Gudrun Startet 28.November.2015 Link til dette innlegget Startet 28.November.2015 En bekjent ringte for en liten stund siden. Motoren ville ikke stoppe når han trykket på stoppknappen. Vi ble tilslutt enig om å finne dieselkranen og da først ble det stilt. Båten har blitt liggende i ro siden i vinter som var så det er nærliggende å tenke på at det er noe elektrisk. Har bladd i en dårlig manual på nettet som ikke har tegning over det elektriske. Det jeg lurer på: Er det noen som vet hvor stoppsolenoiden er plassert? Finnes det en manuell stopp på motoren sånn for nødbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 På sb. side litt akterfor brennstoff-pumpa finner du stopp-selonoiden. Det går en arm fra den og til pumpa. Ved å dra i denne stopper du motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Tusen takk Ballard! Ja regnet med det var noe sånt. I boken jeg fant på nettet er ikke dette nevnt, men derimot å stenge tilførsel. Jaja... han får kikke på dettet når båten er i havnen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 660 pro Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Ligger eit rele bak oljefilter på min 4lha-stze det styrer stopp-selonoiden dårligkontakt der då virker ikkje stopp knappen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Tusen takk Viksund 660 pro! Eier er ombord i ettermiddag for å "løsne på kabelsko", pusse, tørke over kontaktflater og spraye lett før montering. Krysser fingrene for at det er der feilen ligger. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Tusen takk Viksund 660 pro! Eier er ombord i ettermiddag for å "løsne på kabelsko", pusse, tørke over kontaktflater og spraye lett før montering. Krysser fingrene for at det er der feilen ligger. Hei. Hadde samme problem på min 4LH-HTE i fjor. Det viste seg at det var irr på gjengene på solinoiden. Pusset rent og vips, så var alt i orden igjen. Godset på pumpa virker som minus Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2016 (redigert) Denne soga fortsetter ser det ut for: En mekaniker var ombord etter forrige problem og fant div løse ledninger som han utbedret og etter det har motor gått uten problemer, men så seint i går ringte det igjen: Han hadde hatt motor igang i noen minutter for å få litt temperatur. Han oppdaget da en merkelig lukt. Da han åpnet motorrommet ser han at det kommer litt røyk oppå og i forkant av motor. Prøver å stoppe, men stoppen på dashbordet virker ikke (som sist)så stopper manuelt. Ut ifra hva han forklarer står det en solenoid der mellom dieselfilter og ventildeksel som er skikkelig varm og det lukter noe grusomt brent av. Han regner med den er gåen, men skal den ha strøm under normal drift? Redigert 17.April.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.