weiwei Startet 25.November.2015 Link til dette innlegget Startet 25.November.2015 Vi har funnet og avtalt om båtplassen og nå leter etter en båt, men aner ikke hva vi skal se etter i en båt. Så jeg håper noen kan gi oss konkrete tips og anbefalinger. Skal brukes i Drammens elva og Drammensfjorden. Minst 40 hk motor, muligens mer. Brukervennlig for barn i båten. Til turer og fisking. Pris 50-70 000 kr Brukt båt Helst yngre enn 2004 Med henger Er dette realistisk? Gi evt. link til Finn annonser. Sitér dette innlegget Link to post
weiwei Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Hva syns dere for eksempel om denne båten til 50 000 kr? Noen skader i skroget som må poleres også. Er usikker på alderen. Båtmagasinet skriver ganske god anmeldelse. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=6142068&finnkode=61668515 Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 (redigert) Ser ikke så værs ut det, men vet Mercury hadde en del tæring problemer på motorene sine rundt den tiden. Men du får jo båt,motor og henger for prisen av hva en ny 40hk koster. Redigert 25.November.2015 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
weiwei Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Ser ikke så værs ut det, men vet Mercury hadde en del tæring problemer på motorene sine rundt den tiden. Men du får jo båt,motor og henger for prisen av hva en ny 40hk koster. Men hva tenker du om alderen? Er 15 år gamle båter et godt kjøp eller bør man helst gå for 8-10 år gamle? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Båten og hengeren er nok mer eller mindre ferdig med verditapet sitt. Så lenge tilstanden holder seg. Er mer tilstand/alder på motor som vil styre prisen ved salg senere. På en 8-10 år gammel båt må du nok regne med litt videre tap på båten også. Sitér dette innlegget Link to post
weiwei Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 bmwmaxi, on 25 Nov 2015 - 14:22, said:Båten og hengeren er nok mer eller mindre ferdig med verditapet sitt. Så lenge tilstanden holder seg. Er mer tilstand/alder på motor som vil styre prisen ved salg senere. På en 8-10 år gammel båt må du nok regne med litt videre tap på båten også. Ok, på en måte så er det greit at prisen ikke skal falle, men hvor lett blir det å selge båten som den er om 3-5 år? Hvor enkelt blir det hvis vi bytter til en nyere motor? Denne båten har noen riper i skrog som eieren startet å fikse og som må poleres. Vet ikke hvor omfattende jobb det er og om skadene betyr noe for selve båten eller er bare kosmetiske. Han sa han eide denne båten i tre år og det er tidligere eier som parkerte båten feil og den ble skrapet mot kaia/brygge av bølgene. Se bildet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 (redigert) Kun kosmetisk dette. Tro meg, det vil komme nye riper... Årsmodell har ikke så stor betydning så lenge den er skikkelig vedlikeholdt. Hvis du holder den skikkelig ved like så er den nesten like lettsolgt om fem år som den er nå. Noe prisfall må du kanskje regne med, men ikke mye. Redigert 25.November.2015 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
weiwei Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Hmm, nå ble jeg i tvil. Har begynt å tenke på å måtte ut med 70-80 000 kr og heller en nyere båt. Er det verdt det da? Eller er denne båten fin med tanke på modell og alder... Hadde du selv kjøpt denne? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Motoren er straks 17 år, hadde funnet meg noe med nyere motor. Båt/skrog holder i 100 år minst. Hadde ikke betalt mere enn 30-35K for den pakka( inkl.henger) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Jeg hadde ikke stusset spesielt på å kjøpe denne, ser ut til å være en grei båt. For meg med båt fra 1978 og motor fra 1990 er jo 1999 nesten nytt;-)) Om du skal kjøpe litt nyere og litt dyrere er jo opp til deg, men det burde være mye båt I mange år ennå her. Har du tenkt noe på hva du har behov for? Dette er jo ingen stor båt, men for småturer for 3-4 personer burde den være helt OK. Men snakker du om flere og litt bagasje så blir det fort fullt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=65014492&searchclickthrough=true Noe sånt er bedre, nyere motor. Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 (redigert) Et lite overbygg i baugen er å anbefale. Som ungene kan krabbe under skulle det komme en regnskur, eller når dere skal hjem i solgangsbrisen. Med en kalesje i tillegg kan et par-tre stykker sove i båten også. Noe a la denne, eller denne. Men, selvsagt, det spørs hva du planlegger å bruke båten til. Redigert 25.November.2015 av babu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Jeg ville personelig gått for en wesling 16ft med 70hk. Utrolig bra båt med gode egenskaper.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63761324&searchclickthrough=truedenne er litt eldre enn hva du tenker på, men alder på en båt betyr lite on den er velbevart, samme med motor.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Team Colibri Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Hvis målet er sportsfiskefarkost, vil du ha en båt med mest mulig gulvplass. det vil si minimalt med sitteplasser og en liten konsoll. Uttern 4602 Ex er i så måte et skrekkeksempel på hvor lite sportsfiskevennlig en båt kan være med sin enorme konsoll og sitteplasser rundt nesten hele båten. Dette går som regel skikkelig på tvers av familiens ønsker, som gjerne vil ha masse sitteplasser, koppholdere, puter og jeg vet ikke hva. Det kan derfor være lurt å konferere endel i familierådet om hva slags layout de forskjellige partene ønsker seg, og hva man kan leve med som et minimum. Ellers er jeg enig i at en motor som er 17 år gammel på en båt som har fått juling (selv om det bare er kosmetisk) tilsier en annen prislapp enn den du ser på Finn. Båten har hatt (minst) en tidligere eier, så jeg antar at historikken er litt ymse. Her bør det prutes, jeg hadde ikke lagt ut mer enn 35-40` ink hengeren på den ekvipasjen. Glem tanken på "et godt kjøp" med tanke på videresalg. Båt er per definisjon å kaste penger i sjøen, det eneste som betyr noe er hva du føler at du får igjen for pengene. Innenfor budsjettet vil du kunne ha litt verditap fortsatt, men det er lite og bør i mine øyne ikke være det du tenker på ved et kjøp. Tenk heller på å kjøpe noe du og familien vil være fornøyd med. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
ivar Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 (redigert) Jeg ville personelig gått for en wesling 16ft med 70hk. Utrolig bra båt med gode egenskaper.. Wesling er fine båter, men vil ikke si den er særlig egnet til sportsfiske pga liten dørkplass. Da ville jeg kanskje heller sett etter båt av type Rana 530 eller lignende. Har også hatt en slik skjærgårdsjeep på litt over 14 fot - syns skjærgårdsjeep konseptet gjør seg bedre på litt større båter. Blir fort for trangt med flere ombord. Ang, ripete gelcoat , var jo veldig in med slik mørkeblått skrog en periode - fint når det er nytt men krever mye puss og stell for å holde seg fint over tid ser det ut til. Redigert 25.November.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HerJo Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 (redigert) Hadde en gang en Øien 17 HT. Dørg stødig, høyt fribord og en plass å krype innunder når regnbygene kommer. Kjekk båt , men ingen racer (halvplaner), så 32 knop maks fart som oppgitt i denne annonsen er nok en glemmesak etter det jeg husker. Er noe eldre enn det du sikter mot, men likevel? Redigert 26.November.2015 av HerJo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.