Jump to content

Tuning av marinedisel, noen som har erfaring med 'Blue Marlin'.


Bårdp

Recommended Posts

Jeg har ikke testet den konkrete boksen til VP. Men jeg ser at de har en boks også til min type motor. Denne motoren har 350hk, og det er grensen for dysene. Det har jeg sjekket og testet ved å programmere disse til å øke mengden diesel - noe som ikke går. MEN disse har en boks som skal di 420hk. Det mener jeg er umulig uten å skifte innsprøytningsdyser og CRpumpen. For det er testet...

 

Så om det mao er samme på VP at de lover noe som de ikke kan holde. Det kjenner jeg ikke til. Men de har lureprodukter også ihvertfall....

Link to post

Ja nåe en leser hva de skriver om produktet kan en jo lure:

 

MORE POWER - MORE FUN
Opplev din båt fullstendig på nytt. Dynamikk og kjøreglede med garantert effektøkning og lavere forbruk. Den innovative teknikken ved våre tilleggsmotorstyringer optimaliserer motorstyringen og utnytter motorens innebygde potensial.
 
guetesiegel.jpgTUV-cert.jpg

Dine fordeler kort fortalt:

Opptil 20-30% mer effekt.
Plug and drive. Enkel og rask montering med hurtikobling.
Høyere dreiemoment ved lave turtall.
Mye raskere akselerasjon.
Inntil 25% lavere drivstoff forbruk.
Motorens styreenhet vil fortsatt være i orginal tilstand.
Ved bytte av båt/motor, kan vi omprogramere produktet.
Avgasskrav vil fortsatt være overholdt og egnet for dieselfilter.
Tuningsettet legger ikke igjen noen "spor" i motorens styreenhet.
DTE-Systemet er ISO-9001-sertifisert bedrift.
3 års produktgaranti.

 

 

Spesielt dette med 25% lavere drivstofforbruk høres vel for gott ut til å være sant, og da kan en vel stille spørsmål med resten også.

Link to post

Ikke for og forsvare disse boksene. Men du er vel ikke så dum at du leverer inn båten på garanti sak med boksen i montert. Tar ca 30sek. og fjerne.

Hvis Volvo tar max av hva  innsprøytningsdyser og CRpumpen klarer originalt, er det grunn nok til og holde seg unna de motorene. Har drevet mye med diesel biler og aldri opplevd at det ikke er mer og hente. Begrensningene ligger som regel på turbo og intercoler.

Men beste er og optimalisere spesifikt din motor med software.  

Link to post

En ting er i alle fall sikkert; skal du ha større fart, må enten propellen ha større stigning eller større turtall . Og da må du ta ut mer krefter av maskinen, noe som igjen må føre til større forbruk. At man i samme slengen skal kunne redusere forbruket med 25% ?  Hm.... Er alle motorbyggerne , slike som Volvo, Yanmar, Scania, MAN osv. fullstendig amatører, eller.......?

Link to post

Selvfølgelig er det mulig å øke effekten på turbomotorer ved hjelp av sånne bokser men du som har drevet litt med BMW kjenner nok til endel havarier. Og det er ikke billig å bytte motor i en X5......

Det er en grunn til at motorprodusentene begrenser effekt og moment elektronisk til lavere verdier enn hva som er mulig å få ut. Disse power-boksene kan godt hjelpe litt på en personbil som nesten aldri har full gass og ihvertfall ikke i mange sekunder av gangen. Det er noe annet i en båt som kun går på høyeste giret og bestandig i motbakke.

Det har vært solgt lurium i alle år som skal få motorer til å "yte bedre", både som additiv til olje og drivstoff, magneter på drivstoffslanger, og som her, en elektronisk boks som lurer opp dieseltrykket. Hensikten er å øke dieselmengden per forbrenning for å øke dreiemomentet. Hvordan skal da forbruket gå ned? Forbrenningstemperaturen går naturligvis opp og slitasjen øker kvadratisk. (Mindre relevant på personbiler hvor tiden dette foregår er meget kort). Uforbrent diesel vil kunne skade en motor hvis dette vedvarer (særlig godt kjent på BMW ras). Motorer av stål og ikke aluminium tåler sånt bedre men med mindre varmeavledning får man betydelig ventilslitasje og høy dysetemperatur. Mao. ikke noe problem for en motor som får et hardt drag en gang i blandt, men rett og slett ødeleggende i båtmotorer. I min verden er trimming å få en motor til å puste bedre samt å få bedre forbrenning. Disse boksene gjør det motsatte. Vil du at motoren skal gå uanstrengt og bruke mindre diesel så er det kun en ting som gjelder: reduser farten.

Link to post

Styr unna slike bokser og kontakt dette firmaet isteden http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html

 

http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1

 

Det er viktig og ikke legge dreiemomentet for høyt på lave turtall, dette gir store påkjenninger på drev / girkasse.

 

Det med lavere forbruk som noen antyder gjelder nok bilverdenen, der man f.eks. kan legge inn et høyere gir og utnytte momentet bedre.

Det gjelder naturlig nok ikke i båtverdenen.... 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

At det kan være  mulig å få ut noen HK ekstra er sikkert tilfelle. Men om det er fornuftig på en båtmotor er nokk noe helt annet. lavere forbruk kan en nokk se helt bort fra.

Jeg har en forholdsvis tung bobil med en Fiat 2,8 JTD motor den var opprinnelig på 146 HK. På den fikk jeg lagt inn ny softvare i motorstyringen som skulle gi meg 184 Hk samt 10-20% lavere brennstoff forbruk.

Vel den ble sprekere i motbakkene men brukte akkurat like mye diesel som før.

Vil vel ikke kjøpe denne bokser til min D6 350 men inntresant å høre hva folk mener om slikt. Og om jeg ikke har regnet helt feil vil jo fartsøkningen på min båt bli marginal med 60HK ekstra far 40 til 42 kn.

Link to post

Mange motorer leveres jo i forskjellige effektutgaver men er i bunn og grunn samme motor teknisk sett.

Og motorprodusentene tar naturligvis aldri ut maksimalt mulig effekt av en motor som skal selges i hele verdensmarkedet med full garanti.

 

Så det er alltid noe å hente, mere eller mindre.

Og i noen tilfeller kan man få man nøyaktig det samme som om man hadde kjøpt en større utgave av motoren, evt. noe mere.

 

D6-350 finnes jo også som D6-370, D6-400 og D6-435 (sistnevnte ikke til drev).

Hva som skiller disse teknisk sett kan jeg ikke ta på sparket men grunnmotoren er iallefall den samme.

 

Som nevnt er det langt tryggere å ta kontakt med et kompetent tuningfirma for å få tunet motoren tilpasset akkurat den båten man har, istedenfor å montere en universal standard "jukseboks"  :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er rimelig sikker på at det er fysiske forskjeller på D4 300 og 260.

D6 400 for drev og 435 er hvertfall fysiske forskjeller på i forhold til 370/330 da motoren er noen cm lengre pga anerledes kjølesystem. 400'en fikk vel også en ny versjon av DPH drevet mener jeg...

Dyser og turbo er vel også forskjellige, så hadde vært særdeles skeptisk til å øke effekten på en 260 og 370.

 

Løgnen med lavere forbruk med chip/ boks blir ikke noe sannere om den gjentas tusenvis av ganger. En kjent sak er at man i kjørecomputeren leser av et lavere forbruk. Dette bl.a pga at parameterene for luftforbruk og ladetrykk blir manipulert.

 

Styringsenheten justerer dieselmengde og ladetrykk til det den er programmert til, men i og med at dataene fra sensorene (ladetrykk, luftmengde osv) nå er manipulert med powerboks blir resultatet at den gir mer diesel enn det den tror. Dermed blir kalkulert dieselmengde som er det man leser av i kjørecomputeren også feil.

 

Har litt erfaring fra bil: Regner man ut manuelt med utkjørt distanse og liter forbrukt finner man fort ut at en kjørekomputer som før stemte ganske bra med manuell utregning, plutselig viser en god slump mindre forbruk pr distanse etter at man har montert boks.

Pussig ikke sant.... ;-)

 

Si at en D6 370 i følge displayet viser at den bruker ca 77 liter i timen på full øs. Hva tror man så displayet viser etter at man har montert "S vindel og B drag" sin super duper powerboks som liksom skal gi 70 hk ekstra OG 10-20% lavere forbruk? Jeg holder en god knapp på 77 L/t mens faktisk forbruk er en god slump høyere...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Har en volvo d4 260 hk som jeg skal justere opp til 300 hk til sommeren. D4 260 og d4 300 er akkurat samme motor bare forskjellig programvare, jeg ser ikke noe problem med å gjøre dette. Så lenge at volvo penta leverer motoren med 300 hk burde den takle den likt en som har 300 hk fra fabrikken

Hvis du vil øke effekten på din D4 vil det lønne seg å bytte i en D4-300, det er nemlig endel forskjeller. Turboen og aftercooleren er begge større, injektorene er forskjellige og det er vel noe mer også. Drevet tåler D6-370 så det er ikke noe problem men du må bytte propellere for at det overhode skal være noen vits. Muligens også utveksling på drevet. Neppe noen god investering...

Link to post

Ser at selskapet hevder 20 - 30 % effektøkning, men det fremgår ikke hvordan det skjer. Økning av dreiemoment eller turtall?

 

Hvis maks turtall øker, slipper du å bytte propeller eller utveksling, men det er store masser i bevegelse i de fleste moderne dieselmotorer, og det er vel en grunn til at produsentene setter en relativ lav grense for maks turtall.

 

Hvis du bytter propell eller utveksling, får du høyere fart på tomgang, og det kan jo være litt negativt, mange båter med VP D4/D6 har 5 knop hastighet på tomgang i utgangspunktet.

 

Dessuten er det ofte slik at for å få en hastighetsøkning på 10 % må effekten økes med kvadratet av faktoren for hastigheten, dvs. 21 % for å få 10 % økt hastighet. Hvis trylleboksen gir 25 % effektøkning, vil du altså teoretisk kunne få en fartsøkning på ca. 12 %, dvs. ca. 4 knop dersom båten har 35 knop maks i utgangspunktet.

 

Og så skal man være klar over at en ECU til VP D4/D6 koster 40 000 dersom den blir tuklet i stykker....

Link to post

Turtallet økes sjeldent på dieselmotorer siden de har begrenset turtallsområde fra før av.

Men turbotrykk og dieselmengde kan økes, evt. innsprøytningstidspunkt flyttes.

Alle standardmotorer har jo en effektreserve som ikke er utnyttet.

Tuning/omprogrammering utnytter dette spillerommet, 

For en marinemotor ville jeg nok ha begrenset meg til ca 15% effektøkning.

15% økning på en D4-260 blir da 299 hk.

 

Norsk Motorkompani kan alt om dette og har lang erfaring.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...