Jump to content

Sveiseapparat til syrefast stål.

thomas73

Recommended Posts

Komodo skrev 41 minutter siden:

En annen ting er at denne tråden handler om å sveise syrefast stål. Det meste av rustfritt/syrefast som vi bruker i båt er umagnetisk (austenittisk), da funker ikke dette. 

Ser den. Lette etter en sveisetråd (ikke bokstavelig) og det var denne jeg havnet på. :thumbsup:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Det er klart at noen betviler min kompetanse vedr. denne magnetgreia :-) Offshore brukte vi ganske store boremaskiner med magnetfot (kan kalle dem 'søylebormaskiner'). Styrken på magneter generelt er ikke noe problem. Når vi skulle sveise midt i en plate, og ikke fikk feste for jordklemmen, festet vi en jernbit i jordklemmen og sveiset jernbiten fast i platen. I videoen ble det kun sveiset med MIG, kanskje med 0,6 mm tråd og 20 A. Det kan funke. Bruker du pinnesveis, 2,5 mm pinne og 80 A, vil jordingsdingsen på videoen starte å sveise før sveiseelektroden. Det er slike ting man bør vurdere. Med den puslesveisingen jeg har gjort på Hulda, har jeg til og med byttet ut originale jordklemmer og kjøpt proffe saker. Byttet originale pinneholdere mot proffe, som eks. Myking. På Hulda har jeg ikke sveiset sort stål med mindre enn 0,9 mm rørtråd. Ikke mindre enn 1,5 mm pinnesveis. Rustfritt ikke mindre enn 1,2 mm pinnesveis. Stort sett går det i 2,5 mm pinnesveis. Og som Komodo skriver, magnet funker ikke på austenitt, heller ikke på aluminium.

Shore skrev On 27.2.2020 at 16.06:

Vil den gi god nok kontakt for sveising?

Sett i lys av trådtittelen: Sveiseapparat til syrefast stål 

"Dingsen" du linker til kan nok brukes i noen sammenhenger men vil ikke anbefale den til generelt bruk.

Tenk alternativt, bruker en hodet finnes det i de fleste situasjoner gode måter å feste jordingsforbindelsen.

Syrefaste gjenstander i båt er ofte laget for å være "pene", da kan det være lurt å jorde via en hjelpegjenstand.

Om gjenstanden har et gjengehull kan en feks sette i en bolt eller gjengestang og skape god kontakt for jordklemme på den måten.

Men hva du enn finner på så IKKE sett jordforbindelse på en side av et lager og sveis på andre siden av lager eller glidebane.

Mange som har ruinert kostbar hydraulikk på den måten. 'Uforklarlige feil'. Husker vi fikk inn en bulldozer med reklamasjon på beltebolter. Det var 'fretting' i lagerbanene og lekkasjer rund baut. Det viste seg at en sveiser hadde satt jordingsklemmen i beltet og sveiset på hengerfestet. Det ble en vanvittig dyr sveisepinne. Nå var det vel flere 3,25 basiske pinner med høy Amp. Så, uansett, tenk først to ganger og sveis en gang. Er det ikke slik man sier, mål to ganger og kutt en gang?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...