JRK
Takker for innspill Jørgog Abbor. Kan godt hende at det er ett poeng å dyputlade, men mine batterier er 8 år og brukt 9 sesonger, kun dyputladet 1. høst, og virker å være i god stand, så har ikke lyst og endre på noe. Og det med indre resistans er en viktig indikator.
Så har jeg vært i båten og testet litt.
Har 3 stk 8 års gamle Ritar 120 Ah batterier og ett 1,5 år gammelt. Alle batteriene er paralellkoblet, men kobles fra hverandre hver høst. For en uke siden var de toppladet og skilt.
Prøvde meg på det nye batteriet først med en CCA på 800 og så 600. Fikk til svar BYTT på begge. Jeg tenkte hva er det for dårlig måler og tenkte denne er det bare å levere tilbake.
Så, prøvde jeg på de gamle. fikk 3,6-3,9 milliohm og GOD på alle 3. Da har jeg plutselig en god referanse for senere målinger. Om CCA verdi er rett er jo egentlig ikke så viktig. Om alle batteriene blir dårlig, vil man jo fort merke det på antall dager i uthavn.
Så gjorde jeg en ny test for å få bekreftet om det var logisk det som battertesteren gjorde. Koblet opp en lyskaster på 120W til alle 4 batterier. De tre gamle hadde hvilsepenning fra 13,12-13,6 og spenningen falt etter 5 sekunder til mellom 12,91 til 12,96 Volt. Det nye batteriet hadde hvilsepenning fra 13,05 Volt med falt helt ned til 12,5 Volt.
Konklusjon fra min side (Selv om jeg var veldig skeptisk), denne måleren gir en god indikasjon, om man kbler rett på rene poler