Jump to content

hvordan er det best å få båten opp i plan


bayliners

Recommended Posts

På en påhenger kan du vel gjøre som du vil. Det gjelder vel også til en viss grad andre båter avhengig av vekt, motor og drevoppsett.

 

Med drev vil en tung flybridgebåt derimot belaste drevene svært tungt før/ved planingsterskelen så her får du vel at andre ting med i betraktningen. Hvor marginal disse drevene er vises vel godt hos VP der største D6 variant som kan leveres med drev er D6/400 mens D6/435 kun kan leveres med fast aksling eller IPS (som ikke er sammenliknbar med drev hva gjelder robusthet).

 

I utgangspunktet skulle vel ingen båter med vekt over 4-5 tonn(enkeltinstallasjon) eller 9-10 tonn (dobbeltinstallasjon) ha montert drev i det hele tatt etter min mening. De blir for tunge og det går ut over levetiden til drevene om man ikke er svært skånsom med behandlingen.

 

Du bær vel også ta med i betraktningen oljetemperaturen på drevene i oppkjøringsøyeblikket. Starter du på iskald olje eller kjører du såpass før oppkjøring at du får en viss varme i systemet.

Link to post

Som nevnt kommer det mye ann på båt og motor.

 

Uansett, først skal motoren ha god temp før

du drar på.

 

Så kan du hjelpe på med tilt av drev og trimflaps.

 

Et jevnt gasspådrag til båten legger seg i plan er bra, deretter kan du jo gå ned litt i turtall, og fortsatt beholde båten i plan. Ingen grunn for å ligge å dytte på vannet, under planingsterskel om du uansett skal opp i plan.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...