Hulda Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 (redigert) Noe å merke seg med å følge sjømerkene heller enn GPS. Vi skulle innom Jegindø, til og med Hulda skulle komme inn der. Men en av kompisbåtene som bare stakk 1,9 meter gikk på i innløpet grunnet tilsanding. Hulda stikker 2,15 m. Vi gikk videre til Struer. Grei, men ikke noe livat plass, selv om de kan skilte med både Lidl og McDonalds. Etter en god marsj. Men vi lånte klubbhus, grillet, og servicen var helt topp. Problemer å fortøye Hulda grunnet bredden. Vi gikk videre til Lemvig. Det er litt mer by. Før ankomst hadde vi bestilt bord på en restaurant. Det var blitt pent vær, og danskene var ute til middag og bayer. Restauranten var overbooket, sur betjening, feil mat ble servert etter halvannen ventetime. Da vi skulle ha den bestilte dessert, var kjøkkenet stengt og kokken hadde gått hjem. Her var det vel og merke den eneste plassen vi møtte sure og uvillige dansker. Og merk at vi seilte sammen med noen svenske båter :-) Danskene var like blide for det. Også i Lemvig fikk vi låne klubbhuset til den lokale foreningen. Vi er medlemmer av Svenska Kryssarklubben. Det går jernbane som pendler mellom Lemvig og Thyborøn. Artig avveksling. Lemvig havn var under massiv utvidelse da vi var der juli 2015. Stort sett peler hele veien. Men vi fikk oss en langsetterplass. Redigert 26.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 27.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Ser noen av dere nevner problemer med bredde på båt i forhold til å få gjesteplass til båten. Min er 4.27 bred. Vil det være noe problem? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 (redigert) Ikke hvis du har sterk nok motor, pålene bøyer seg. Men fra spøk til alvor. Det finnes alltid plasser der du kan ligge langsetter. Men forutsetningen er at du avtaler med havnekapteinen. Denne kontakten er vi ikke vant til i Norge. I Danmark-Limfjorden er det helt vanlig. I de fleste havnene er det 'bådelaug', eller 'sejlforeninger'. Disse institusjonene administrerer lystbåthavnene. Slik som her i Nykøbing Mors. Vi hadde aldri funnet dette hølet innerst i havnen om det ikke hadde vært for havnesjefens myndige anvisning. Akkurat dypt nok for oss som stikker 2,15 meter. Og akkurat slik at vi fikk snudd båten da vi skulle ut igjen. Hulda er den røde båten. Det var også her havnesjefen fikk fatt i nye dieselfiltre til oss etter at vi hadde fått forurenset diesel på svenskekysten. Han forskutterte til og med 800 kroner av egen lomme. Og han og en annen havnebetjent stilte opp og fylte diesel kl. 08:00 presis, etter avtale dagen før. Har aldri vært borti slik fremragende service noen gang. Vi var fem båter på tur, og meldte alltid vår ankomst og fikk anvist plass. Det eneste stedet det ikke fungerte var Struer. Men det fikset seg allikevel Går du på nettet og henter ut den danske havnelosen, finner du telefonnummer til de forskjellige havnene. Dansker har et litt mer lemfeldig forhold til alkohol enn det vi har i Norge. Muligens. Hvorom alt. Vi var i en havn der det var en eller annen 'partayhelg', kjent for utagerende festing. Så ganske tidlig på ettermiddagen begynte halloiet i et par av båtene lenger inn på brygga. Vi lå langsetter ytterst, der det var passe sted som pissoir for festdeltakerne. Bokser, flasker og søppel. Da kom havnekapteinen med to medhjelpere og forklarte i klare ordelag at oppførselen ikke var passende. Man hadde ventelister på båtplasser. Bare å roe ned eller forsvinne her og nå. Og da jeg var oppe ved fem-tiden på morgenen, patruljerte havnepersonellet fremdeles havnen og så etter at ikke noe galt hadde skjedd. Noe lignende hendte forresten på Læsø Østerby. Der var det en svensk båt som ikke greide å holde på formene. Og de fortalte i klare ordelag at de dreit i hele havnekapteinen. Hvoretter havnekapteinen forsvant et kvarters tid. Kom tilbake med noen kompiser fra fiskebåtene. I løpet av en snau halvtime var svenskebåten forsvunnet ut av havnen. Redigert 27.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 I det hörnet fick vi plats med 7 svenska båtar. Go hamn men inte den bästa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Ser noen av dere nevner problemer med bredde på båt i forhold til å få gjesteplass til båten. Min er 4.27 bred. Vil det være noe problem? Ja. hvis du ikke sjekker ut havnen på forhånd det er også slike havner i Limfjorden. Største skibe der kan anløbe havnen: Længde 12 m, bredde 3,5 m og dybgang 1,5 m. Den danske Havnelods http://www.danskehavnelods.dk/ er det beste verktøyet. Hvor en kan lage sin egen havnelos med bare de aktuelle havner på .egen fil. Ellers er Limfjorden dyp til Danmark å være seilingsdybden er 5 til 10 m i rennene. Glemte å nevne i de andre innleggene at en MÅ ha sjøvannfilter og de må sjekkes ofte, da de fyller seg med Ålegress når forholdene er rette og slå av ekkoloddet når forholdene er slik at alarmen går i ett sett, stol på kartet og merkene de er rett og ikke hvor de skulle hvert i følge plotteren. God tur og Nyt Danmark. Redigert 28.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Noe å merke seg med å følge sjømerkene heller enn GPS. Vi skulle innom Jegindø, til og med Hulda skulle komme inn der. Men en av kompisbåtene som bare stakk 1,9 meter gikk på i innløpet grunnet tilsanding. Hulda stikker 2,15 m. Vi gikk videre til Struer. Grei, men ikke noe livat plass, selv om de kan skilte med både Lidl og McDonalds. Etter en god marsj. Men vi lånte klubbhus, grillet, og servicen var helt topp. Problemer å fortøye Hulda grunnet bredden. Generelt sett, er limfjorden noko problem med katamaran? 6,3 m brei. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Neppe. Careka var gjennom for noen år siden. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Roger jo Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Generelt sett, er limfjorden noko problem med katamaran? 6,3 m brei. Ta med motorsag så han du bruke to 3,5m med pæler. Spøk til side etter å ha raskt sett på over 30 foto av havner i Limfjorden er svaret nei, men det er ikke mange plassene i hver havn, så moralen er sjekk ut med havnekapteinen før en kommer.. Siste 4 åra i Danmark kan nesten ikke huske at vi ikke har ligget longside, har hvert "fult" et par ganger, vi har kommet sent, etter 1400.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Og vi har alltid ligget kailangs med Hulda, med unntak av en gang. Katamaran ikke noe problem, som roger-jo skriver (og jeg tidligere), sjekk og bestill hos gjeldende havnemyndighet. Merk at i Gilleleje tar man betalt for båtbredden. Uansett om man seiler med støttehjul eller ikke. Lengden spiller ingen rolle. Her ligger vi i Lemvig, og kunne sikker hatt en katamaran på utsiden av oss, hvis ikke to: Redigert 28.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Nevner som en kuriositet at vi etterhvert er blitt så godt kjent i Sæby, så i sommer hilste det faste klientellet på den brune pub'en på Torget på oss hver dag ... Så det var der dere var, Vi var flere ganger borte ved båten deres, men ingen hjemme :) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Generelt sett, er limfjorden noko problem med katamaran? 6,3 m brei. Ask, ingen problem I det hele tatt. Du vet jo at Cat er det bare fordeler med Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 (redigert) Kanskje jeg skulle bygget en Hulda til, og sveiset dem sammen. Understreker dette med sjøvannsfilteret, helt vanvittig med sand, slam og grønnsaker som havner i det, kun etter en dag: I strid med anbefalingen fra pumpeleverandøren er filteret montert oppstrøms pumpen. Fordelen er at all skitten ikke passerer pumpen. Ulempen er at skitten kan strupe floe'en til pumpen. Det er vårt kalkulerte valg å gjøre det slik. Redigert 29.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Riktignok ikke fra Limfjorden, men etter en tur i Stege Bugt, så våre filtre slik ut. Har kun gått inn til Aalborg selv, og var ikke plaget med tette filtre på den korte turen i Limfjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Så det var der dere var, Vi var flere ganger borte ved båten deres, men ingen hjemme :) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Hvor lang tid bruker en ca, i effektiv kjøretid fra Bergen til Kristiansand eller Grimstad? Vi lurte på å bruke sommerferien neste år til å reise til sørlandet med båten Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 (redigert) Bergen - Kristiansand ca 22 ,2 timer. Redigert 29.November.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
horg Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Tja si det, det er ca 220nm så det er farten din som bestemmer det. Hvor lang tid bruker en ca, i effektiv kjøretid fra Bergen til Kristiansand eller Grimstad? Vi lurte på å bruke sommerferien neste år til å reise til sørlandet med båten Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 (redigert) k1mbo: Vi brukte 10 timer fra Mandal til Bergen i fjor. (Dette var inkludert ett par tekniske stopp og hamburger i Haugesund) Edit: Effektiv kjøring ca 8 timer Redigert 29.November.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Etter bunkring i Kopervik,brukte vi 4t til Mandal,i havblikk,gikk vest av Kvitsøy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.