Alvi Startet 22.November.2015 Link til dette innlegget Startet 22.November.2015 Hei. Har nylig montert en 5 kw dieselvarmer i båten. Varmeren er koplet på den ene diesel tanken, med eget uttak. Men når varmeren går for fullt en stund, så blir det problemer å starte motoren, som har forbruk fra denne tanken. Kan virke som Varmeren lager luft (vacuum) i systemet for denne motoren. Ingen problemer når motor og varmer går samtidig. Noen som har vært borti lignende, og har tips hvordan jeg kan løse dette problemet? (Skulle ikke tro der er noe galt med lufting til tanken, da motor normalt ikke har noe problemer med og suge diesel.) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Det er ikke strømforbruket da? -skulle ikke tro det da varmer ikke bruker så mye strøm... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Litt uklart hvordan du henter diesel: Er det fra eget stigerør kun til varmer (leverte med varmer)eller er det fra f.eks et forfilter til motor med flere uttak? Sitér dette innlegget Link to post
Alvi Svart 24.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Det er ikke mangel på startstrøm, har to motorer, så den andre starter helt fint. Der er eget stigerør som kun går til varmer ja. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Det er ikke mangel på startstrøm, har to motorer, så den andre starter helt fint. Da lønner det seg å skrive att starter går rundt som bare det, men motor vil ikke starte ;) mangler diesel?? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Er det samme batteribank som forsyner start til begge motorer + varmer? Litt sårbart opplegg i så fall. Sitér dette innlegget Link to post
Alvi Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Dette har ikke noe med strøm forsyningen eller strøm problemer å gjøre. Problemet er at varmeapparatet lager luft i dieselsystemet på den motoren som har forbruk på samme tank Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 (redigert) -kan da ikke være mulig dersom varmeren har eget stigerør direkte fra tanken. Så isåfall taler det jo for at det er noe felles her.... Det er ikke slik at den henter diesel fra et felles forfilter da? Redigert 25.November.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 OK Strøm er utelukket. Det eneste som er felles er diesel tanken. Hvis tanken har fungerende lufting vil ikke varmeren kunne skape problemer for motor. Når du sier at undertrykk på tanken evakuerer diesel fra diesel systemet på motor, så tyder det på lekkasje i motorens diesel system. Sørg for at tanken får en fungerende lufting. Litt pussig at alt går fint med motor i gang.... Kan det tenkes at motor problemet ikke er relatert til varmer?? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Der er en slags tilbakeslagsventil på dieselsystemet som kan begynne å lekke tilbake i systemet. Merkes ved at mam må kjinne litt lenger for å få start. Undertrykk kan ha forsterket problemet. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Alvi Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Den henter ikke diesel fra felles filter. Motor og varmer har hver sitt uttak fra tank. Problemet er der kun når varmeapparatet har stått på, og motor skal startes igjen, så ja, problemet har sammenheng med varmer. Jeg får ta en kikk om der finnes noe tilbakeslags ventil, (kan ikke minnes å sett dette men). Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Har ikke sett den selv, men noe holder dieselen på plass så den ikke siger tilbake i systemet.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
NilsPils Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Dersom motor og dieselvarmer har hvert sitt separate uttak og kun tanken er felles og luftingen av tanken virker som den skal, kan det ikke være varmeren som forstyrrer motorens dieseltilførsel. Det er jo teoretisk umulig! Når det gjelder tilbakeslagsventil i systemet, så fant jeg nettop ut hvor den befinner seg hos meg. I Racor-filteret er det en tilbakeslagsventil på innløpssiden, før dieselen går inn i vannutskilleren og før den går inn i filteret. Det er en liten kule som flyter opp og tetter mot hullet i en skive. Dette lager en trang spalt. Jeg hadde startproblemer fordi det hadde samlet seg lo og rusk der. For å forhindre tilsvarende problemer for fremtiden har jeg nå montert en grovsil i form av Y-filter direkte ved uttaket fra hver tank. Svært mange startproblemer i båt ser ut til å ha å gjøre med dieselhygiene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Eureka Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Hva med å sette inn ett eget batteri, midlertidig, som forsyner varmeren med strøm, for å totalt utelukke strømtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Hva med å sette inn ett eget batteri, midlertidig, som forsyner varmeren med strøm, for å totalt utelukke strømtrekk. Det er vel normalt at startmotor og diesevarmer går på hver sitt batteri? Hhv. starbetteri og forbruksbank. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Jeg regner med at dette er en moderne common-rail motor(?). Dersom det er kommet luft i systemet vil den ha en matepumpe som spyler gjennom og lufter systemet automatisk. Dersom matepumpen ikke virker vil du få startvansker. Siste gan jeg skiftet dieselfilter ville motoren ikke starte igjen. Feilen var da defekt matepumpe (etter bare ca 500 driftstimer). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Alvi Svart 28.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Det er kanskje teoretisk umuligt, men praktisk mulig ;). Som tidligere nevnt så har det ingenting med strømmen å gjøre. Jeg har to eldre vanlig diesel motorer, disse suger diesel fra hver sin tank, men bruker samme startbank. Varmeapparatet får strøm fra forbruksbatterier. Hver gang båten ligger i ro med varmeapparat igang, må motor som tar fra samme tank som varmeapparat, kinnes ekstra lenge, mest sannsynlig pga noe av dieselen i dette systemet er blitt sugd tilbake til til tank av varmeapparat. Har racor filter, så det var et godt tips om det kan være tilbakeslags ventilen der. Det skal jeg sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 -eller monter egen tank til varmeren :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Det er kanskje teoretisk umuligt, men praktisk mulig ;). Som tidligere nevnt så har det ingenting med strømmen å gjøre. Jeg har to eldre vanlig diesel motorer, disse suger diesel fra hver sin tank, men bruker samme startbank. Varmeapparatet får strøm fra forbruksbatterier. Hver gang båten ligger i ro med varmeapparat igang, må motor som tar fra samme tank som varmeapparat, kinnes ekstra lenge, mest sannsynlig pga noe av dieselen i dette systemet er blitt sugd tilbake til til tank av varmeapparat. Har racor filter, så det var et godt tips om det kan være tilbakeslags ventilen der. Det skal jeg sjekke ut. Dersom varmeapparatet suger diesel tilbake til tanken MÅ det være problem med luftingen til tanken. Når du sjekker Racorfilteret bør du også sjekke at matepumpen virker. Det gjør du ganske enkelt ved å kinne motoren og sjekke at Racorfilteret da fyller seg med diesel etter at du har tømt det for å sjekke tilbakeslagsventilen og gjernmontert det. Hos meg viste det seg å være dobbeltfeil: tett tilbakeslagsventil og defekt matepumpe. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Flytt forbruk dieselvarmer til andre tanken. Då vil problemet enten forskyve seg til motsatt motor, eller du vil oppdage mest sansynlig at noe annet er galt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Om lufting til tank er ok er det vel likevel to ting som kan eller vil skje. Hvis varmeren går lenge slik at nivå i tank synker 3 cm så vil det jo bli vakuum i stigerør til motor når ventiler,slanger og rør er tett. Er det defekte ventiler eller utette rør/slanger vil de 3 cm i motorens stigerør bli erstattet med luft. Trodde ikke noen av delene skulle gi de helt store problemene, men sikkert mulig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Sjekk matepumpe! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Alvi Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Dersom varmeapparatet suger diesel tilbake til tanken MÅ det være problem med luftingen til tanken. Når du sjekker Racorfilteret bør du også sjekke at matepumpen virker. Det gjør du ganske enkelt ved å kinne motoren og sjekke at Racorfilteret da fyller seg med diesel etter at du har tømt det for å sjekke tilbakeslagsventilen og gjernmontert det. Hos meg viste det seg å være dobbeltfeil: tett tilbakeslagsventil og defekt matepumpe. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Alvi Svart 15.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2015 Klarte ikke komme til tilbakselagsventil/kule i Racorfilter, men flushet filterhus godt med diesel. Problemet er nå løst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.