OveHelgeland Startet 20.November.2015 Del på Facebook Startet 20.November.2015 Hei. Har søkt å lest men ikke funnet noe. Har et Volvo penta duoprop drev var ute i dag å plutselig blinket trimidikator at drevet er HELT oppe. Så høyt at tall ikke vises. Men sannheten er at drevet står helt nede. Å når jeg prøver å tilte opp skjer ikke noe.. mens pumpa går om jeg prøver å tilte ned. Men drevet er jo nede. Hvor kan jeg begynne å lete etter feil. Båten har ligget i ro i 1 mnd cirka. Å uansett om drevet var oppe skulle vel punpa gått? Når jeg holder den extra tilteknappem inne? Oljenivået er fint:) Er det noen som har boe jeg kan begynne med? Takker for alle svar. Ove Helgeland Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 Mange tråder her om dette, feks denne under. Du har jo problemer med trimindikator også, søk på det. Mine pumper gikk selv om drevet sto på max, 290dp. https://baatplassen.no/i/topic/112979-vp290-drev-vil-ikke-tiltes-opp/ Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 20.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2015 Leste denne tråden men synes det er veldig merkelig at både trimidikatoren min og trim opp skulle slutte å virke på likt. Å at til å me ikke pumpa går.. er det indikatoren som kan stå for all trøbbel her? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 Pumpene gikk ikke når jeg ikke fikk tiltet opp eller ned. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 (redigert) Om det er mismatch mellom hva instrumentet viser og faktisk stilling på drevet ville jeg begynt med trimsensoren. Den finner du på innsiden, bak motoren, på toppen av transomen der styrearmen går inn. 3 ledninger ut av den. Nr 22 på skissen her http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7734180-44-589.aspx Edit: Mener ganske sikkert at når instrumentet viser maks opp vil det kutte strømmen til motoren. Redigert 20.November.2015 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 Mine kuttet ikke på topp eller bunn, når alt fungerte, men det kan hende det ble forandring på dette på nyere drev. Trådstarter skriver ikke hvilke type drev eller modell han har.. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 Enig med Sjøfare. Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 20.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2015 Takk for meget godt svar. Grunnen til at jeg ikke har skrevet modell eller noe er for jeg rett å slett ikke vet. Det står på en aquador 26 ht. Med en volvo penta kad 3 eller 4 220 hk å drev byttet i 2013 av merkeverskted. Men å skru opp alt av luker slik at jeg kommer meg bak motor å sjekke kabler kan være årsaken her? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.November.2015 Del på Facebook Svart 20.November.2015 (redigert) KAD kom versjonene KAD42 og 43 230hk og KAD44 260hk. Disse benyttet 290DP drev KAD 300 272hk, hadde DPH drev Redigert 20.November.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 KAD 300 hadde vel DPG forresten.. Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Jeg har kad 43. Så da har jeg 290 duoprop drev? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 KAD 42 ble vel levert med DP-D og senere 43/44 med DP-E mens KAD 300 var alene om DP-G drevet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Førstefender Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Du har en versjon av 290DP drev ja, kom med stadig forkjellige versjoner, men er stort sett like. Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Hei kan dere se på bildet er en grønn kabel ser ud som den er nylig revet av. Noen som vet om den skal inn på den strømpen så strå igjen fra den bolten? Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Riktig som du skriver og må fikses så det er god kontakt, ikke la det være sånn hvis båten er på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Du må finne ut hvor kabelen kommer fra. Det kan være denne - rød pil(?): Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Den grønne kabelen er ca 40 cm kort. Å går inn på en lang bolt som vender ut mot akterspeilet. Bolteb er lang. Ut i fra denne går 2 grønne kabler. Begge ca 40 cm korte. Å den ene er merket med flywheel house men begge er revet av? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 De to løse ledningene er begge 40 cm å går ned til en lang bold på drev. Hvor skal disse? Noen som vet? Er der bare å jorde disse? Takker for alle svar:) Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Bildet viser de 2 grønne kablene. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Jeg har nettopp byttet trim sensor, og det var festet en grønn jordkabel til skruen som holder sensor braketten på plass. Det kan være denne kabelen som har røket hos deg. Tipper det er ved kabelskoen den har røket. Sitér dette innlegget /per Link to post
OveHelgeland Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Jepp d tror eg og. Bolten som holder brakketten på plass var det en tom kabelsko. Å grønnkabel rett ved. Revet av. Men følger jeg den grønne kabel kommer jeg til den skruen som holder rør fast i hekkaggregat. Hvor det kommer 2 grønne løse kabler ut av kabelsko. Så begge grønne må vel festes? Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Jeg er ikke sikker på hvor den andre grønne kabelen er koblet, og jeg er dessverre ikke i båten nå slik jeg kan sjekke (hvis jeg da hadde sett noe fordi det er så forbasket trangt bak der..) Sitér dette innlegget /per Link to post
OveHelgeland Svart 21.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2015 Det er SINNSVAKT trangt nedi der.... d e jo umenneskelig. Men syyyykt irriterende. Slik jeg ser kobberen på begge de grønne kablene er begge revet av nylig for kobberen er fin å ikke noe ir eller misfarging. Men er det så lett at den ene skal til bolt som holder braketten til giveren nede å den andre grønne til jord? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Jepp d tror eg og. Bolten som holder brakketten på plass var det en tom kabelsko. Å grønnkabel rett ved. Revet av. Men følger jeg den grønne kabel kommer jeg til den skruen som holder rør fast i hekkaggregat. Hvor det kommer 2 grønne løse kabler ut av kabelsko. Så begge grønne må vel festes? Det virker på meg som du beskriver jording her. Transomen må har jording og dette blir gjort ved å føre jordingen på denne måten du beskriver. Mener min transom er jordet på to steder, og da ved at et sted har dobbel ledning inn på en klemme også føres en liten ledningsstump videre. Forskjellen hos meg er vel at jordledningene mine er grønn/gule mener jeg. Ellers er min erfaring at når indikatoren misviser så kraftig som hos deg, skyldes dette ofte at styrepinnen på utsiden drevet som griper tak i tannhjulet til trimindikatoren har ryket og sitter da igjen i øverste posisjon når drevet blir tiltet ned. mange tråder om det innpå her. Hvis så er tilfelle må dette byttes på utsiden båten. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 21.November.2015 Del på Facebook Svart 21.November.2015 Grønne lednigen er forbindelse mellom motor, transom og drev/styrehjelm. På vår båt er den koblet fra punktet der jordkablene sitter til den ene skruen ved kjølevanngjennomføringen og opp til punktet på styrearmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.