Jump to content

Skrue under intercooler og smøre nippel på innsiden av drev

båtfyren

Recommended Posts

Siste dagen i sesong fikk jeg problem med å få turtall på motoren og har nå startet kontroll / vedlikehold av motoren.

Etter å ha fjernet intercooler innsats ser jeg den stakkars motoren ikke har fått mye luft for det var lite gjennomgang for luft. :thumbsdown:  Etter rens ser det bra ut men tenkte å teste for lekkasje før jeg setter den tilbake igjen. Kan jeg sette 1 bar luft trykk på intercooler innsats uten å skade rør og lignende? :confused:

På undersiden av intercooler innsats står det vann avtapning skrue. Jeg ser at flere har problem med disse og kan ha en tendens til å lekke. Kan jeg sette inn en vanlig stenge ventil på denne for lettere avtapning av vann ?

Når intercooler hus er fjernet får jeg tilgang til inspeksjon på baksiden. Det trengtes. Jeg ser at jordings kabel som går ifra motor til drev er rustet vekk. Jeg ser også en smørenippel som skal smøre storestag på drev som er rustet, kan jeg skru denne smøre nippel ut mens båten ligger i vann eller er dette land jobb ? :diving: 

Hegra,

Jeg har en AQAD41A med 290 DP drev (tror det er en gammel type) med veivhus lokket modifisert slik som B typen har. Olje dampen ifra veivhus er ført forbi luftfilter og inn i turbo innsug slik at det blir forbrent. Tanken har slått meg at det kan være jeg lekker mer olje en det skal men krysser enda fingene. :pray:

Turbo er ifølge forrige eier ny (bytte turbo) og den ser grei ut med lite slark ol. :thumbsup:

Å rense kretsen er en rimelig enkel og billig jobb som jeg håper fører frem men ser helt klart mulighet for overraskelser. Det er derfor jeg startet nå :yesnod:

Redigert av båtfyren (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...