Arnt Ove Startet 1.Desember.2015 Del på Facebook Startet 1.Desember.2015 Hei, jeg er på jakt etter en cabin thermostat /bryterpanel til en ardic varmer eller thermo/termin varmer. De er like. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en sånn. Hilsen Arnt Ove Melby Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.Desember.2015 Del på Facebook Svart 1.Desember.2015 Hei, Arnt Ove, og velkommen til Båtplassen! Jeg har samme varmer som deg, men antagelig en nyere utgave som heldigvis funker bra. Jeg søkte litt på nett, og det er jo tydeligvis vrient med deler, men jeg kom over en kar i Sandefjord som endel hadde vært i kontakt med. Per Varild tlf. 90784056, du kan jo prøve ham. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 1.Desember.2015 Del på Facebook Svart 1.Desember.2015 Per Varild er også å treffe her på forumet under I.M.S. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
I.M.S. Svart 2.Desember.2015 Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Ardic har en romtermostat med av/på bryter, mens Thermo/Thermic har et bryterpanel med av/på og reostat for effektinstilling. Den originale romtermostat for Ardic er dessverre utgått uten erstatning, men jeg holder i disse dager på med å teste ut en elektronisk termostat som jeg kommer til å kunne levere dersom jeg er fornøyd med resultatet. Likestrøm krever en spesiell termostat og kan ikke erstattes av termostater beregnet for vekselstrøm. Faller testen heldig ut, vil jeg kunne levere denne i nær fremtid. Interesse for denne kan meddeles meg på per@imssandefjord.no Sitér dette innlegget Link to post
Arnt Ove Svart 17.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2015 Den elektroniske termostaten til Per.I m.s Funker perfekt ? Takker så mye for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Desember.2015 Del på Facebook Svart 17.Desember.2015 Bra det ordnet seg! Sen tilbakemelding, men fikk sjekket først idag det var 041-D jeg har liggende, og ikke 042 som din med to effekttrinn på termostaten.. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 18.Desember.2015 Del på Facebook Svart 18.Desember.2015 Arnt Ove bruker du diesel eller parafin på varmeren?? Har samme brenneren og den bruker jeg med parafin, føler den brenner finere og reinere, men jeg veit ikke om det er helt gunstig for varmeren. Har kuleventil så jeg kan sjalte over til diesel hvis 20 liters parafin dunken blir tom. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 20.Desember.2015 Del på Facebook Svart 20.Desember.2015 Du kan fint bruke parafin på Ardic brennere beregnet for diesel. Den brenner renere, men har litt lavere densitet slik at avgitt varme blir noe lavere, dog kun ganske marginalt. Diesel ca 0,83 kg/l og parafin ca 0,80 kg/l. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 20.Desember.2015 Del på Facebook Svart 20.Desember.2015 Takker. I.M.S. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Desember.2017 Del på Facebook Svart 2.Desember.2017 Det er vel da fritidsparafin som skal brukes og ikke lampeparafin, lampeolje, varmeolje osv.? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
I.M.S. Svart 4.Desember.2017 Del på Facebook Svart 4.Desember.2017 Ardic brenner de fleste diesel og parafin kvaliteter, dog brennstoff med bio-komponent og "varmeolje" ville jeg holdt meg unna grunnet bl.a. lagringsbestandighet og kulde-egenskaper. Wallas, Thermo og Thermic bør kjøres på fritidsparafin. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Desember.2017 Del på Facebook Svart 4.Desember.2017 Ref. det opprinnelig spørsmålet: Varmere uten trinnløs regulering (Ardic, Wallas, noen Eberspächer) kan styres med membran-termostat. Clas Ohlson har en slik. https://www.clasohlson.com/no/Romtermostat/36-5263 Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 5.Desember.2017 Del på Facebook Svart 5.Desember.2017 (redigert) Hei Ingar Er denne termostat beregnet for likestrøm? Meg bekjent kreves det en bryterfunksjon i termostaten som forhindrer at det blir skapt en "lysbue" over kontaktene i termostaten når strømmen blir brutt for å forhindre forkulling av overflaten på disse. (vekselstrøm skaper ikke samme lysbue-effekt) For øvrig så har Ardic 432 og de fleste veke-brennere (Wallas, Thermo, Thermic) ikke termostat, men en reostat for å kunne endre effekt, dog på Ardic 432 kan det som tilleggsutstyr monteres termostat, men den må ha "omvendt" funksjon d.v.s. opprette og ikke bryte kontakt når innstilt temp. oppnås. Wallas har blitt levert med termostatstyring i noen år nå, men den er elektronisk styrt i samarbeid med varmerens elektronikk. Alle Eberspächer varmere av nyere dato kan styres av en likestrømstermostat alt. elektronisk termostat, men da får man ikke den "nedtrappingen" av effekten som varmerne er konstruert for, kun av/på funksjon. For styring av disse brukes det normalt reostat eller elektronikk i bryterpanelet sammen med en romtemp. føler, alt. den innebyggede føler som reagerer på friskluften inn i varmeren. Dette til orientering. Redigert 5.Desember.2017 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.