Jump to content

Får ikke tilte opp VP Duoprop drev

OveHelgeland

Recommended Posts

Hei.

Har søkt å lest men ikke funnet noe.

Har et Volvo penta duoprop drev var ute i dag å plutselig blinket trimidikator at drevet er HELT oppe. Så høyt at tall ikke vises. Men sannheten er at drevet står helt nede. Å når jeg prøver å tilte opp skjer ikke noe.. mens pumpa går om jeg prøver å tilte ned. Men drevet er jo nede.

Hvor kan jeg begynne å lete etter feil. Båten har ligget i ro i 1 mnd cirka. Å uansett om drevet var oppe skulle vel punpa gått? Når jeg holder den extra tilteknappem inne?

Oljenivået er fint:) Er det noen som har boe jeg kan begynne med?

Takker for alle svar.

Ove Helgeland

Om det er mismatch mellom hva instrumentet viser og faktisk stilling på drevet ville jeg begynt med trimsensoren. Den finner du på innsiden, bak motoren, på toppen av transomen der styrearmen går inn.

3 ledninger ut av den.

Nr 22 på skissen her http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7734180-44-589.aspx

Edit: Mener ganske sikkert at når instrumentet viser maks opp vil det kutte strømmen til motoren.

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Takk for meget godt svar. Grunnen til at jeg ikke har skrevet modell eller noe er for jeg rett å slett ikke vet. Det står på en aquador 26 ht. Med en volvo penta kad 3 eller 4 220 hk å drev byttet i 2013 av merkeverskted. Men å skru opp alt av luker slik at jeg kommer meg bak motor å sjekke kabler kan være årsaken her?

Det er SINNSVAKT trangt nedi der.... d e jo umenneskelig. Men syyyykt irriterende. Slik jeg ser kobberen på begge de grønne kablene er begge revet av nylig for kobberen er fin å ikke noe ir eller misfarging. Men er det så lett at den ene skal til bolt som holder braketten til giveren nede å den andre grønne til jord?

Jepp d tror eg og. Bolten som holder brakketten på plass var det en tom kabelsko. Å grønnkabel rett ved. Revet av. Men følger jeg den grønne kabel kommer jeg til den skruen som holder rør fast i hekkaggregat. Hvor det kommer 2 grønne løse kabler ut av kabelsko. Så begge grønne må vel festes?

Det virker på meg som du beskriver jording her. Transomen må har jording og dette blir gjort ved å føre jordingen på denne måten du beskriver. Mener min transom er jordet på to steder, og da ved at et sted har dobbel ledning inn på en klemme også føres en liten ledningsstump videre. Forskjellen hos meg er vel at jordledningene mine er grønn/gule mener jeg.

Ellers er min erfaring at når indikatoren misviser så kraftig som hos deg, skyldes dette ofte at styrepinnen på utsiden drevet som griper tak i tannhjulet til trimindikatoren har ryket og sitter da igjen i øverste posisjon når drevet blir tiltet ned. mange tråder om det innpå her. Hvis så er tilfelle må dette byttes på utsiden båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...