R johansen Startet 22.November.2015 Link til dette innlegget Startet 22.November.2015 Jeg har 2 stk sjarker den ene med en Sabb 2g den andre en Sabb 2h de er begge ferskvannskjølte med kjøle sløyfe men samme problem på begge to . Blir motoren kjørt over 70 % effekt så blir de for varme .Sabb 2h har jeg hatt radiator rens uten noe effekt .Har hatt opp vann pumpa ingen hull i membran men sprekk dannelsen i membraner kan det være en årsak at membran gir dårlig effekt eller er det noen andre som har noen gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Du kontrollerte vel vetilhuset på pumpa også, det skal lite til av rusk, eller slitte ventilseter, før du får nedsatt pumpe effekt. Og derav høyere motor temp. Sitér dette innlegget Link to post
R johansen Svart 22.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Ventilene så Ok ut men blir det dårligere effekt av sprekk dannelse i membranet Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Det kan godt hende. Hvis membranet blir så stivt at det blir sprekker, har det heller ikke den smidige bevegelsen som skal til for å få en god pumpe effekt. Kanskje suger det falsk luft. Og når sprekken blir stor nok , får du lekkasje. Skift ut ! Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 sjekk termostat Sitér dette innlegget Link to post
R johansen Svart 22.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Har byttet termostat har ikke sett på membranet på den andre motoren eller kan det være noe annet? er det en svakhet ettersom begge motorene er sån? Eller kanskje gammel membran i den andre motoren også? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Sabb diesel har ingen svakheter i kjøle systemet, Disse motorene er bygget for å gå på full effekt i timesvis. Det gjør de også, når kjølesystemet er rent og i orden. Kan sjøl bekrefte det. Du har kjølerør under båten, forstår jeg. Du har vel ikke bunnsmurt disse også? I så fall mister de noe av kjøle effekten. Du kan jo blokkere omløps røret for å være sikker på at termostaten stenger som den skal. Kan være verdt er forsøk Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 (redigert) har du prøvd å spyle igjennom kjøle sløyfa med en vann slange med høyt trykk utrolig så mye dritt som kan samle seg der pumpa er ikke kraftig nok til å pumpe det opp Redigert 22.November.2015 av båt 45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 har du prøvd å spyle igjennom kjøle sløyfa med en vann slange med høyt trykk utrolig så mye dritt som kan samle seg der pumpa er ikke kraftig nok til å pumpe det opp Enig.Prøv dette. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Grimme Elling Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Hallo. I løpet av mine 11 år som eier av Sabb 2H, så hadde jeg trøbbel med kjøling 2 ganger. Begge gangene var det rusk i en av ventilene, som gjorde at de ikke stengte skikkelig. Det var ikke noe å se utenfra, men måtte plukke av ventilhusene og demontere dem, slik at man fikk plukket dem i sine enkelte deler. Det førte selvfølgelig til at jeg måtte sjekke dette flere ganger, før jeg gikk til det skritt å skru ventilhusene fra hverandre. Det skal visst være litt tenners gnissel når man ordner selv. :) Membranen har jeg ikke hatt trøbbel med. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
MYRA 23AC Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 (redigert) Rens kjølesystemet med sitronsyre. Radiatorens er ubrukelig. Redigert 17.Mai.2020 av MYRA 23AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.