Scand29bal Startet 20.November.2015 Link til dette innlegget Startet 20.November.2015 (redigert) Hej jag har lite funderar på att införskaffa en powertrain marine joint axelkoppling och då jag inte har plats till den med trycklager funderar jag på den som inte har trycklager. det jag funderar över är om det är en bra ide att skaffa en sådan koppling då denna kommer att hänga i propelleraxel och därmed öka vikten på propeller axel och trycka denna ner i cutlesslagret? har jag missförstått allt? http://www.powertrain.no/media/flash/marineledd.html tacksam för svar // Johan Redigert 20.November.2015 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Den festes jo også i utgående flens på girkassen med 4 bolter så jeg kan ikke helt forstå at vekten bæres av akselen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 20.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 nej självklart sitter den fast i girkassen det jag menar är att normalt sett när man skall lina upp axel med backslag centrerar man propeller axel i cutless lagret men eftersom propelleraxlen nu kommer att sitta på den delen som är "lös" kommer ju detta att göra att propelleraxeln kommer att hänga i den lösa delen av koppling dvs hänga i den änden? Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 20.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 det jag menar är att egenvikten i axeln kommer att göra att den hänger i cutless lagret? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Nei, det stemmer ikke, dette fungerer på samme måte som drivleddet i en bil med forhjulstrekk. Det er en knute med flere "kuler" som er opplagret i huset og dette bærer vekten av drivknuten samt aksel. klikk på link under for sprengskisse http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.mastorimakina.com/app/webroot/img/products/marinejoint2.jpg&imgrefurl=http://www.mastorimakina.com/index.php/products/index/catId:13/subcatId:43&h=291&w=391&tbnid=xbjbAYlbWC3OzM:&docid=iM2sRXhfckwvmM&ei=uIZPVribLMP-ywOQ8ozICg&tbm=isch&ved=0ahUKEwi418DL75_JAhVD_3IKHRA5A6kQMwggKAUwBQ Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 20.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 nu kanske det verkar som om jag är trög i huvudet (vilket jag kanske är) Men om du håller i ändan som du skall montera mot backslaget menar du då att den andra änden på leden inte kommer att peka neråt 8grader pga gravitationen? skillnaden mellan en vanlig drivaxel på en bil är att den sitter helt i splines utan några direkta tolleranser i båda ändar alltså i hjulnavet och i diffrentialen. en bils kraftöverföring är inte att sammanlikna med en båts i mina ögon. men rätta mig gärna om jag har fel. jag funderar på om den skjuvande krafter allltså kraften som vill putta propelleraxlen framåt gör att den kommer att centrera i cutlesslagret och att eventuell fel vinkling kommer att tas upp av leden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Det blir litt på siden å sammenligne med bil. For i en bil sitter det et trykklager (hjullager). Og på de fleste leddene på en bil er det to 'knuter'. Derfor. Du tenker litt feil. Leddet du vurderer på er naturligvis boltet til girkassen, samtidig er leddet festet til akslingen med den medfølgende klemkoplingen. Dermed får du et system som er akselerert mot jorden, men holdt igjen med like stor kraft av cutlesslageret og motoren. Altså, giret og cutlesslageret deler på jobben med å bære aksling, propell og ledd. Det du ønsker å montere blir egentlig en torsjonsstiv kopling som kan ta større vinkelavvik enn en normal kopling. Leddet du nå vurderer kun tar vinkelavvik. Leddet har null toleranse for parallellavvik (vertikalt og horisontalt). Så hvis du kan rette opp skikkelig, vurder en fleksibel kopling som er torsjonsmyk. Som diverse koplinger med gummielementer. Disse tar, etter husken, et par grader vinkel- og parallellavvik. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 he he :-) Feil vinkel vil tas opp av leddet, korrekt. Men det er inntil 8 graders avvik som kan tas opp i leddet. Hvis man holder seg innenfor vil sentrering av aksel i hylserør/cutlesslager ikke være noe problem. De cv leddene som har støttelager(som det ikke er plass til hos deg) kan ta opp enda større vinkelavvik, gjerne opptil 15 grader Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 20.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 att dom med trycklager kan ta upp 15grader beror på att det är 2 leder antar jag? MM jag har lite att fundera över känner jag.. men det ska nog bli bra detta. tack för tipsen. :) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 20.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 dom axelkopplingarna med trycklager är ju så jäkla långa så jag får montera motorn i ruffen... någon som vet någon axelkoppling med trycklager som är relativt kort och klarar 300hk och´1500nm på axel? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Her er også mange produkter http://www.centa.info/?show=products;country=no;nr=33 Selv har jeg centa agm men til en mindre motor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 he he :-) Feil vinkel vil tas opp av leddet, korrekt. Men det er inntil 8 graders avvik som kan tas opp i leddet. Før man tar det målet der for absolutt, anbefales det å lese bruksanvisningen. Kan hende man får en liten aha-opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.