shipahoy
Haba skrev On 2017-4-16 at 14.10:Nå spør jeg kanskje dumt, men tar sjansen. Må det ikke tas en belastningstest av batteriet for å si sannheten?. Måleren interesserer, men er skeptiskt til den. Flere av innleggende som sier at måleren viser OK, men når batteriet blir belastet synker kapasitet og spenning som et blylodd.
Legg merke til at biltema testeren ikke fungerer på et batteri som nettopp er ladet:
- Batteri (montert i bil) som nettopp ble ladet via lader, har overflatelading som må forbrukes ved å slå på bilens fullys i 3–5 minutter før testing.
- Kontroller at tenningen er slått av hvis testing gjøres på et batteri som er montert i et kjøretøy.
Du må nok ta en belastningstest der du tapper ned batteriet på samme måte som det er gjort i databladet for å få den fulle sannheten, men jeg vil tro at et slikt instrument vil gi en god indikasjon på batteritilstanden.
Kapasiteten er ofte oppgitt som 20 timer utladning. Det vil si at en for eksempel trekker 5 A i 20 timer fra et 100 Ah batteri før spenningen faller til 10.5 V. Dette er selvfølgelig ikke bra for batteriet :-)
Dersom en har utladningskurven til batteriet kan en se hva spenningen skal være etter en gitt tid med en gitt strømtrekk. For eksempel ca 12.6 V etter stund med 5 A strømtrekk på et 100 Ah timers batteri. Dette varierer selvfølgelig fra batteri til batteri, og produsentene pleier ikke å oppgi dette :-)
Selv bruker jeg en 200 W, 1 Ohm, motstand og et multimeter for å teste batterier. Billigere og bedre enn en batteritester:
https://www.elfa.se/en/wirewound-resistor-ohm-200-rnd-components-rnd-155-200-1r0/p/30085119