Jump to content

Dieselvarmer lager startproblemer for motor


Alvi

Recommended Posts

Hei.

Har nylig montert en 5 kw dieselvarmer i båten. Varmeren er koplet på den ene diesel tanken, med eget uttak. Men når varmeren går for fullt en stund, så blir det problemer å starte motoren, som har forbruk fra denne tanken. Kan virke som Varmeren lager luft (vacuum) i systemet for denne motoren. Ingen problemer når motor og varmer går samtidig. 

Noen som har vært borti lignende, og har tips hvordan jeg kan løse dette problemet? (Skulle ikke tro der er noe galt med lufting til tanken, da motor normalt ikke har noe problemer med og suge diesel.) 

Link to post

OK Strøm er utelukket.

Det eneste som er felles er diesel tanken.

Hvis tanken har fungerende lufting vil ikke varmeren kunne skape problemer for motor.

Når du sier at undertrykk på tanken evakuerer diesel fra diesel systemet på motor, så tyder det på lekkasje i motorens diesel system.

Sørg for at tanken får en fungerende lufting. Litt pussig at alt går fint med motor i gang....

 

Kan det tenkes at motor problemet ikke er relatert til varmer??

Link to post

Dersom motor og dieselvarmer har hvert sitt separate uttak og kun tanken er felles og luftingen av tanken virker som den skal, kan det ikke være varmeren som forstyrrer motorens dieseltilførsel. Det er jo teoretisk umulig!

 

Når det gjelder tilbakeslagsventil i systemet, så fant jeg nettop ut hvor den befinner seg hos meg. I Racor-filteret er det en tilbakeslagsventil på innløpssiden, før dieselen går inn i vannutskilleren og før den går inn i filteret. Det er en liten kule som flyter opp og tetter mot hullet i en skive. Dette lager en trang spalt. Jeg hadde startproblemer fordi det hadde samlet seg lo og rusk der. For å forhindre tilsvarende problemer for fremtiden har jeg nå montert en grovsil i form av Y-filter direkte ved uttaket fra hver tank. Svært mange startproblemer i båt ser ut til å ha å gjøre med dieselhygiene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg regner med at dette er en moderne common-rail motor(?). Dersom det er kommet luft i systemet vil den ha en matepumpe som spyler gjennom og lufter systemet automatisk. Dersom matepumpen ikke virker vil du få startvansker. Siste gan jeg skiftet dieselfilter ville motoren ikke starte igjen. Feilen var da defekt matepumpe (etter bare ca 500 driftstimer).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det er kanskje teoretisk umuligt, men praktisk mulig ;).

Som tidligere nevnt så har det ingenting med strømmen å gjøre. Jeg har to eldre vanlig diesel motorer, disse suger diesel fra hver sin tank, men bruker samme startbank. Varmeapparatet får strøm fra forbruksbatterier. Hver gang båten ligger i ro med varmeapparat igang, må motor som tar fra samme tank som varmeapparat, kinnes ekstra lenge, mest sannsynlig pga noe av dieselen i dette systemet er blitt sugd tilbake til til tank av varmeapparat. 

Har racor filter, så det var et godt tips om det kan være tilbakeslags ventilen der. Det skal jeg sjekke ut. 

Link to post

Det er kanskje teoretisk umuligt, men praktisk mulig ;).

Som tidligere nevnt så har det ingenting med strømmen å gjøre. Jeg har to eldre vanlig diesel motorer, disse suger diesel fra hver sin tank, men bruker samme startbank. Varmeapparatet får strøm fra forbruksbatterier. Hver gang båten ligger i ro med varmeapparat igang, må motor som tar fra samme tank som varmeapparat, kinnes ekstra lenge, mest sannsynlig pga noe av dieselen i dette systemet er blitt sugd tilbake til til tank av varmeapparat. 

Har racor filter, så det var et godt tips om det kan være tilbakeslags ventilen der. Det skal jeg sjekke ut. 

 

Dersom varmeapparatet suger diesel tilbake til tanken MÅ det være problem med luftingen til tanken.

 

Når du sjekker Racorfilteret bør du også sjekke at matepumpen virker. Det gjør du ganske enkelt ved å kinne motoren og sjekke at Racorfilteret da fyller seg med diesel etter at du har tømt det for å sjekke tilbakeslagsventilen og gjernmontert det. Hos meg viste det seg å være dobbeltfeil: tett tilbakeslagsventil og defekt matepumpe.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Om lufting til tank er ok er det vel likevel to ting som kan eller vil skje. Hvis varmeren går lenge slik at nivå i tank synker 3 cm så vil det jo bli vakuum i stigerør til motor når ventiler,slanger og rør er tett. Er det defekte ventiler eller utette rør/slanger vil de 3 cm i motorens stigerør bli erstattet med luft. Trodde ikke noen av delene skulle gi de helt store problemene, men sikkert mulig.

Link to post

Dersom varmeapparatet suger diesel tilbake til tanken MÅ det være problem med luftingen til tanken.

 

Når du sjekker Racorfilteret bør du også sjekke at matepumpen virker. Det gjør du ganske enkelt ved å kinne motoren og sjekke at Racorfilteret da fyller seg med diesel etter at du har tømt det for å sjekke tilbakeslagsventilen og gjernmontert det. Hos meg viste det seg å være dobbeltfeil: tett tilbakeslagsventil og defekt matepumpe.

 Takk for tips!

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...