Jump to content

Nye seil til snekka...

Arne Henriksen

Recommended Posts

God kveld...

Ville gjerne hatt litt input rundt dette - har kommet til at seiloppsettet som fulgte med båten ikke er allverden, det er vel fra når båten var ny tidlig på 90-tallet... storseilet har en stor sekk nederst og er ellers rart i fasongen (bommen henger).

Skal også handle rulleforstag og en større genoa så jeg har fått tilbud på følgende fra den lokale seilpusher'n:

Vinterpriser:

- Nytt storseil, Crosscut Dacron 2 rev 1 full/3 delspiler, Ullman Navigator:    10000

- Ny genoa, rulle Crosscut dacron UV og skum i forlik, Ullman sails -Crusing:    8600

- Rulleforstag, Furlex 100s: 9728

- Montering av rullesystem, full riggsjekk; 7100

Slenger inn et par bilder som viser mål og tilstand..

rigg.jpg1448399770.jpg

Lurer på et par ting:

Storseilet, de fleste virker som de foretrekker fullspilet seil - det vil vel også legge seg enklere når man slipper det nedi lazyjack/eventuell framtidig bag?

Genoa - tenker på en 120%-sak, som et allround-seil for mine koseturer utpå fjorden. Burde jeg gå enda litt opp i størrelse eller blir det for stort?

I dag er skjøtene festet i en fast blokk ved vantfestet, jeg har kjøpt 120cm lange skinner og planlegger å montere for å kunne justere skjøtepunktet.

PS: Glemte å si det men ville gjerne hatt input på prisene også - synes vel kanskje ikke det er så mye å si på dem? Noen fordeler med en liten båt...  :-)

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Storseilet, de fleste virker som de foretrekker fullspilet seil - det vil vel også legge seg enklere når man slipper det nedi lazyjack/eventuell framtidig bag?

Skal svare på det lille jeg vet noe om, og overlater til andre å svare på resten.

Et fullspilet seil holder fasongen bedre f.eks. i svak vind enn et halvspilet. Og det blafrer ikke like lett, noe som gjør at det kan vare lenger. Men det er mindre trimbart, og vanskeligere å justere fasongen optimalt til varierende forhold. Derfor finner du sjelden et fullspilet storseil på en regattabåt.

Lazyjack/-bag har jeg ingen erfaring med.

Guest Avmønstret#

Du vil få en liten utfordring i å finne rett plassering for skinna. I lengderetning gir det seg selv sånn ca. Riktig punkt er vel sånn ca midten av forliket på fokka og ned i skjøtehjørnet og videre ned på dekk.

Med rullefokka vil jeg da tenke at det er riktig å ha skinna så langt bak som du må ha blokka når fokka er rullet helt ut, men kanskje litt til for å kunne sette punktet enda lengre bak slik at du kan slippe ut toppen av seilet hvis det blåser opp fremfor å rulle inn.  

Men lengden på skinna kommer jo an på hvor stor fokk/genoa du bestiller. Blir dumt om du får totalt feil skøtepunkt når du ruller en del inn. På den andre siden så kan du beholde blokkene du har og tre skjøtene dit om du må rulle så langt inn at skjøtepunktet blir helt håpløst. 

På forrige båten tredde jeg skjøtene i blokker festet innenfor vantene når jeg skulle krysse. Da fikk jeg skjøtepunktet mer inn mot senter og mer riktig slik at jeg krysset vesentlig bedre enn å bruke skinna. 

----------------

Ulempen med stor genoa innrullet og feks kryss er at du krysser dårligere, pølsa blir stor osv. Men for koseseiling ville jeg nok valgt et større seil og sett vekk fra den ulempen. 

Er jo enkelt å bytte forseil når du har rull/skinne så du kan jo vurdere å få sydd inn en sånn lisse i forliket på fokka du har slik at du har det som mulig opsjon hvis du vet du skal krysse mye en dag. Men er det helt loslitt så... Båten jeg hadde, med brøkdelsrigg, seilte såpass godt i lite vind at jeg foretrakk å ha ei fokke som gikk foran masta, som du har, som allround seil for vanlig bruk. Så da måtte jeg bytte til genoa når det var spesielt lite vind eller skulle seile lenge i medvind.

Det er enklere å slå med ei lita fokke, egentlig syns jeg alt er enklere... :-)

-----------

På forrige båten hadde jeg fullspila men ikke lazyjack , og det gikk da greit det og, men betydde jo at en ofte måtte pakke om seilet når en var i havn, særlig hvis det blåste en del og seilet fløyt utover i alle retninger...

Har lazyjacks og bag nå pluss fullspila. Veldig praktisk når en skal ha ned seilet. Men sliter litt med at kona ikke helt har kontroll på hva/hvor vindøyet er når det skal opp så da ender en med at spilene hekter i lazyjacken av og til. Det kan være masete, særlig om det blåser en del. 

Om du ikke vil ha lazybag med en gang så lag deg i hvertfall lazyjacks. Ferdige sett koster ikke mye. Men det er jo egentlig så lite avansert at en nær kan knyte opp noe selv uten for store anstrengelser. 

Et fullspilet seil holder fasongen bedre f.eks. i svak vind enn et halvspilet. Og det blafrer ikke like lett, noe som gjør at det kan vare lenger. Men det er mindre trimbart, og vanskeligere å justere fasongen optimalt til varierende forhold. Derfor finner du sjelden et fullspilet storseil på en regattabåt.

Det stemmer vel ikke helt, det er vanlig med fullspilede seil på regattabåter, det erogså like trimbart som et uten.

Men for trådstarters bruk kan jeg ikke se det er nødvendig med fullspilet seil, det går like greit ned i lazybagen med korte spiler. Jeg ville for ditt bruk droppet fullspilet, du har et mer anvendelig seil med kortere spiler. Jeg ville holdt meg til 120 % genoa, med mindre du er veldig opptatt av mye duk når det blåser lite. Husk at rulleseil fungerer dårligere når de er revet. 

Jeg synes det virker som greie priser i alle fall. 

Du vil få en liten utfordring i å finne rett plassering for skinna. I lengderetning gir det seg selv sånn ca. Riktig punkt er vel sånn ca midten av forliket på fokka og ned i skjøtehjørnet og videre ned på dekk.

Med rullefokka vil jeg da tenke at det er riktig å ha skinna så langt bak som du må ha blokka når fokka er rullet helt ut, men kanskje litt til for å kunne sette punktet enda lengre bak slik at du kan slippe ut toppen av seilet hvis det blåser opp fremfor å rulle inn.  

Men lengden på skinna kommer jo an på hvor stor fokk/genoa du bestiller. Blir dumt om du får totalt feil skøtepunkt når du ruller en del inn.

genoaskinner.jpg

Jeg har sett at det kan bli knotete med skinna - både siden det er ganske trangt mellom overbygget og rekka, og siden vantene kommer ned midt på den lille bredden som er der.

Men, plasseringen der får jeg se på når det nye seilet er på plass. Høres ut som et greit utgangspunkt som du sier - med helt utrullet genoa å plassere den så blokka blir nesten bakerst.

Hva bruker dere ellers - bør/må jeg handle blokker og sette opp for å kunne justere dette fra cockpit, eller er det greit nok å kjøpe en vogn med en sånn klikk-lås?

Merk at jeg i 99% av tilfellene nok er alene ombord.

Om du ikke vil ha lazybag med en gang så lag deg i hvertfall lazyjacks. Ferdige sett koster ikke mye. Men det er jo egentlig så lite avansert at en nær kan knyte opp noe selv uten for store anstrengelser. 

Jeg har laget meg lazyjacks så den biten er på plass.   :-)

img_3172.jpg

Men for trådstarters bruk kan jeg ikke se det er nødvendig med fullspilet seil, det går like greit ned i lazybagen med korte spiler.

Jeg ville for ditt bruk droppet fullspilet, du har et mer anvendelig seil med kortere spiler. Jeg ville holdt meg til 120 % genoa, med mindre du er veldig opptatt av mye duk når det blåser lite.

Er usikker på det storseilet, har liksom fått det inntrykket at fullspilet storseil er 'bedre' og siden jeg ikke helt ser hva som skulle være fordelen med å IKKE velge det - hvorfor er det mer anvendelig med kortere spiler?

Husk at min bruk er lekeseiling rundt på Trondheimsfjorden med kaffekoppen - ikke noen fancy trimming her.  ;-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Fordelene med fullspilet er først og fremst mer duk (spesielt gunstig i toppen der det blåser mer), mindre blafring og at det holder bedre på formen på seilene og dermed mer fart og akselerasjon i vindkast. Har du bare lazyjacks og ikke bag er det en fordel med fullspilet når du rever/tar ned seilet, men med bag mener jeg den fordelen er minimal. 

Ulempene er mer vekt, kost, mer uhåndterlig når du tar seilene, lettere at sleidene i masten kiler seg, et stivere og mer krevende seil m.h.t trimming, ofte mer slitasje på og rundt spileposene. Et dårlig trimmet fullspilet seil vil fungere dårligere enn et med korte spiler. Et konvensjonelt spilet seil er mer komfortabelt, snillere mot feil trimming, det er lettere å slippe kraften ut av seilet f.eks. ved vindkast. Fullspilet seil krever gjerne sleider med rullelager, har din mast mulighet for det?  Et godt kompromiss er å ha gjennomgående spiler i de to øverste spilene så du kan ha mer duk der oppe hvor det betyr mest (men sjekk at det ikke blir problem med akterstaget), og korte spiler lenger ned.

Ikke for å fornærme men å sette fullspilet på din båt blir kanskje litt som å sette lavprofildekk på en SUV   :wink:

Fullspilet er dyrere, holder lenger og litt bedre å seile med med unntak av platt lens. Øverste spilen må etter min mening være fullspilet på en turbåt. Anbefaler også nest øverste. Med din bruk er lazyjacks største grunn til fullspile på resten ut fra kost nytte.

Jeg ville ikke valgt 120% genoa. Enten 105 slik at du kan bruke eksisterende blokk. For å øke størrelsen kan vertikale spiler brukes. Alternativt en 130%. Utfordringen med 120% er at seilet kommer på utsiden av vantet, men ikke så langt bak at en får vindstømmen innover. En får dermed dårligere høyde enn både 105 og 130%. Kommer litt an på hvor lettdrevet båten er. Hvis utgangspunktet er en snekke har du ikke høyden til å ytnytte dette, hvis det er ett seilbåtskrog kan det være en stor fordel å få skjøtet fokka nærmere senterlinjen.

... Fullspilet seil krever gjerne sleider med rullelager, har din mast mulighet for det? 

Tviler på at der så mye muligheter på den masta - det virker ganske trangt i sporet her ut fra dette gamle bildet:

bilde

Ikke for å fornærme men å sette fullspilet på din båt blir kanskje litt som å sette lavprofildekk på en SUV  

Det er det frekkeste - se nå på dette råe seilbåtskroget da?   :thumbsup:

bilde

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ser jo ut som ett klassisk seilbåtskrog fra slutten av 70 tallet.

Snakk med seilmakeren om plassering av skinna. Han har programmer til å si noe om det. Men det vil overraske meg hvis skinna ikke skal plasseres så nærme overbygget som mulig. Hvis du ønsker å seile med innrullet seil må skinna normalt flyttes fremover. Er du alene ombord er det en fordel med trinnløs vognplassering. Hvis du seiler mye i all slags vær ville jeg valgt trinnløs, hvis du er en godværsseiler som heller ruller inn seilene når det blåser opp hadde jeg valgt den billigere og enklere klikk låsen.

Du kan montere sleide inne i masta og ruller på utsiden av masta for fullspilet. Dette er ett lite seil, så sleider kan fungere på fullspilet, igjen spør seilmakeren.

Ser jo ut som ett klassisk seilbåtskrog fra slutten av 70 tallet.

Snakk med seilmakeren om plassering av skinna. Han har programmer til å si noe om det. Men det vil overraske meg hvis skinna ikke skal plasseres så nærme overbygget som mulig. Hvis du ønsker å seile med innrullet seil må skinna normalt flyttes fremover. Er du alene ombord er det en fordel med trinnløs vognplassering. Hvis du seiler mye i all slags vær ville jeg valgt trinnløs, hvis du er en godværsseiler som heller ruller inn seilene når det blåser opp hadde jeg valgt den billigere og enklere klikk låsen.

Du kan montere sleide inne i masta og ruller på utsiden av masta for fullspilet. Dette er ett lite seil, så sleider kan fungere på fullspilet, igjen spør seilmakeren.

Jeg ønsker å kunne seile med genoa delvis innrullet, det er jo en av utfordringene jeg har i dag med at det kun er av/på som gjelder på forseilet. Når vinden passerer 8-9m/s blir det litt heftig.  :-)

MEN - som en god Ole Brumm ønsker jeg jo også å få mest mulig framdrift når det er lite vind også, og tenkte derfor på en stor genoa. At den ikke har ideell fasong når den er delvis innrullet er jeg klar over.

Det blir jo litt mer styr for å få en trinnløs vognjustering men samtidig enklere om man må rulle litt inn underveis. Får vurdere dette, ble fort et par tusen dyrere enn klikk når jeg allerede har skinnene fra Barton..

mvh, Arne
www.tiarora.no

Guest Avmønstret#

Det blir jo litt mer styr for å få en trinnløs vognjustering men samtidig enklere om man må rulle litt inn underveis. Får vurdere dette, ble fort et par tusen dyrere enn klikk når jeg allerede har skinnene fra Barton..

Har aldri seilt med noe annet enn klikk og samtidig ikke tenkt så mye over at det er utrolig upraktisk å måtte endre skjøtepunktet ved å gå frem på dekk. Men så tenker jeg en gang til. Forstår at de "klikkløse" kan endres fra cockpit, og med tanke på overbygget ditt så tipper jeg det er litt mer køl å komme seg på dekk. Hadde nok solgt Bartonskinnene på Finn og gått for "klikkløse" med en gang. 

Du har jo påspandert veldig på dama di så må ikke la noe sånt "småtteri" hindre deg i å gå helt i mål ;-)

Guest Avmønstret#

Tviler på at der så mye muligheter på den masta - det virker ganske trangt i sporet her ut fra dette gamle bildet:

Det er det frekkeste - se nå på dette råe seilbåtskroget da?   :thumbsup:

bilde

Skal ikke skue snekka på skroget. Trang i skåret er hu og. 

(ekstremt dårlig humor, vet ikke om det er morsomt engang men klarte ikke å la være)

Du har jo påspandert veldig på dama di så må ikke la noe sånt "småtteri" hindre deg i å gå helt i mål ;-)

Nja, har lagt endel arbeid i den, men foreløpig ikke allverdens med penger. Fikk den jo latterlig billig i utgangspunktet så jeg mister ikke nattesøvnen om det går noen titusen for å få dette bra.

Det er kun skinnene jeg fikk tak i på Finn og de kan brukes anyway, er bare endestykkene og vognene som må velges ut fra hva jeg vil ha.

http://www.hjertmans.se/produkter/segling/skotsystem/barton-genuasystem-25x4mm

Som du sier er det krøkkete å bevege seg framover så jeg tenker det blir justerbart med tau dette.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Beklager fornærmelsen. Jeg mener det koker ned til: Hvis du seiler aktivt, trimmer hele tiden og ønsker å tyne de siste 0,1 knop ut av seilene dine: gå for fullspilet. Hvis du først og fremst seiler tur og ønsker et snilt seil som er lett å håndtere: gå for gjennomgående spiler i toppen, men ellers korte spiler. 

Her er et par innlegg

http://www.cruisingworld.com/how/mainsail-all-seasons

http://www.hshyachts.com/html/a_case_against_fully-battened_.html

Prisene virker greie, regner det er priser inkl. mva. 

100s er et utgått system som er ertsatet av 104s, hvis du bryr deg om det. Sikkert mange som brenner inne med forrige model....

Spiler er det flere meninger om.

Men noen naturlover er faste.

4 fulle spiler:

- Seilet blir støttet opp når det blafrer i vinden, så det gir mindre slitasje.

- De fleste mener det faller lettere i Lazy Jacks. 

- Ulempen på båter med veldig bakovervendte salinger er at spilene legger seg på vantene på plat lens, og shapen blir dårlig, slitasjen større.

Dette ser ikke ut til å bli et stort problem hos deg.

1 gjennomgående + 3 korte

- Spilene er til for å holde en positiv kappe på seilet ute, IKKE for å gi seilet form eller størrelse.

Seilet henger da på spilene som blir presset mot masten. Måten å klompansere dette på er å montere sleider med  hjul som støtter mot masteprofilen. Dette gir mer friksjon.

- Det er lettere å trimme et seil med korte spiler, du har mer kontroll på busen. Og det er lettere å flate ut i mye vind.

- Rimeligere å produsere enn med gjennomgående.

Hvordan får du tredd på seilet ditt? Står plast-sleidene igjen på masta?

Kan se ut som om at masta har stått på en annen båt tidligere.

Den kan meget vel ha stått på en annen båt, eller ihvertfall er den ikke opprinnelig laget for denne båten.

Bommen kunne ihvertfall ikke stått så langt ned som de nederste festene er, da ville den gått gjennom overbygget... :-)

Her ser dere at det er frest ut og så er det en låsemutter i sporet rett over.

bilde

mvh, Arne
www.tiarora.no

- Det er lettere å trimme et seil med korte spiler, du har mer kontroll på busen. Og det er lettere å flate ut i mye vind.

Stort sett enig med deg, men denne forstår jeg ikke. Trimmepunktene på ett storseil er fall, cunningham, uthal, mastebøy, skjøte, kick. Alt dette er tilnærmet identisk uavhengig av lengden på spilene. Setter du spenning i spilene? Jeg får da ett fullspilet seil like flatt som ett halvspilet. Eneste forskjellen jeg kommer på er helt lett vind, da står det fullspilete riktig, mens det med korte spiler henger som en sekk.

...

4 fulle spiler:

- De fleste mener det faller lettere i Lazy Jacks. 

... 

1 gjennomgående + 3 korte

...

Det er samme svaret jeg fikk fra seilmaker når jeg vurderte nye seil på Tafatt. For meg som gjerne vil trimme seilene, anbefalte han ikke fullspilet seil, men en eller 2 fulle spiler, resten korte.

Siden jeg heller ikke vil ha LazyJack, ble valget enklere.

Ut ifra hva trådstarter har beskrevet av behov, tror jeg han skal ha fullspilet seil.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hei, et par ting du bør tenke på / sjekke ut.

Litt usikker på om hele riggen din er uorginal, eller om det bare er bommen og storseilet som er byttet. Heller vel egentlig mest mot det første, siden det originale bomfestet er så lavt at skulle det vært benyttet, vil det vel komme i konflikt med Doghouset ditt, og det forklarer også den ekstra "sekken" du har på bomliket. Det er derfor avgjørende at du tar nøye mål, og ikke bestiller etter standard mål.

Ad. størrelse på rullegenua/fokk, så blir dette en aveiing, du bør også ta hensyn til at en stor genua trolig vil komme i konflikt med hyttetak/doghouse, uansett må den skjæres høyt.

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...