Trygveandre Startet 27.November.2015 Link til dette innlegget Startet 27.November.2015 (redigert) Jeg er nylig blitt den lykkelige eier av "jonica". en tresfjord 28 fra 79. Men som det ofte er med eldre maskineri, så er det litt å henge fingrene i. Til nå har jeg bare tatt de mest nødvendige tingene, som ryddet i det elektriske, fått fjernet sikkert 50 meter med ledninger som ikke lenger var i bruk, til diverse installasjoner som ikke lenger er i båten. Ordnet med vannpumpe, vindusvisker som var avkklippede ledninger til (tidlgere innbrud,der det var klippet feil ledninger) byttet ut wallas varmeren med mikuni dieselvarmer. Montert defroster med skikkelig kapasitet, istedet for det lille varmeapparatet fra en volvo240 som stod i båten. Fått liv i autopiloten. og her om dagen fikk eg for meg å sjekke stengeventiler rundt om og da begynte det jo selvølgelig å dryppe fra det ene vanninntaket til motoren. Da var det jo bare en ting å gjøre...hive seg rundt å slippe båten og skifte skroggjennomføringer. For øyeblikket har jeg tatt kjøleskapet hjem i garasjen for å få gassdriften på dette opp og gå, og den ene kalesjen er blitt sømmet opp på nytt og impregnert av min kjære mor. Men det som nå egentlig plager meg mest med båten, er at det lekker i tre av vinduene, to i overbygget er mildt sagt håpløse å komme til skruene på innsiden... Er det noen som har hatt ute vinduene i disse båtene, eller som har tettet skikkelig på andre måter? jeg foretrekker å gjøre det skikkelig med en gang, så slipper jeg å stå nedi havna og banne, når det er "reparert" og det fortsatt lekker... Har sett temaet omtalt i andre tråder, men har ikke funnet noe sted hva løsningen harr blitt til slutt. Har ikke fått studert dette noe særlig, men synes det ser ut som ytre og indre lister rundt vindu, hvis jeg hadde tatt av de ytre listene og deretter tettet med sika eller tec7 som blir nevnt i andre tråder. Etter at vinduene er tettet, så blir det en tur med olje over treverket i båten. https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61687/snapchat-7418922779543535188.jpg Redigert 27.November.2015 av Trygveandre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Gratulere med kjempebåt! Har hatt ein slik i 26 år, og kan ikkje få rost den nok. Kosta veldigt på den etterkvart, og då eg selde den var den blitt slik eg ville ha den. Dumt å selje sjølvsagt. Lekasje rundt vindu og trekk som losna vart eit problem etterkvart. Trekte den heilt oppatt. Sameleis fuga eg opp att fuger der det var teikn til lekasje frå vindaugene. Fjern fugemassen og fug opp att med fugemasse til dette føremålet. Trur eg og prima på førehand. Maskerte for å få fine fuger. Trur og eg brukte Sikaflex-295 UV, men her finn du sikkert fleire alternativ. Skikkeleg reingjering/avfeiting er særs viktig. Tok ikkje ut vindaugene, men lek det mellom lister og skrog må det gjerast. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Støtter Fjordgubbe på det med å tette vinduene. Vask først godt inne i alle krinkler og kroker med såpevann og kost etter alt av løs pakning er kuttet bort med en skrap kniv. Pakningen tetter jo kun der rammen presser, det utenfor er "mest for pynt!. Det må være plass til en fuge. Gå så på med avfetter på en klut og vask flere ganger. Rødprit har jeg brukt. La tørke skikkelig godt.. Ja det er jo enkelt på denne tiden av året... Så maskeringstape på list, ramme eller overbygg så du får plass til en fin fuge. Skråskjær munnstykke på patron for tetningsmasse sånn at du kan legge det inn i fugen med overlapp på begge sider. Påfør tetningsmasse og vent noen minutter før du begynner å stryke det utover med en fing som er fuktet. Ha klut med egnet løsemiddel klar til å stryke av fingen på. Fjern så tapen. Skikkelig grisearbeid så ha avfetter klar. Sitér dette innlegget Link to post
weedy Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Hei Jeg har en Fjord 880 fra 87 som vinduene lakk på. Forkabin trakk vi om ifjor med nytt skrogtrekk og i den forbindelse tok vi ut vinduer. Renset vindusrammer, byttet gummilister. Limte glass og ramme sammen med casco marin og teknikk. Når vi monterte vindusrammen på båten brukte vi butyl mass, Terostat 2759 heter den vel, Den har den egenskapen at den tetter godt men limer ikke fast vinduet for evig og alltid. I tillegg er den lett å fjerne, blir som tyggegummi og er bare å rulle av med fingrene. På styrbord side ble det helt tett, på babord side måtte jeg løsne rammen og etterfylle med butyl 2 ganger før det ble tett. Lærdommen er å bruke plenty med butylmasse ved montering. I akterkabinen var det også lekkasje, der løsnet jeg vindusrammen litt og fyllte på med butyl og ble tett på første forsøk. Er også mulig å prøve captein tolleys creeping crack cure som er en flytende masse som skal utvide pakningene igjen. Var mye jobb å bytte vinduspakninger og irriterende når det ikke ble tett med en gang, men gummi har uansett begrenset levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.November.2015 Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Jeg har brukt Capt' Tolleys med hell rundt vinduer/ventiler som ikke skal åpnes. Måtte kjøre flere omganger noen steder der første runde ikke var nok for å få det tett. Væsken trenger inn og bygger opp lag (med lateks, såvidt jeg husker) slik at om det ikke virker tilstrekkelig første gang kan man få det tett med flere påføringer. Enkelte vinduer/ventiler lakk godt da jeg kjøpte båten, men har holdt tett i fire år etter behandling. Skal sies at jeg gikk over en runde til på forsommeren i år, bare for å fylle på litt, men hadde ikke begynt å lekke enda så ikke sikkert det var nødvendig Drøy i bruk, har fremdeles samme flaska. Vurderte først å skifte pakninger, men tenkte at det var greit å prøve "vidundermiddelet" først. Begynner det å lekke igjen må jeg nok ta sjauen, men holder det fremdeles tett ser jeg ikke noen grunn til å skifte ut mer enn nødvendig. Så er om ikke lekkasjene er for omfattende er Capt' Tolleys etter min erfaring en rimelig og OK løsning. Greit å tørke av overskytende væske raskt da det tørker fort og ser ut som inntørket melk om du ikke får det vekk i tide. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Hei. Lekkasje rundt vinduer er mer vanlig enn uvanlig på eldre båter. Hvis du kan få det til, vil jeg anbefale å ta ut vinduene og ta en grundig jobb. Jeg gjorde dette med fire vinduer på min forrige båt, Sollux 825. Jeg leste meg skeptisk på nett først, men jobben for min del var absolutt overkommelig. Jeg kjøpte Butylbånd fra Ertec i Tvedestrand. Demonterte, renset grundig, maskerte og satt inn igjen med Butylbånd mellom båt og ramme. Denne Butylpakningen er meget fyldig og klebrig og tyter ut når man skrur til skruene på vinduet. Skjær forsiktig bort overflødig Butyl med kniv. Jeg brukte vel ca3 timer på hvert vindu og tett ble det! En god følelse å ha gjort en 100% jobb første gangen. Veeeel nesten, for jeg hadde utsatt dette en stund ved å bruke Cracksealer? Redigert 28.November.2015 av Hantoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Hei. Har også hatt problemer med samme type lekkasje. Vil absolutt anbefale å ta ut vinduer og rammer. Kontroller pakninger, de bør gjerne skiftes hvis de er like gamle som båten. Fulgte først mange forskjellige råd som ikke var vellykket. Fikk da tips om å bruke Terostat 2759 som nevnt ovenfor. Det løste problemet. Legger ved link som viser fremgangsmåten hvordan den brukes. https://baatplassen.no/i/topic/94243-tetningsmasse-vinduer-og-skroggjennomfoeringer/ Se på #8 Lykke til. Redigert 28.November.2015 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Å løsne listene og skifte pakning etc er nok det korrekte. Så får du løs skruene er det veien å gå. Men jo eldre båten er og jo lengre tid det har lekket jo verre blir det å løst skruene Så viser det seg tilslutt at du kanskje står der med både 5 og 6 skruer som er knekket under demontering. Du tror først skruen løsner, men så knekker den i stedet. Det blir da et styr å få de som er knekket løs fra ytterrammen. Ikke få som tilslutt velger å borre nye skruehull og lar de gamle stå, hvilket ikke ser særlig pent ut. Mitt råd er hentet fra et rep.verksted. Grei og rimelig måte å fikse en lekkasje på eldre båter. Gjøres det skikkelig ser du ikke at det er brukt tetningsmasse. Men du må fuge både mot overbygg og mot vindu for å være sikker. Noen "klatter her og der" holder ikke. Redigert 28.November.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trygveandre Svart 28.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Litt off topic, men har i dag sammen med guttungen på 5 og en kamerat av meg vert ute og feiret min 33 årsdag... :-) gikk inn til haugesund, og hadde bare sjarmør etappen hjemover igjen, da motoren begynte å jage seg opp... hadde snakket om det tidligere på dagen at jeg skulle ta filterbytter og å fjerne et filter, da båten har først originalfilteret, deretter en dobbelfilterholder, og så finfilteret på motoren. Som sagt, motoren jaget litt, deretter stoppet den opp og nektet å starte igjen. Vi var heldigvis bare 3-4 m fra kai, så vi fortøyde, før jeg vrengte opp dørken og stupte nedi motorrommet, mistenkte det første filteret, som er det originale for å være tett... dette er også det minste filteret, som jeg også forventer at har den minste kapasiteten. jeg byttet på slanger og koblet ut dette filteret, fikk luftet ved å suge egenhendig på dieselslangene, luftepumpen som står originalt er der bare for syns skyld trur eg... fikk gang på motoren og begynte på hjemturen, men holdt oss langs land og kaier.. gikk ca 5 minutter før den døde igjen, fikk da ringt etter en kamerat som har lik båt, og klarte også å få tak i "påhengsluftepumpe" til å montere på slangen. Da denne var montert fikk jeg gang på båten etter noen minutter. Da var også hjelpebåten ankommet, så vi satte av gårde... klarte å gå 6-7 minutter før det var stans igjen, fikk slengt en tamp over til kompisen min, som deretter slepte oss. innimellom rattingen i vinden, for det hadde jo selvfølgelig blåst opp, begynt å regne og blitt mørkt i mellomtiden, så låg eg med ræva i veret under motorlokket og prøvde å få gang på motoren igjen, for ihvertfall å ha motor til å legge til med. jeg luftet og funderte og endte opp med denne vendehendelen på filterholderen, (trudde opprinnelig det var en stengeventil) tenkte det ikke skader å prøve, vridde over og prøvde lufte ved hjelp av den ettermonterte pumpen. Hører etterhvert en "fiselyd" ved pumping og finner en gjemt lufteskrue som står åpen (av alle ting!) skrur til denne og lufter med tre pump... deretter lufter jeg trykksiden i systemet... vips så er den i gang og jeg "hjelper til" under slepet, vi orket ikke å løsne, da vi senere skulle inn i en båthavn med trangt anløp,Men nå gikk frøken Jonica for egen maskin de neste 20 minuttene uten et feilslag (med tauet mellom som sikkerhet) vi lånte oss plass i denne båthavnen, satte oss ned og drakk kaffi, ryddet og guttungene våre lekte en stund, mens vi hadde varmen på for å tørke opp litegrann hvertfall... båten har nå vert i gang 4-5 timer uten et feilslag, så jeg regner med alt er ship shape igjen... :-) i morgen skal vi gå henne rundt tik sin faste plass igjen. Matrosen Anders synes det var knallkjekt med hele turen. Nå i ettertid, så er eg fornøyd med at tlfeldighetene var som dei var og at alt gikk godt. Litt frustrerende med alt "ekstra" som f.eks 3-4 filtre i "serie"... kor mange filtre ein har i serie spiller keine kasseroll-er ett tett, så stopper det opp anyway... så eg har litt mer opprydning foran meg, og bytting av de resterende filtrene, suge ut noe gugge fra tanken.. (forventer å finne litt av hvert nedi der.. :-) ) Men eg e fortsatt kjempefornøyd med båten... dette er jo strengt tatt ingenting annet enn brukerfeil/manglende vedlikehold/feil info ved kjøp/uvisst hva som bor nedi tanken... Blir lettere når jeg gitt henne service og "har vert gjennom alt", kjenner til hvordan alt fungerer og hva som er gjort+ tilstanden på ting... Ble nå en uforglemmelig bursdag i det minste Men når det kommer til vinduene, så er jeg litt der som Hantoen sier, Lest meg skeptisk :-) men tror nok å demontere vinduene eller muligens bare yttre rammen, vet ikke helt hvordan det er bygget opp ennå. Men er rimelig skeptisk til om skruene løsner...men, den som lever får se...å eg daua ikkje av "motorhavariet" i dag, så kanskje eg får til vinduene også... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Godt det ordnet seg! Men er du sikker på at det første er et filter I det hele tatt? Ofte er det en ren vannutskiller først, så grovfilter og sist finfilter. Demonter og se hva som er inni. Når det gjelder vinduene så er det vel mer regelen enn unntaket at skruene knekker når du skal ha dem ut. og du må av med indre ramme for å få løs den ytre. Hvis du skal til med nytt trek på innsiden kan det kanskej være verdt risikoen, hvis ikke ville jeg heller ha brukt Sikaflex fra utsiden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.