Fanta Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Det er forståelig at det kan være forvirrende med reklamasjon og garanti. Det er imidlertid, slik Bellen skriver, en forskjell. Forbrukerkjøpsloven omhandler reklamasjon på hhv 2 og 5 år. For at det skal være en berettiget reklamasjon må feilen ha foreligget på kjøpstidspunktet (eks produksjonsfeil) som viser seg på et senere tidspunkt. Garanti er noe leverandørene frivillig gir, og omfanget av den er avhengig av innholdet i garantien. Den kan for eksempel dekke slitedeler som viser seg at må skiftes i garantitiden selv om det ikke er en produksjonsfeil. Garantier er altså mer omfattende enn reklamasjonsbestemmelsene i loven, og er frivillig gitt av leverandør/selger. Det er for øvrig verdt å merke seg at selv om man har absolutte reklamasjonsregler på 2 og 5 år, så må man reklamere raskt etter at man har oppdaget mangelen (kan altså ikke vente selv om det er mye igjen av den absolutte reklamasjonstiden). Iht rettspraksis vil reklamasjon mer enn 3 måneder etter at man burde oppdaget mangelen ofte være for sent. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Javel? Da tror eg du må sette deg ned å lese og forstå forbrukerkjøpsloven. Garanti og reklamasjon er juridisk sett to vidt forskjellige begrep. Som sakt så er garanti mykje sterkere enn reklamasjon, og en ved en reklamasjon så må du bevise at tingen har en mangel i forhold til slik den skulle vært levert når den var ny. Feil! Kjøper har ingen bevisbyrde! Det er selger som har krav til å ev. Sannsynliggjøre at feilen ikke har vært der fra ny. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Hei, NilsPils! Den meldingen du sendte til leverandøren må du ha tatt fra en eller annen lærebok! Hadde alle håndtert en slik sak som dette på samme måten, hadde nok verden vært et enda bedre sted å være! Takk for belæringen! Selv takk! Jeg tok det fra boka "livets lærebok". Det er en lærebok vi gamlinger ofte slår opp i når vi lurer på noe. Der står det blant annet at du skal unngå å pådra deg ergrelser for småting. En god nattesøvn forlenger livet og kan vanskelig betales med penger. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Zitt Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Dumt av deg å kalle deg "gamling" synes jeg, for jeg er ikke så sikker på om du slår meg der, men visdommen din har vi alle bruk for! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 (redigert) Dumt av deg å kalle deg "gamling" synes jeg, for jeg er ikke så sikker på om du slår meg der, .................. Ikke så lett å krangle på det sålenge bare jeg har fødselsdag i profilen min på BP. En av de andre gamlekara på BP som jeg vet jeg slår på alderen med margin er LarsH. De fleste andre holder alderen hemmelig. Når vi andre kokketerer med alderen er det vel som regel for å få komplimenter som "Nei er det sant? Da holder du deg virkelig bra!". Ellers følger jeg et råd jeg fikk av min mor i yngre dager : "Når du blir gammel Nils, må du ikke gå med pensjonistene!". Derfor sitter jeg heller ikke med kaffe og vafler på Strømmen Storsenter, men prøver å leve et aktivt liv med mye ungdom rundt meg. Da er båtlivet tingen! På sjøen er vi alle unge. Redigert 3.Desember.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Det må jeg si Nils, du holder deg bra ! Og aktiv, ikke minst.. Husker vi spurte min bestefar når han var et par og nitti om han ikke ville begynne å gå på eldresenteret for å spise middag og prate med folk. Svaret var kort og greit: Det er bare gamlinger der jo! Hva skal jeg der å gjøre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjord28cs Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Sitat fra Nils Pils: "prøver å leve et aktivt liv med mye ungdom rundt meg. Da er båtlivet tingen! På sjøen er vi alle unge." Så sant så sant Nils. Selv har jeg "bare" 2 år igjen før jeg kan bruke fulltid på sjøen. Gleder meg til å ikke ha andre oppgaver enn å lage bølger på stille vår og høst fjorder. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Nei, har du sett! Du slår meg med 11 år, Nils, men jeg fikk den følelsen at jeg var "gammel" i forhold til deg! Jeg har ikke så mange unge rundt meg i det daglige, men det blir heller ikke bingo, bridge eller mate duene i parken, for å få tiden til å gå! Ha en god dag! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Det blir et lite sidesprang gjen, men her er et par sanne historier om alder og min salige mor: Hun løy så konskvent ett år på alderen at hun fikk feil årstall i passet (det var den gang ikke alt var registrert på data), og da hun fik alderspenjonen ett år for sent sa hun: "Det var det verdt!" Og da hun var 83 år skulle hun ta bussen sammen med min bror. Da sjåføren ville ta honnørpris protesterte hun : "Den mannen har da ikke noe med hvor gammel jeg er!" Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.