GeirFrode Startet 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2015 Jeg har to stk Mercruiser 180 hesters motorer på gang for utskifting av 2 gamle BMW 165 hestere i båten min. Dette er motorer som har den nyere typen varmeveksler. Mercruiser motorene har sittet i en drevbåt, og jeg mistenker at det er noen ting som må modifiseres. De gamle gearkassene fra BMW motorene håper og tror jeg skal passe over på Mercruiserne. Men det kan virke som om eksosbendet er forskjellig. Motorene jeg har på hånda befinner seg en god del mil unna, så jeg får ikke sjekket så mye på en god stund. Men ifølge tidligere eier, er eksosbendet ovalt og måler ca 70x110 mm. Dette tyder på at bendet må byttes ut, med mindre det finnes en overgang til rundt bend tilgjengelig. Noen som kjenner til dette? Har prøvd å finne noen deletegninger på nettet, men har foreløpig ikke funnet noe. En annen sak, er at det er vannkjøling på gjennomføringen av propellakslingen. Dette er vann som er hentet ut via en forgrening på sjøvannskjølingen på BMW motoren. Jeg må ha tilsvarende ut fra Mercruiseren, men hvor kan jeg hente ut dette? Andre ting jeg må passe på, eller ta hensyn til? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Ingen som har tilsvarende løsning i båten sin? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 (redigert) Motorene som sitter på drev er festet på transom bak, en adapter som er skrudd på motoren. Denne må fjernes så du får motoren på gear kassen, bytte svinghjulshus og coupler. Mulig det passer fra de gamle motorerne. Du må ha motor labber på de bakerste festene istedenfor opphenget til drev, om du skjønner. Eksos går ut gjennom drevene, så det må tilpasses det gamle systemet med eksos ut gjennom skroget. Vanligvis sitter det et sneglehus ut fra eksos og turbo på drev motorene. Og det er rundt, ovegang via en gummi belg til røret ned i transom. Og så må du ha riktig overgang til gear sjalter. Mulig du må byttet ut kabelstokkene fra motor til panel. Du kan sjekke på www.mercruiserparts.com og velge søk med bilder over den motor du har og får. Mulig eksos bendet er likt på gammel og ny motor og du kun trenger en gummibelg til overgangen. Kjølevann uttak, om det er sjøvann, må du finne en løsning på f.eks returslangen om det ikke er en plugg ett sted du kan koble deg på. Jeg har bare erfaring fra motor med drev. Redigert 5.Desember.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
GeirFrode Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 De bakre motorfestene sitter på gearkassen, så det tror jeg skal gå bra. Men eksosbendet ser ut til å bli en liten utfordring. Fikk oversendt bilder i går. dette er ovalt.... Spørs om jeg må bytte ut disse vel? Eller kanskje det går an å bruke gummibelgen over på en rund overgang, hvis jeg får tak i noe sånt? Jeg får ihvertfall ikke brukt de som sitter på de gamle motorene, de er totalt forskjellige, da eksosmanifold ser helt annerledes ut, og turbo sitter mere midt på motoren. Instrumenter og kabelstokk følger med disse motorene, så det blir bare et stykke jobb å bytte ut de. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Jeg har også dette bendet, koblet opp mot en rund belg. Hos meg er belgen klemt oval og festet med 2 slangeklemmer. Burde vel fungere hos deg også, forutsatt at omkretsen på ekosslangen og bendet er lik Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
GeirFrode Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Så det er noen som har prøvd den løsningen, ja. Så bra, da vet jeg at det kan gå an å gjøre det sånn. Må bare finne ut dimensjonen på dette ovale bendet. Har forøvrig funnet en side med mye forskjellig utstyr til å bygge om eksosutløpet, så kanskje det går an å bruke noe derfra.. På side 2 vises det noe som kanskje er brukandes... https://www.perfprotech.com/store/app_themes/ppt/images/tech-specs/intermediates-1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Jeg tror at eksosbendet til 30 og 40 motorene til volvo går rett på ,så det finnes muligheter der også. Ellers finner du det meste av dele-tegninger på Mercury.com Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Det eksosbendet på bildet ser ut til å ha bortimot tette kanaler til kjølevannet. Det er et kjent problem på de bendene der som er laget av støpejern. Ofte går det an å redde de med syrevasking. Innsnevret passasje der til kjølevannet reduserer gjennomstrømningen betraktelig og går til slutt tett. Da blir det dårlig med kjøling! Det beste er å bytte til den nyere sneglehus løsningen. Kjølekanalene er mye større på de, avstanden fra vannflate til topp av bend øker og det er i tillegg ikke produsert av støpejern lengre, men høyverdig aluminium Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Det beste er å bytte til den nyere sneglehus løsningen. Kjølekanalene er mye større på de, avstanden fra vannflate til topp av bend øker og det er i tillegg ikke produsert av støpejern lengre, men høyverdig aluminium Har sett noen motorer med denne sneglehus løsningen. Men hvor finner jeg dette bendet, og helst med pris? Det eneste jeg finner i kataloger hittil, er det vanlige rette bendet. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Det dukker ikke opp når man går inn på 3.6L sin delekatalog, men jeg har sett det sneglehuset på flere 3,6 og 3,0 som originalt har det uten sneglehus. Sjekket akkurat delenummeret på den kobberpakningen som er mellom turboen og bendet, og det var det samme som til de med sneglehus, så da skal flensen være lik. Her er link som viser hvilke motorer sneglehuset er levert på, her står også delenummeret: https://www.perfprotech.com/exhaust-riser-805265a1/product/137008?search=805265A1 Det er faktisk kommet design II av dette sneglehuset, som jeg mener nå er i syrefast. Det er litt dyrere, men "evigvarende" Kobberpakningen har fortsatt samme delenummer: https://www.perfprotech.com/riser-elbow-8m0049970/product/217452?search=8M0049970 Grunnen til at sneglehuset ikke dukker opp på de eldre motorene er nok at innløpet for kjølevann/sjøvann ut gjennom bendet ikke er på samme plass, så da passer ikke slangen uten modifisering. Jeg snakker da om den lange slangen som går fra varmeveksler og bak til eksosbendet. Det er en relativt dyr del, regn med 6-9 båtpenger for ny. Skulle du evt gå for ny så er det kanskje like greit å kjøpe design II. Jeg ville prøvd å syrevaske det gamle før evt innkjøp av nytt. Jeg har gjort det på følgende måte: Demonter bendet, plugg igjen innløpet for kjølevann og sett bendet opp/ned. Fyll mellomrommet/ kjølekanalene helt opp med saltsyre og la stå til det slutter å frese. Inspiser etter rustbelegg/ rustflak og evt gjenta prosessen til det ser bra ut, avslutt med en god skylling med vann. Det er fare for at det er dype tæringer så bruk en god lommelykt og sjekk ut når syrevasking er ferdig. Tærer det hull i veggen mellom eksos og sjøvannsiden kan sjøvannet renne inn i turbo hvis hullet er langt nok oppe. Sjekket prisen på begge hos ravns garage, design I koster 7500 og design II 6500, så nå er faktisk det nyeste designet blitt billigere enn design I Redigert 7.Desember.2015 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 13.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Jeg har også dette bendet, koblet opp mot en rund belg. Hos meg er belgen klemt oval og festet med 2 slangeklemmer. Burde vel fungere hos deg også, forutsatt at omkretsen på ekosslangen og bendet er lik Det ser ut til at dett blir løsningen hos meg også. Men det er forskjellig dimensjon på utløpet fra belgen og til eksosslangen. Jeg har 3 tom's slange, og utløpet i belgen er 4 tommer. Ser at Mercruiser har hatt en overgang som hadde passet, men det er utgått. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i 2 stk slike overganger til en fornuftig pris? Noen som lager disse? Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 13.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2016 Jeg har samme bend som du har på bildene å overgang med gummi belg. For meg ser de du har som om det er mye igjen av. Kjør en rens så blir nok de bra igjen. De bakerste motor festene skal stå på girkassen hvis det er 360 kasser eller 63 kasse. Eksos bende kan du la stå vannrett om du bruker det andre hulle. Det er et hull bak om du skrur ut skruen bak på bende. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 15.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Regner med at det er saltsyre det er snakk om når det gjelder syrevasking? Har ingen erfaring med slikt, og lurer da på blandingsforhold for å få en god oppløsning? For en bruker ikke ren syre, regner jeg med? Tror det stod 30 % oppløsning på flaska jeg kjøpte. Var visst beregnet på syrevasking av mur, men den kan vel brukes? Kommer til å bruke verneutstyr, bare så det er nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 15.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2016 Jeg har ikke blandet den ut når jeg har gjort det. Sørg for å plugge stussen til innløpet og sett bendet opp ned. Syren bobler og freser så lenge den har noe å jobbe med. Jeg byttet når det sluttet å boble, og gjorde vel det 3-4 ganger. Siste runden lot jeg det stå 2 timer. Fjernet løse flak mellom rundene med et baufil blad, flatt skrujern og arbeidslyst :) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 16.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2016 Takk for info. Da må jeg sikkert kjøpe mere syre. Det holder vel ikke med en liter da, tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 17.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2016 Det spørs hvor mange ganger du fyller det opp. Tror kanskje 1l holder til 2 "fyllinger" :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.