Jump to content

Fra Bergen til Danskekysten


bergetun

Recommended Posts

Noe å merke seg med å følge sjømerkene heller enn GPS. Vi skulle innom Jegindø, til og med Hulda skulle komme inn der. Men en av kompisbåtene som bare stakk 1,9 meter gikk på i innløpet grunnet tilsanding. Hulda stikker 2,15 m. Vi gikk videre til Struer. Grei, men ikke noe livat plass, selv om de kan skilte med både Lidl og McDonalds. Etter en god marsj. Men vi lånte klubbhus, grillet, og servicen var helt topp. Problemer å fortøye Hulda grunnet bredden.

 

Vi gikk videre til Lemvig. Det er litt mer by. Før ankomst hadde vi bestilt bord på en restaurant. Det var blitt pent vær, og danskene var ute til middag og bayer. Restauranten var overbooket, sur betjening, feil mat ble servert etter halvannen ventetime. Da vi skulle ha den bestilte dessert, var kjøkkenet stengt og kokken hadde gått hjem. Her var det vel og merke den eneste plassen vi møtte sure og uvillige dansker. Og merk at vi seilte sammen med noen svenske båter :-) Danskene var like blide for det. Også i Lemvig fikk vi låne klubbhuset til den lokale foreningen. Vi er medlemmer av Svenska Kryssarklubben.

 

Det går jernbane som pendler mellom Lemvig og Thyborøn. Artig avveksling. Lemvig havn var under massiv utvidelse da vi var der juli 2015. Stort sett peler hele veien. Men vi fikk oss en langsetterplass.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Ikke hvis du har sterk nok motor, pålene bøyer seg. Men fra spøk til alvor. Det finnes alltid plasser der du kan ligge langsetter. Men forutsetningen er at du avtaler med havnekapteinen. Denne kontakten er vi ikke vant til i Norge. I Danmark-Limfjorden er det helt vanlig. I de fleste havnene er det 'bådelaug', eller 'sejlforeninger'. Disse institusjonene administrerer lystbåthavnene. Slik som her i Nykøbing Mors. Vi hadde aldri funnet dette hølet innerst i havnen om det ikke hadde vært for havnesjefens myndige anvisning. Akkurat dypt nok for oss som stikker 2,15 meter. Og akkurat slik at vi fikk snudd båten da vi skulle ut igjen. Hulda er den røde båten.

img_20150623_113554.jpg

Det var også her havnesjefen fikk fatt i nye dieselfiltre til oss etter at vi hadde fått forurenset diesel på svenskekysten. Han forskutterte til og med 800 kroner av egen lomme. Og han og en annen havnebetjent stilte opp og fylte diesel kl. 08:00 presis, etter avtale dagen før. Har aldri vært borti slik fremragende service noen gang.

 

Vi var fem båter på tur, og meldte alltid vår ankomst og fikk anvist plass. Det eneste stedet det ikke fungerte var Struer. Men det fikset seg allikevel Går du på nettet og henter ut den danske havnelosen, finner du telefonnummer til de forskjellige havnene.

 

Dansker har et litt mer lemfeldig forhold til alkohol enn det vi har i Norge. Muligens. Hvorom alt. Vi var i en havn der det var en eller annen 'partayhelg', kjent for utagerende festing. Så ganske tidlig på ettermiddagen begynte halloiet i et par av båtene lenger inn på brygga. Vi lå langsetter ytterst, der det var passe sted som pissoir for festdeltakerne. Bokser, flasker og søppel. Da kom havnekapteinen med to medhjelpere og forklarte i klare ordelag at oppførselen ikke var passende. Man hadde ventelister på båtplasser. Bare å roe ned eller forsvinne her og nå. Og da jeg var oppe ved fem-tiden på morgenen, patruljerte havnepersonellet fremdeles havnen og så etter at ikke noe galt hadde skjedd.

 

Noe lignende hendte forresten på Læsø Østerby. Der var det en svensk båt som ikke greide å holde på formene. Og de fortalte i klare ordelag at de dreit i hele havnekapteinen. Hvoretter havnekapteinen forsvant et kvarters tid. Kom tilbake med noen kompiser fra fiskebåtene. I løpet av en snau halvtime var svenskebåten forsvunnet ut av havnen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Ser noen av dere nevner problemer med bredde på båt i forhold til å få gjesteplass til båten.   Min er 4.27 bred. Vil det være noe problem? 

Ja. hvis du ikke sjekker ut havnen på forhånd det er også slike  havner i Limfjorden.

 
der kan anløbe havnen: Længde 12 m, bredde 3,5 m og dybgang 1,5 m.

 

Den danske Havnelods  http://www.danskehavnelods.dk/  er det beste verktøyet. 
Hvor en kan lage sin egen havnelos med bare de aktuelle havner på .egen fil.
 
Ellers er Limfjorden dyp til Danmark å være seilingsdybden er 5 til 10 m i rennene.
Glemte å nevne i de andre innleggene at en MÅ ha sjøvannfilter og de må sjekkes ofte,  da de fyller seg  med Ålegress når forholdene
er rette og slå av ekkoloddet når forholdene er slik at alarmen går i ett sett, stol på kartet og merkene de er rett og ikke hvor de skulle hvert i følge plotteren.
God tur og Nyt Danmark.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Noe å merke seg med å følge sjømerkene heller enn GPS. Vi skulle innom Jegindø, til og med Hulda skulle komme inn der. Men en av kompisbåtene som bare stakk 1,9 meter gikk på i innløpet grunnet tilsanding. Hulda stikker 2,15 m. Vi gikk videre til Struer. Grei, men ikke noe livat plass, selv om de kan skilte med både Lidl og McDonalds. Etter en god marsj. Men vi lånte klubbhus, grillet, og servicen var helt topp. Problemer å fortøye Hulda grunnet bredden.

 

Generelt sett, er limfjorden noko problem med katamaran? 6,3 m brei.

Link to post

Generelt sett, er limfjorden noko problem med katamaran? 6,3 m brei.

Ta med motorsag så han du bruke to 3,5m med pæler. :rolleyes:

Spøk til side etter å ha raskt sett på over 30 foto av havner i Limfjorden er svaret nei,  men det er ikke mange plassene i hver havn, så moralen er sjekk ut med havnekapteinen før en kommer.. 

Siste 4 åra i Danmark kan nesten ikke huske at vi ikke har ligget longside, har hvert "fult" et par ganger, vi har kommet sent, etter 1400..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Og vi har alltid ligget kailangs med Hulda, med unntak av en gang. Katamaran ikke noe problem, som roger-jo skriver (og jeg tidligere), sjekk og bestill hos gjeldende havnemyndighet. Merk at i Gilleleje tar man betalt for båtbredden. Uansett om man seiler med støttehjul eller ikke. Lengden spiller ingen rolle.

 

Her ligger vi i Lemvig, og kunne sikker hatt en katamaran på utsiden av oss, hvis ikke to:

bilde

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Nevner som en kuriositet at vi etterhvert er blitt så godt kjent i Sæby, så i sommer hilste det faste klientellet på den brune pub'en på Torget på oss hver dag ...  :thumbsup:

Så det var der dere var,  Vi var flere ganger borte ved båten deres,  men ingen hjemme  :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Kanskje jeg skulle bygget en Hulda til, og sveiset dem sammen.

 

Understreker dette med sjøvannsfilteret, helt vanvittig med sand, slam og grønnsaker som havner i det, kun etter en dag:

img_20150620_085255.jpg

I strid med anbefalingen fra pumpeleverandøren er filteret montert oppstrøms pumpen. Fordelen er at all skitten ikke passerer pumpen. Ulempen er at skitten kan strupe floe'en til pumpen. Det er vårt kalkulerte valg å gjøre det slik.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...