bayliners Startet 24.November.2015 Link til dette innlegget Startet 24.November.2015 Lurer på om det er best å gi bånn gass for å få båten opp i plan eller er det best å bruke lang tid (gi litt og litt gass)? Vet at noen mener ta det roligt opp i plan er best, mens andre mener det å gi fult pådrag er best for så å slakke av gassen. Noen sunspunkter Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Dette er nok veldig individuelt ut fra båtens tyngde og fasong og fullstendig avhengig av motortype. Med Turbo, turbo og kompressor, eller ikke noen av delene, diesel versus bensin etc. Man må se på den kombinasjonen man selv har også avgjøre ut fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Føre/vri gassen pent til maks på sugemotorer Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Mulligan Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Sånn er det best å få båten i plan: https://youtu.be/rEAVYdA4zdM Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Hehehehe ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 På en påhenger kan du vel gjøre som du vil. Det gjelder vel også til en viss grad andre båter avhengig av vekt, motor og drevoppsett. Med drev vil en tung flybridgebåt derimot belaste drevene svært tungt før/ved planingsterskelen så her får du vel at andre ting med i betraktningen. Hvor marginal disse drevene er vises vel godt hos VP der største D6 variant som kan leveres med drev er D6/400 mens D6/435 kun kan leveres med fast aksling eller IPS (som ikke er sammenliknbar med drev hva gjelder robusthet). I utgangspunktet skulle vel ingen båter med vekt over 4-5 tonn(enkeltinstallasjon) eller 9-10 tonn (dobbeltinstallasjon) ha montert drev i det hele tatt etter min mening. De blir for tunge og det går ut over levetiden til drevene om man ikke er svært skånsom med behandlingen. Du bær vel også ta med i betraktningen oljetemperaturen på drevene i oppkjøringsøyeblikket. Starter du på iskald olje eller kjører du såpass før oppkjøring at du får en viss varme i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 (redigert) Som nevnt kommer det mye ann på båt og motor. Uansett, først skal motoren ha god temp før du drar på. Så kan du hjelpe på med tilt av drev og trimflaps. Et jevnt gasspådrag til båten legger seg i plan er bra, deretter kan du jo gå ned litt i turtall, og fortsatt beholde båten i plan. Ingen grunn for å ligge å dytte på vannet, under planingsterskel om du uansett skal opp i plan. Redigert 24.November.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.