Zach Startet 27.November.2015 Del på Facebook Startet 27.November.2015 Jeg planlegger å lage nytt bryterpanel til VP KAD43. Så har jeg tenkt å bruke samme trykkbryter til både start og stopp: Releet står i startposisjon når motoren ikke går, dvs. ikke spenning på relespolen. Det jeg lurer på: Start: Kan spenningen fra dynamo bli så høy at releet slår inn (til stopposisjon) mens jeg holder inne startknappen, f.eks. hvis motoren er tungstartet. Stopp: Kan spenningen bli så lav før motoren har stoppet at rellet går i startposisjon? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 Hvis viftereimen ryker eller om dynamoen ikke lader så får du ikke stengt av motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2015 Nødstopp på dieselpumpa Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 (redigert) Skal nøkkelen stå i NO ( Normal open ) posiosjon under drift ? Redigert 27.November.2015 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2015 (redigert) Nei, må stå i på-pos for å få start (og strøm til instrumenter mv) Redigert 27.November.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 Holder du for lenge på knappen ved stopp vil starteren koble inn i det ladingen forsvinner. Hvis spenningen fra dynamoen blir for lav til å holde releet før motoren står helt stille vil du ikke få stoppet den. En artig ide! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Retox_93 Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 Jeg får det ikke til å stemme. Vis du hadde hatt en slags 2 trins bryter så hadde det gått Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 (redigert) Ikke uten grunn at stopp / nødstopp skal føres som en egen kabel i godkjente anlegg. (KISS prinsipp) Alt som kan gå galt, går galt og på det verst tenkelige tidspunkt. SailorBoy Redigert 27.November.2015 av sailorboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 (redigert) Ser ikke det helt store med det du viser. Om du har en tennings nøkkel(bryter) er det gjerne to posisjoner, første for gløding (automtisk) og spenning til instrumenter og lys i disse og div, posisjon to er start som går tilbake til pos1 når du har startet. Da har du en bryter til start og en separat stoppbryter, noe motoren din sikkert allerede har. Mer trenger du ikke. Normalt stopper man motoren (diesel) før man skrur av strøm med tenningsbryter i pos av. Å koble på med rele og diode er bare lage problem for deg selv. Hva med batteri sens, om den er koblet på B+, hva da ? Og D+ skal ha 12v fra tennings bryter. Redigert 27.November.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Zach Svart 27.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2015 Takk for svarene. Chris284: Jeg har brukt vanlig start/tenningsbryter i mange år, så den kjenner jeg godt. Dioden(e) sitter allerede i batteriskille. Sens er på plass i separat regulator. D+ hentes fra startbatteriet. Jeg kunne ha spurt på en annen måte: lader dynamoen med 12 volt så lenge den går rundt? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 (redigert) Takk for svarene. Chris284: Jeg har brukt vanlig start/tenningsbryter i mange år, så den kjenner jeg godt. Dioden(e) sitter allerede i batteriskille. Sens er på plass i separat regulator. D+ hentes fra startbatteriet. Jeg kunne ha spurt på en annen måte: lader dynamoen med 12 volt så lenge den går rundt? Er det ikke startbatteri du har tegnet ? D+ (ladelampe) er vanligvis styrt via tenningsbryter og ikke direkte koblet til batteriet. Til det siste, nei. Om dynamoen kun gir 12v når den går rundt, er den defekt. Batteriet ditt er omtrent "flatt" om du måler kun 12v. Bruk det du har, tenningsnøkkel og stopp knapp, det fungerer sikkert om allt er ok. Redigert 27.November.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Zach Svart 27.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2015 (redigert) Tegningen gjelder bare prinsippet for å synliggjøre hva som kan være problemet med den løsningen jeg tenker på, ikke annet enn det. Tilføyet: Opplegget kan funke hvis dynamoen lader med minst 7 volt så lenge den går rundt. Da vil releet funke. Får finne på noe annet (som ikke er standard). Redigert 27.November.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 Mange måter å lage seg problemer på Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2015 Oi, jeg har tegnet mange elektriske kretser med diverste problemstillinger. Å finne løsninger er kreativitet og læring. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 hvordan skal du få relet til å slå over til stoprele . Du har der konstant spenning på releet ? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2015 (redigert) 12 volt på B+ når motoren går. 0 volt når motoren har stoppet. Med 12 volt på spolen står releet i stopposisjon. Men nå blir vel denne løsningen litt usikker, jf innlegget til Jens_P ovenfor. Redigert: Det forutsettes at nøkkelbryteren er PÅ. Redigert 27.November.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Må vel også inn med eit tidsrele slik at releet ikkje går over til start igjen før motoren har stoppet? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Hva med å bruke oljetrykksbryteren til å slå over releet? Så lenge du har oljetrykk er releet trukket og kan bare stoppe motoren. Kun mulig å starte når oljetrykkslampe lyser. Da kan du riktignok risikere å ikke få stoppet motoren om oljetrykket forsvinner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Nemo Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Hei Zach. Tror absolutt det best (sikreste) er å bruke to trykkbrytere, en for start og en for stopp. Da er det lettere å ha full kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 28.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2015 Takk for kommentarene! Det må bli en løsning uten rele. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Hva med å bytte solanoidventilen på dieselpumpen til en NC og droppe hele bryteren? Da stopper motoren når du vrir av nøkkelen. Samme som i bil. Men da vil ikke motoren gå hvis du mister strømmen, som den gjør i dag. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Zach Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 Tror det var slik på noen VP av tidligere årgang, men ikke på min 41A 1988 modell. Kanskje VP endret på dette for å ha motor selv om strømmen gikk(?) - som må være en bedre løsning. Forslaget om en bryter for start og en bryter for stopp. Funker, men da kunne jeg ha tenkt med en mulighet for auto å bryte startkretsen når motor går. Fikk det ikke til. Relestyring med oljevakta: Ikke noen fullgod løsning som også Jens_P er inne på. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Hvis du kobler et rele til D+ som bryter når du får spenning på dynamoen, da kan du bruke denne løsningen til å auto bryte startkretsen. Går ut fra at du vil unngå å gjøre startforsøk på motor som allerede går. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 (redigert) Ja, det er et poeng å unngå å kjøre start når motoren går. Vurderte D+, men dynamoen har ikke D+(!). D+ sitter på ekstern regulator til dynamoen. Kanskje ikke noe problem å bruke D+ på regulatoren. Er litt usikker, men må vel kunne "belaste" med noen mA uten problem(?). Redigert: Vil jeg få 12 volt (eller ca 7 volt på D+, som kan trigge releet) med å kjøre starteren? I så fall blir denne løsningen ikke brukbar. Redigert 30.November.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Jeg syntes det hørtes bra ut hvis båten ikke vil stoppe, og starter rett som det er. Da har man allverdens unnskyldninger for å bli litt lenger på sjøen.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.