Jump to content

Start- og stopp-bryter på samme trykknapp


Zach

Recommended Posts

Jeg planlegger å lage nytt bryterpanel til VP KAD43. Så har jeg tenkt å bruke samme trykkbryter til både start og stopp:

bilde

Releet står i startposisjon når motoren ikke går, dvs. ikke spenning på relespolen. Det jeg lurer på:

Start: Kan spenningen fra dynamo bli så høy at releet slår inn (til stopposisjon) mens jeg holder inne startknappen, f.eks. hvis motoren er tungstartet.

Stopp: Kan spenningen bli så lav før motoren har stoppet at rellet går i startposisjon?

 

Link to post

Ser ikke det helt store med det du viser.

Om du har en tennings nøkkel(bryter) er det gjerne to posisjoner, første for gløding (automtisk) og spenning til instrumenter og lys i disse og div, posisjon to er start som går tilbake til pos1 når du har startet.

Da har du en bryter til start og en separat stoppbryter, noe motoren din sikkert allerede har. Mer trenger du ikke.

Normalt stopper man motoren (diesel) før man skrur av strøm med tenningsbryter i pos av. 

Å koble på med rele og diode er bare lage problem for deg selv.

Hva med batteri sens, om den er koblet på B+, hva da ?  Og D+ skal ha 12v fra tennings bryter.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Takk for svarene.

Chris284: Jeg har brukt vanlig start/tenningsbryter i mange år, så den kjenner jeg godt. Dioden(e) sitter allerede i batteriskille. Sens er på plass i separat regulator. D+ hentes fra startbatteriet.

Jeg kunne ha spurt på en annen måte: lader dynamoen med 12 volt så lenge den går rundt?

 

Er det ikke startbatteri du har tegnet ? D+ (ladelampe) er vanligvis styrt via tenningsbryter og ikke direkte koblet til batteriet.

Til det siste, nei. Om dynamoen kun gir 12v når den går rundt, er den defekt. :saint: Batteriet ditt er omtrent "flatt" om du måler kun 12v. :clap:

 

Bruk det du har, tenningsnøkkel og stopp knapp, det fungerer sikkert om allt er ok.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Tror det var slik på noen VP av tidligere årgang, men ikke på min 41A 1988 modell. Kanskje VP endret på dette for å ha motor selv om strømmen gikk(?) - som må være en bedre løsning.

Forslaget om en bryter for start og en bryter for stopp. Funker, men da kunne jeg ha tenkt med en mulighet for auto å bryte startkretsen når motor går. Fikk det ikke til.

Relestyring med oljevakta: Ikke noen fullgod løsning som også Jens_P er inne på.

Link to post

Ja, det er et poeng å unngå å kjøre start når motoren går.

Vurderte D+, men dynamoen har ikke D+(!). D+ sitter på ekstern regulator til dynamoen. Kanskje ikke noe problem å bruke D+ på regulatoren. Er litt usikker, men må vel kunne "belaste" med noen mA uten problem(?).

Redigert: Vil jeg få 12 volt (eller ca 7 volt på D+, som kan trigge releet) med å kjøre starteren? I så fall blir denne løsningen ikke brukbar.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...