Nemo Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Hvis du må kjøre starteren så lenge at dynamoen begynner å lade, passer det vel best at du gjør et nytt startforsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Jeg syntes det hørtes bra ut hvis båten ikke vil stoppe, og starter rett som det er. Da har man allverdens unnskyldninger for å bli litt lenger på sjøen.. Er nå sterkt å foretrekke at motor starter og stopper når det passer skipperen! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Zach Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 Hvis du må kjøre starteren så lenge at dynamoen begynner å lade, passer det vel best at du gjør et nytt startforsøk. OK, da blir det neppe noe problem. Motoren står fortsatt på land, men er prøvestartet og startet på første forsøk. Lettstartet der og da i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Du kan jo koble til et voltmeter slik at du kan se når spenningen kommer på D+ under oppstarten av motoren. det finnes jo og rele med forsinkelse. Min dynamo er litt treg før den kommer i gang med spenningen, men din kan jo være kjappere. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 Godt forslag å måle. Men kan vel også følge med ladelampen som en indikator på når det blir spenning på D+. Balmar skal være bra greier, men vet ikke hvor rask den er til å begynne lade. Nå blir det ikke gjort så mye med dette før det blir vår og ny båtsesong. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Hei Zach. Tror absolutt det best (sikreste) er å bruke to trykkbrytere, en for start og en for stopp. Da er det lettere å ha full kontroll. enig. Eit alternativ kan då vera ein vippebryter, med to posisjoner og retur til midten frå begge sider. Vipp oppover for start, eller nedover for stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Ja, det er det enkleste. Vurderer om denne kan brukes. Men bildet viser bare halve bryteren. I tillegg må bestilles kontaktelement(er) og en holder. Må i alle fall være uavhengig I og O, og trykk/kontakt som på en ringeknapp. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Ja, det er det enkleste. Vurderer om denne kan brukes. Men bildet viser bare halve bryteren. I tillegg må bestilles kontaktelement(er) og en holder. Må i alle fall være uavhengig I og O, og trykk/kontakt som på en ringeknapp. Den kan absolutt brukast, eg har montert mange av noko som ligner frå ein annen produsent. Den skal ha eit hol ø 22 mm i eit ikkje altfor tjukt panel, der kjem so ei "låseramme" på baksida som låser dette sammen og strammer det fast, og på denne ramma vert so montert kontaktelement etter behov. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Blir vel noe forskjell med trykkbryter i forhold til nøkkel. Noen startnøkler bryter strømmen til instrumenter og andre ting som er tilkoblet nøkkel når nøkkel dreies til start. Med denne trykknappen blir jo nøkkel stående i kjøreposisjon og alt innkoblet når du trykker på start. Men om det betyr noe,,,aner ikke, men du kan jo måle om den kobler ut alt ved start før du gjør noe mer. Jeg ville ikke tuklet for mye med det hvis motoren har hjerne, men det er det vel ikke på KAD 43. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 (redigert) Hm... Det er i alle fall som du sier. Original startnøkkel til KAD43 bryter strømmen til instrumentpanelet* i startfasten. Har neppe noen betydning(?), men ingen "hjerne" i KAD43. *Alarmenheten, instrumentene og turtallsreleet til kompressoren. Tilføyet: Kanskje oljetrykks- og temp.alarm vil fortsette å ule under start. Ikke bra hvis motoren blir treg å starte. Redigert 2.Desember.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Desember.2015 Del på Facebook Svart 3.Desember.2015 Hm... Det er i alle fall som du sier. Original startnøkkel til KAD43 bryter strømmen til instrumentpanelet* i startfasten. Kun for å spare litt strøm i det øyeblikket mens batteriet er hardt belastet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.