med bil. For i en bil sitter det et trykklager (hjullager). Og på de fleste leddene på en bil er det to 'knuter'. Derfor. Du tenker litt feil. Leddet du vurderer på er naturligvis boltet til girkassen, samtidig er leddet festet til akslingen med den medfølgende klemkoplingen. Dermed får du et system som er akselerert mot jorden, men holdt igjen med like stor kraft av cutlesslageret og motoren. Altså, giret og cutlesslageret deler på jobben med å bære aksling, propell og ledd.

 

Det du ønsker å montere blir egentlig en torsjonsstiv kopling som kan ta større vinkelavvik enn en normal kopling. Leddet du nå vurderer kun tar vinkelavvik. Leddet har null toleranse for parallellavvik (vertikalt og horisontalt).

 

Så hvis du kan rette opp skikkelig, vurder en fleksibel kopling som er torsjonsmyk. Som diverse koplinger med gummielementer. Disse tar, etter husken, et par grader vinkel- og parallellavvik.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...