sjømann88 Startet 25.November.2015 Link til dette innlegget Startet 25.November.2015 Hei. Eg lurer på beste metode å manøvrere en FRC (Fast rescue craft) med 2 stk vann - jet. Tenker på manøvrering sideveis og holde posisjonen. Fremover og akterover er greit. Noen som har tegning over hvordan spjeld og slikt bør stå da? og evt jobbing med rattet? Takker på forhånd for gode teknikker andre bruker! Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Med fare for å høres overlegen ut: krev to timer bak spakene, få det inn i ryggmargen - og du slipper å tenke på dette. Generelt må du kjenne til hvordan fartøyet responderer på dine inputs. "Holde posisjonen" krever trening, da du må være "føre var" med tanke på dine inputs/fartøyets respons. Vind og strøm vil også virke inn. Øvelse gjør mester! "Rattet" vil alltid styre baugens retning. Skal du sideveis, legg "skal til denne siden"-spaken helt bakover. Kontroller avdrift forover/akterover med den andre. Forutsetter likt turtall på begge maskiner. Bruk "rattet" aktivt for å hindre at baugens retning endrer seg. Fint å øve mot en flytebrygge - godt fendret. Hamilton har vel noen videosnutter på nett. Prøv å google f.eks. "Hamilton water jet". Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Vil pressisere det som alt er nevnt av utenforstående faktorer som vind og drift. Du kan rett og slett risikere å ikkje klare å gå sidelengs mot vind. Min erfaring er at det av og til kan være lurt å gi eit ekstra puff med hekken, då med begge jett svingt samme vei, og så utnytte siget og gå rett over i spakeinstilling slik forrige innlegg beskriver, og så sjølvsagt bruke rattet for å rette opp til retningen du ønsker når du har fått sig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 torkelmj skrev On 26.11.2015 at 0.02: Med fare for å høres overlegen ut: krev to timer bak spakene, få det inn i ryggmargen - og du slipper å tenke på dette. Generelt må du kjenne til hvordan fartøyet responderer på dine inputs. "Holde posisjonen" krever trening, da du må være "føre var" med tanke på dine inputs/fartøyets respons. Vind og strøm vil også virke inn. Øvelse gjør mester! "Rattet" vil alltid styre baugens retning. Skal du sideveis, legg "skal til denne siden"-spaken helt bakover. Kontroller avdrift forover/akterover med den andre. Forutsetter likt turtall på begge maskiner. Bruk "rattet" aktivt for å hindre at baugens retning endrer seg. Fint å øve mot en flytebrygge - godt fendret. Hamilton har vel noen videosnutter på nett. Prøv å google f.eks. "Hamilton water jet". Er dette helt riktig da torkelmj? Etter min mening fungerer det slik: Når du først har lagt for eks. styrbord vannjet i revers, og du bruker b.b. for å kontrollere avdriften, så vil båtens baug uvilkårlig vris mot styrbord. For å få båten til å flytte seg sideveis til styrbord (altså komme etter med hekken til s.b.) må du kompensere med rattet slik at hekken kommer til styrbord. Stod rattet opprinnelig i nøytral, så må du gi et ror-utslag til babord. Det er hekken du kontrollerer med rattet i denne manøveren og ikke baugen. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
navid Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 (redigert) sjømann88 skrev On 25.11.2015 at 23.41: Hei. Eg lurer på beste metode å manøvrere en FRC (Fast rescue craft) med 2 stk vann - jet. Tenker på manøvrering sideveis og holde posisjonen. Fremover og akterover er greit.Hei Hei sjømann88 og velkommen til et fantastisk forum! Videoen til Laluna II viser hvilke fantastiske manøvrerings-egenskaper en dobbelinstallasjon har. Med enkel vannjet installasjon har man ingen kontroll over baugen, men 360 grader kontroll over hekken ved hjelp av rattet som er koblet til styre-dysen og reversluken, både når båten ligger i ro og når den går forover eller bakover. Med dobbel installasjon har man 360 grader kontroll over baugen ved hjelp av de to revers-lukene, vekselvis forover / revers, samt 360 grader kontroll over hekken ved hjelp av rattet som er koblet til styre-dysene, både når båten ligger i ro og når den går forover eller bakover. Redigert 26.November.2015 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.November.2015 Link til dette innlegget Svart 26.November.2015 navid skrev On 26.11.2015 at 17.34: Er dette helt riktig da torkelmj? Etter min mening fungerer det slik: Når du først har lagt for eks. styrbord vannjet i revers, og du bruker b.b. for å kontrollere avdriften, så vil båtens baug uvilkårlig vris mot styrbord. For å få båten til å flytte seg sideveis til styrbord (altså komme etter med hekken til s.b.) må du kompensere med rattet slik at hekken kommer til styrbord. Stod rattet opprinnelig i nøytral, så må du gi et ror-utslag til babord. Det er hekken du kontrollerer med rattet i denne manøveren og ikke baugen. Ja det var jo akkurat det samme bare med få ord. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 torkelmj skrev On 26.11.2015 at 0.02: ............................."Rattet" vil alltid styre baugens retning...................... Bruk "rattet" aktivt for å hindre at baugens retning endrer seg................... Det er vel ikke helt det samme Søbø..... Med rattet kontrollerer du ikke baugens retning, men hekkens bevegelse sideveis mot babord og styrbord. Skal du legge longside inn til flytebrygga og du bruker rattet for å få baugen inntil, så smeller hekken inn i brygga uten at baugen kommer inntil. En viktig forskjell spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Det må da være måte på hvor mye dere ønsker å forvirre trådstarter! Jeg er ikke uenig i fysikken dere diskuterer og har kommet frem til, men dersom jeg hadde følt at jeg var nødt til å tenke på hva båtens hekk gjorde i kritiske manøvreringsituasjoner OG samtidig prøve å huske om det var hekken eller baugen som rørte på seg når jeg snudde på rattet, eller om det samtidig egentlig var bucketene og en funksjon av kraft ganger arm delt på fjerde potens av bucket hendel posisjon og turtall minus rattutslag som bestemte hvilken retning baugen beveget seg i, så er nok muligheten stor for at båten hadde vært godt plantet på land lenge før jeg hadde klart å komme til en konklusjon. Med i overkant av 1000 timer bak rattet på FRC med 2x vannjett bruker jeg fremdeles følgende huskeregel ved manøvrering: Bucket akterover til den siden jeg ønsker å gå sidelengs, altså styrbord bucket akterover om jeg vil styrbord, babord bucket akterover når jeg vil til babord. Bucket som ikke står i akter brukes til å justere sig forover/akterover Sving på rattet den veien en ønsker at baugen skal gå. Glem at du svinger på akterenden og at det er baugen som følger etter. Mye lettere å kun forholde seg til den enden av båten du vanligvis bruker som referanse på kurs-retning. Med erfaring tør en å bruke mer og mer motorkraft ved manøvrering, noe som delvis kompenserer for sidevind, i hvert fall opp til en viss vindstyrke. (Men båten blir mye mer følsom for bucket utslag når turtallet øker, så det kan bli veldig travelt bak spakene) Sykt gøy å fin-manøvrere denne type båt med twin vannjett! Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Jeg gjentar meg selv: "krev to timer bak spakene, få det inn i ryggmargen - og du slipper å tenke på dette". Øvelse gjør mester, og det tar ikke lang tid å få dette inn i ryggmargen. Finkontroll under alle tenkelige forhold tar litt mer tid, der må du erfare hvordan båten responderer under påvirkning fra omgivelsene. Man lærer som kjent ikke å sykle av å lese en bok om sykling. (Jeg fremholder at "rattet" styrer baugens retning. Om dette skjer ved hjelp av at du skyver r... til den ene eller andre siden, er for meg ganske likegyldig - og ikke noe jeg tenker på. Skøyta går uansett dit jeg vil, på den måten jeg vil. Om jeg sitter i båt/fly, er det uansett doningens "normale ferdselsretning" som danner grunnlaget for min retningsreferanse. Kjøper dog argumentet "vær forsiktig med hekken"). Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
navid Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Denne viser prinsippet Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
navid Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Fikk lyst å legge til litt mere info. Animasjonen til laluna II er veldig bra. Legg merke til hvordan rattet blir brukt for å stoppe båtens bevegelse inn til kaia. Synd vi ikke får se mere av manøvreringen bakover. Når du skal manøvrere hekken på båt med vannjet, enten du skal bakke deg ut, eller sideveis ut/inn til kai, så tar du grep nederst på rattet, og samtidig følge med hva som skjer bak deg. Altså hekken som referanse. En behøver ikke kalkulator eller noen annen regnemaskin for å beregne vinkler og vektorer for å få til dette. Eller kjøre langt på land for den saks skyld.Disse rattbevegelsene har liten innvirkning på baugen. Baugen må du kontrollere sideveis med revers-lukene. Samme som med baugtrusteren. OBS: Denne veiledningen gjelder kun for båter med vannjet. Ikke for fly, eller båter med ror og hekkaggregat. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 navid skrev On 7.12.2015 at 9.16: OBS: Denne veiledningen gjelder kun for båter med vannjet. Ikke for fly, eller båter med ror og hekkaggregat. Eller TraktorJet. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Mulligan skrev On 7.12.2015 at 9.44: navid skrev On 7.12.2015 at 9.16: OBS: Denne veiledningen gjelder kun for båter med vannjet. Ikke for fly, eller båter med ror og hekkaggregat. Eller TraktorJet. Hehe.........Riktig Mulligan! Redigert 7.Desember.2015 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Er det ikke slik att med 2 aggregat og ror så kan man kjøre sidelengs !? Hører flere her inne nevner det. Redigert 7.Desember.2015 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Hmm ! skrev On 7.12.2015 at 17.52: Er det ikke slik att med 2 aggregat og ror så kan man kjøre sidelengs !? Hører flere her inne nevner det. Det er korrekt. Bortsett fra at båt med vannjet ikke har ror,rattet styrer aggregatene direkte, tilsvarende hekkaggregat. Men det er en vesentlig forskjell, uansett hva navid prøver å overbevise om, på vanjet vil et rattutslag mot babord alltid medføre at baugen dreier babord, uavhengig av båtens øvrige fartsretning. Altslå, dersom man bakker en vannjetbåt og dreier rattet babord vil baugen styre babord og hekken styrbord. Dersom man bakker en båt med propell og ror, hekkaggregat, påhenger, eller bil for den saks skyld, og dreier rattet babord, vil baugen styre styrbord og hekken babord. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
navid Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Det er helt riktig det du skriver Vilma Benita. Jeg har heller ikke prøvd å overbevise om noe annet. Men hvilket spørsmål er det trådstarter stiller? .....»Eg lurer på beste metode å manøvrere en FRC (Fast rescue craft) med 2 stk vann – jet. Tenker på manøvrering sideveis og holde posisjonen».... Mitt råd til trådstarter er fortsatt at skal man manøvrere sideveis og holde posisjonen med twinjet, så kontrolleres hekken sideveis med rattet. Fremover/bakover og baugen sideveis med hendlene. At baugen forandrer retning ved rattutslag er et resultat av at hekken forskyves sideveis (skulle jo bare mangle), og ikke at man kontrollerer baugen med rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 navid skrev On 9.12.2015 at 8.36: At baugen forandrer retning ved rattutslag er et resultat av at hekken forskyves sideveis (skulle jo bare mangle), og ikke at man kontrollerer baugen med rattet. Poteto potato. Alle båter styres med rævva. Men man setter alikevel kurs med baug mot feks nø 30 grader. Skal bli artig å omstille seg vist du var min bestmann og insisterte på å sette hekken fra 210 grader sørvest. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Sæbø skrev On 9.12.2015 at 14.40: .... Skal bli artig å omstille seg vist du var min bestmann og insisterte på å sette hekken fra 210 grader sørvest..... Når jeg går etter lykter i mørket, så hender det rett som det er at jeg navigerer etter sektor bak meg som f.eks. har 210 grader. Så den omstillinga er ikke så vanskelig Sæbø. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Mer manøvrering med vannjet . Her smeller det! https://www.tk.no/nyheter/smola/kystekspressen/her-smeller-det/s/5-51-614658 Vet ikke om det er teknisk svikt eller feil med lankene. M/S Tyrhaug er ute av drift. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 (redigert) Sett turtallet på 30-40% av maks turtall. Da har du nok krefter. Om det er mye vind gjerne mer. 2 timer gir bare en forsmak på hvordan det er å manøvrere. Har lært opp noen hundre oljearbeidere på både en og to vannjeter. Det er forøvrig mulig å gå sideveis også med bare en, men da må det jobbes en del. Det er riktig at hekken dras sideveis når man går på fram, men det er baugen som dras til siden ved bakking. Derfor kan man gå rett sideveis med en i akterover og en i forover. Det er den i forover som har mest krefter, og derfor den man finjusterer for å holde posisjonen i lengderetning. Rattet justerer man med små utslag for å holde retningen. Ser nå at det er en fire år gammel tråd... Redigert 19.Mars.2019 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.