Jump to content

Nye seil til snekka...

Arne Henriksen

Recommended Posts

Ja, seilmakeren skal ta mål så dette blir etter rigg og båt som det er nå.

En ting til som taler for at riggen er uoriginal er at de andre båtene av denne typen jeg har sett har hatt masthead-rigg.

En større genoa vil jo måtte komme på utsiden av vantene og da mente jeg dette burde gå greit i forhold til doghouse?

mvh, Arne
www.tiarora.no

Hei!

Ser at denne båten er den samme som vår tidligere Sandvik MS 880. Den ble i sin tid (1980) konstruert av Jan Bjerke og bygget av Sandviks Båtbyggeri i Horten, begge anerkjent for gode båter med høy kvalitet. Denne båten ble lansert som et alternativ for snekkefolket for å friste til overgang til seil, derfor denne likheten med snekkene når det gjelder overbygget. Undervannsskroget er derimot typisk seilbåt, med kort kjøl og roret på hekken. Den seiler da også bra. Ulempen er litt for stort vindfang i overbygget.

Konstruktøren ville nok ikke likt at båten ble omtalt som "snekke".

Etter at Sandvik sluttet å bygge båter ble denne båten i noen år produsert et annet sted og markedsført med navnet "Brenning".

Vi seilte vår Sandvik med selvslående fokk, genoa 1, spinakker og storseil med lazyjacks og korte spiler. Genoaskinnene var montert tett inntil overbygget og gikk bakover til det stedet hvor dollbordet skråner opp mot hekken.

Dette er en bra båt som det er verdt å utstyre med gode seil og bra seilutstyr for øvrig.

Etter å ha seilt vår Sandvik i tolv år valgte vi å bytte til en større seilbåt, men vi savner nok av og til fortsatt den uteplassen vi hadde i Sandvik'en.

Mvh Bambus

Hei!

Ser at denne båten er den samme som vår tidligere Sandvik MS 880. 

.............

............

Mvh Bambus

Hei!

Topp å få svar fra noen som har erfaring med båttypen!

'Snekke'-benevnelsen er med et lite glimt i øyet, den ser jo ut som en snekke når den ligger ved kaia, og mange tror nok masta er mest til pynt så jeg håper jo å kanskje overraske flere når jeg får skikkelige seil på båten.

Den genoa 1 du hadde på, vet du hvor stor den var, eventuelt har du noen bilder av båten med denne i bruk?

Jeg ville også gjerne hørt fra andre som har eller har hatt en slik båt om de har følt at roret var stort nok? Jeg sliter med at det slipper i harde vindrosser/når det blir litt krengning og ser jo når båten står på land at det glatt kunne vært 20cm dypere og fremdeles ikke stikke under kjølen...

Min båt er en Brenning-utgave som ble levert som halvfabrikata og ferdigstilt inn- og utvendig av eieren, og det merker man tildels rundt omkring - får bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Guest Avmønstret#

Jeg ville også gjerne hørt fra andre som har eller har hatt en slik båt om de har følt at roret var stort nok? Jeg sliter med at det slipper i harde vindrosser/når det blir litt krengning og ser jo når båten står på land at det glatt kunne vært 20cm dypere og fremdeles ikke stikke under kjølen...

Når, dersomatte osv du finner ut at rorlagerene er slitte og må byttes kan du jo ta et prosjekt på roret. Vet ikke hvordan det er konstruert men det kan kanskje forlenges noe dypere uten større problemer? Vil vel tro at roret ditt har ordentlig profil og at de ikke bare har slengt på en jernplate, som snekker ofte har :-)

Alo 96 er jo litt i samme gata, ser at de har dypere ror enn din. Kan ikke se noen umiddelbar ulempe med større ror egentlig, utover at du må være litt obs når du bakker, særlig om du styrer med rorkulten. Blir en del krefter om du "tverrer" roret i akterover (legger det for langt over).  

------------

Ang. om riggen er original eller ikke. Hadde en Sandvik 28 ac med original rigg, og den var brøkdels. Ligner veldig på din så jeg vet ikke helt. 

Edit: trekker tilbake det siste, var brøkdelsrigg på min men rullebom, en patent fra helv.... bilde

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Når, dersomatte osv du finner ut at rorlagerene er slitte og må byttes kan du jo ta et prosjekt på roret. Vet ikke hvordan det er konstruert men det kan kanskje forlenges noe dypere uten større problemer? Vil vel tro at roret ditt har ordentlig profil og at de ikke bare har slengt på en jernplate, som snekker ofte har :-)

Alo 96 er jo litt i samme gata, ser at de har dypere ror enn din. Kan ikke se noen umiddelbar ulempe med større ror egentlig, utover at du må være litt obs når du bakker, særlig om du styrer med rorkulten. Blir en del krefter om du "tverrer" roret i akterover (legger det for langt over).  

Det er littegranne slark men det er så lite at det prosjektet foreløpig er lavt prioritert.

Vurderer om det går å bare skjøte på det eksisterende roret som ting står, om jeg tar meg en dag eller tre ekstra når jeg har båten oppe.

Det er ganske balansert, det er faktisk til de grader mye rorflate foran akselen at når jeg går for motor kan jeg ikke slippe for da drar den roret helt i borde på no time..

bilde

mvh, Arne
www.tiarora.no

Det er sikkert en grei sak å bygge på roret. En kompis med bavaria 38 fikk problemer med rorlagrene etter å å bygd på sitt. Så du skal iallefall være forberedt på at det blir høyere belastning på konstruksjonen om du plutselig kjører båten med 5 grader mer krenging enn det som har vært før. Sannsynligvis er greiene overdimensjonert og tåler dette.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#

Fin profil på det roret syns jeg. Tror jeg hadde prøvd meg frem med en skjøt/forlengelse på 20 cm. 

Tror ikke det er så mye som skal til for hun er jo ikke så brei over rumpa at roret løftes veldig ut av vannet ved krenging. Men ut fra resten av undervannskorget så ser jo roret i original utførelse rett og slett for kort ut. Så 20 cm gjør kanskje susen?

---------

Edit: Om du fortsetter rorets linjer nedover vil du vel ende med litt mer press bak akselen slik at du unngår at roret vrir seg over for motor. Men mer interessant er det jo hvordan den er for seil. For det er en plage om du må sitte å tviholde rorkulten.  

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Det samme synes jeg - det virker rett og slett litt stutt der det henger - tror egentlig ikke båten krenger så mye at roret kommer ut av sjøen, men heller mer mot at det rett og slett er for lite areal i utgangspunktet.

Fungerer egentlig fint når jeg seiler, kunne sikkert vært litt tyngre (som det nok blir om jeg fortsetter det ned og får mer bak akselen) men den holder forsåvidt kursen mye bedre enn for motor.

Når jeg tenker meg om har jeg nok ikke sluppet roret så mye ved tilsvarende fart som jeg går for motor - når man passerer 6-6,5 knop for seil er det gjerne ganske bra dreis på både det ene og det andre så da føler jeg ikke for å slippe noe  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg ville prøvd båten for nye seil før jeg gjorde noe med roret. Seiler man med et gammelt slitt storseil blir kreftene på roret større. Seilet lukker mere i bakant og sammen med dypere profil ødlegger dette seilplanets senter.

Fullspilet ikke fullspilet? Tja jeg liker fullspilet og har det på mitt membran regattaseil. For regattaseilere er det jo et vektspørsmål men jeg mener at seilets fasong varer lengre. Spesielt når man ikke bruker eksotisk duk. Ved poliesterseil har korte spiler en tendens at de presser på ved spilens begynnelse og lager deformasjoner her. Det er jo ikke så uvanelig å fullspile et eldre seil for å strekke levetiden.

Andre fordeler er mindre blafring ved reving. De fleste leverer seil med minst de to øvre fullspilet.

Høres bra ut at seilmaker måler opp. Få de også til å anvise skjøteskinnens plassering så får du det tilpasset Skjøtepunktets høyde og lengde akterover. Justerbart er bra det. Men jeg mener at da bør det gjøres skikkelig med kulelagersystem. Men man klarer seg lenge med fast system.

Lykke til, gøy at du ikke kjøper seil etter kun prisen gjelder prinsippet. Det tror jeg lønner seg i lengden!

Guest Avmønstret#

Ravddo har et veldig godt poeng. Det å prøve båten for nye seil før du endrer noe på roret. Ikke minst prøve litt ulik seiltrim. Feks hvis båten er for logjerrig vil den lettere kunne skjære opp i vinden, men du kan da trimme noe av det vekk  ved å redusere trykket "bak masta", enten ved å trimme så du får mindre trykk i storseilet, evt redusere/reve storseilet, eller rulle ut og ha mer fokk/genoa ute. 

Det mest kritiske er egentlig om hun mister roret i medvind. Ser for meg god medvind, bølger og en båt som stadig mister roret, det kan ikke være noe særlig. 

Ta ut en dag med god vind og legg inn et rev i storseilet, se hvordan hun oppfører seg da og om du klarer å fremprovosere at hun slipper roret. 

----------

Men samtidig, roret ditt ser lite ut, og da er det vel det ;-)

Hei igjen!

Jeg var nok litt for rask når jeg prøvde å beskrive plasseringen av genoaskinnene på vår Sandvik, så glem min beskrivelse.(Den passer til en annen av våre båter). Jeg fant i midlertid et bilde som viser plasseringen, men greier ikke å laste opp dette. Det skulle egentlig være enkelt. Kan evt sende bildene per epost. Vår båt hadde også en annen type rigg (With Mast), så det er ikke sikkert at plasseringen blir den samme for "Brenning".

Vi erfarte det samme som deg når det gjelder rorgrepet. Jeg valgte derfor å bygge på roret, både "bakover og nedover", ved å skru inn lange syrefaste skruer i rorplaten og bygge opp forlengelsene med glassfiberarmert plastsparkel. Jeg erfarte ikke problemer med rorgrepet etter dette.

Mvh Bambus

Toppers! Om du kan sende bilde(ne?) til arne krøllalfa tiarora.no så hadde det vært flott! 

Også greit å høre at du hadde samme erfaring når det gjaldt roret, jeg synes det virker for puslete - både visuelt og som det kjennes når jeg seiler, men da har jeg en plan for løsning her.

Jeg har også With Mast forresten.

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 3 måneder senere...

Da er oppgraderingene startet her - hadde båten hos Maritimt kompani nå i uka og det tok litt av, som det gjerne gjør når man først begynner...   :sweat:

Skulle i hovedsak få tatt en riggsjekk, montert rulleforstag/målt opp nye seil, samt bytte rekkewire..

Endte opp med:

- Facnor rulleforstag, og fikk sydd om den gamle genoan så jeg kan bruke det til nyseilet kommer.

- vant og stag fra '92 ble vi enige om ikke kostet særlig mye å erstatte på en slik båt, så det ble byttet - nå vet jeg alt er nytt.

- wirefallene måtte byttes, så der ble det dyneema all over.

- lazybag vil nå være kjekt når jeg får det nye storseilet, så det ble bestilt.

- kick manglet totalt, fikk en god pris på en Selden 05 Rodkick så da ble det en slik også...

- ny rekkewire rundt om,  - hadde sånne plastbelagte greier som jeg ikke helt stolte på. Disse ble innmari dyre men ser det som verre om en slik ryker og jeg ramler på havet når jeg er ute alene..

- Samtidig med at de var i riggen fikk jeg montert Windex'en som har ligget i båten siden jeg fikk den.

Har bare fått testet litegrann på hjemturen, men det er ingen tvil om at rulleforstag gjør dette til noe helt annet når man seiler alene - og ellers er det bare å vente på de nye seilene - forventet 5 ukers leveringstid der...

img_5243.jpg

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 5 uker senere...

Benyttet sjansen når jeg hadde båten oppe nå og bygde litt på roret. Så får man se når det blir litt aktiv seiling igjen om dette hjalp.

Skjøtte på ca 25cm nedover, vannfast finerplate som ble skrudd fast og deretter plastet inn. Litt styr med 3-4C og epoksy-sparkel som ikke stivnet, så jeg måtte til med presenningstelt og ovn under roret for å få ting til å herde.

bilde

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 4 uker senere...

... og det nye roret tror jeg ble bra!

Har vært ute flere ganger, senest i ettermiddag når det blåste en god bris.
Full seilføring ga ~30 graders krenging til tider, så 6-tallet på loggen jevnt, men det var ikke antydning til at roret skulle slippe. 

Venter fremdeles på de nye seilene, men sør-afrikanerne begynner visstnok å nærme seg ferdig nå. Skikkelig spent på hvordan det vil slå ut :-).

mvh, Arne
www.tiarora.no

• 2 uker senere...

Julenissen kom tidlig i år:

img_6023.jpg

Brukte noen timer i går på å montere lazybag og fikk nytt storseil på plass.

Rota det derimot til med den nye genoa'n, da jeg skulle få den inn i sporet og heist opp hadde de som monterte rulleforstaget (Facnor LS) tydeligvis ikke festet skinna skikkelig nede, så hele greia ble dratt ut av rullemekanismen nede, og skjøv dette øvre hjulet (Halyard deflector swivel) helt opp i topp på forstaget.

swivel.jpg

Jeg har fiksa settskruen nederst nå, men når jeg prøver å rulle inn ny genoa tvinnes fallet rundt staget.

Usikker på om dette hjulet ligger løst rundt staget (prøve å nå det med en krok for å trekke den ned igjen) eller skal være festet på noe vis?
Noen som har skrudd på en sånn Facnor-rulle og vet dette?
img_6036.jpg

mvh, Arne
www.tiarora.no

Nevermind. Klarte ved hjelp av spinnakerfallet å få opp en krok så jeg fikk rykka den løs og nedpå staget igjen, så nå fungerer ting. Fikk rulla på den nye genoa'n og såvidt prøvd en liten tur. 
Glad jeg ikke monterte genoaskinnene etter anvisningene fra de som målte opp, må tydeligvis helt i bakkant av overbygget om dette skal bli rett.
img_6039.jpg

Blir spennende når man får teste dette i litt vind, også storseilet er vesentlig større enn det gamle.
Når lengre opp på masta og 20cm lenger ut på bommen - og så er det buet ganske mye mer ut i akterliket.

img_6043.jpg

mvh, Arne
www.tiarora.no

Fordelene med fullspilet er først og fremst mer duk (spesielt gunstig i toppen der det blåser mer), mindre blafring og at det holder bedre på formen på seilene og dermed mer fart og akselerasjon i vindkast. Har du bare lazyjacks og ikke bag er det en fordel med fullspilet når du rever/tar ned seilet, men med bag mener jeg den fordelen er minimal. 

Ulempene er mer vekt, kost, mer uhåndterlig når du tar seilene, lettere at sleidene i masten kiler seg, et stivere og mer krevende seil m.h.t trimming, ofte mer slitasje på og rundt spileposene. Et dårlig trimmet fullspilet seil vil fungere dårligere enn et med korte spiler. Et konvensjonelt spilet seil er mer komfortabelt, snillere mot feil trimming, det er lettere å slippe kraften ut av seilet f.eks. ved vindkast. Fullspilet seil krever gjerne sleider med rullelager, har din mast mulighet for det?  Et godt kompromiss er å ha gjennomgående spiler i de to øverste spilene så du kan ha mer duk der oppe hvor det betyr mest (men sjekk at det ikke blir problem med akterstaget), og korte spiler lenger ned.

Ikke for å fornærme men å sette fullspilet på din båt blir kanskje litt som å sette lavprofildekk på en SUV   :wink:

Når man har spiler kan seilet ha kappe (konvekst akterlik). Man trenger ikke fullt gjennomgående spiler for å hindre at akterliket blafrer. Seilet er sydd med riktig fasong i utgangspunktet. Hvis man sørger for å ha gjennomgående spiler med varierende stivhet kan de bidra til å holde noe av fasongen selv om seilet er utblåst. Jeg syns seilet blir mer håndterlig når man tar det ned, dersom det er gjennomgående spiler. Mer vekt bidrar de til, men det er jo ikke allverdens. En (el. to) gjennomgående spiler i toppen er ikke uvanlig, og skal man ha et "fathead" seil (hvor det flekser ut i toppen i vindkastene) må man ha gjennomgående spile der ihvertfall. Så dét blir eventuelt lavprofildekk-varianten, men gjennomgående spiler ellers, og hele veien ned, forbinder jeg mest med turseil i dacron.

@TS: Dersom storseilet ikke er utblåst kan du jo få "lagt opp" bomliket så bommen ikke subber, og du kan også få sydd på lommer til gjennomgående spiler. Men det virker også som bomliket er litt kort, slik at du egentlig har plass til litt mer duk, og da heller det kanskje mot nytt storseil likevel, fremfor å skjøte på et gammelt. Du har jo også brøkdelsrigg så storseilet betyr relativt mer enn på en masthead-rigg.

Rullegenoa ville jeg nok spandert på meg, siden det er veldig behagelig. Jeg pleier dog å reve storseilet ett rev før jeg begynner å rulle inn på genoaen, den mister litt fasong, og båten balanserer bedre da.

Ja... det ble jo nye seil her som du ser.
Ny 135% genoa og nytt storseil, med en gjennomgående spile. :-)

Må få plassert og montert genoaskinnene, og så skal jeg få montert føringer så jeg kan trimme storseilet litt mer fra cockpit.

Kick, bomuthal og cunningham kan vel være kjekt å ha dratt bakover - må bare bli enig med meg selv hvor det passer best.

Blir litt blokker involvert når det må rundt overbygget..

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ja, sabla lekre seil - med beige lazybag og UV-duk på genoa'n, noenlunde likt kalesjen fra før. (om jeg skal si det selv)  :giggle: 

Skal teste litt med genoaskinnene helt bak, tror det skal bli bra.
Tenke å lage barberhal ned gjennom de gamle blokkene som står ved vantene, så jeg kan bruke til å trekke ned skjøtet når seilet er delvis innrulla - burde funke?

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...