KristianKveite Startet 30.November.2015 Link til dette innlegget Startet 30.November.2015 Hei. Har en RANA 530 HT med Suzuki 60HK utenbordsmotor. Lurte på om noen har erfaring med å tilpasse en litt tykk plastpresenning eller anordning i hardplast, slik at man kan kjøre ut lengre garnlenker mens de sklir oppå anordningen liggende over utenbordsmotoren akter? Gjerne legge ved bilder, tegninger, eller kontaktdetaljer til noen som lager slike. Mvh Kristian Sitér dette innlegget Link to post
TheNavigator Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Hei, har vært inne på tanken selv å lage en guide for setting av garn. Tenker at dette kan lages i treverk og dekkes med plast. Jeg bruker 80liters murer dunker fra Biltema for oppbevaring av garn. Figuren under viser prinsippet med murerdunk (rød) og garnguide (grå). Jeg ønsker en løsning hvor garnet settes litt på siden av båten, derfor er denne skrå. Garnguiden kan skrus fast i plastdunken og dekkes med plast for å få en fin overflate. Har ikke prøvd dette i praksis, men mener at det bør fungere greit. Garnguiden kan lages lengre, kortere, bredere osv. etter hvilke behov man har. Kan også monteres på kortsiden av dunken hvis det passer. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Eller du kan lage en "veltebøyle" av aluminiumsrør som du fester i type åregaffelholder som du monterer så langt bak du vil. Fester du en vertikal rørstump oppå denne i hver ende vil ikke garnet kunne falle ned dersom du driver av eller endrer kurs. Sitér dette innlegget Link to post
kilarn Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Hei Du har jo båt med Hardtop da har du vel ikke annen mulighet for å sette garn enn fra hekken. Vil tro det går an å ordne en løsning på dette ala en slags Linesetter som du monterer på hekken. Når jeg setter garn med min øien 620 som er glatt å åpen i baugen er det jo ikke noe problem. Bare bakker ut garna. Sitér dette innlegget Link to post
TheNavigator Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Problemet med mange båter er små skruer og annet herk som garnet henger seg opp i. En plast-duk i kombinasjon med garn(line) setter vil fungere bra. Detaljert hvordan det bør være avhenger selvsagt fra båt til båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.