Napoli Startet 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2015 Hei, Jeg har dratt frem min gamle 9,9 hester som jeg tenkte guttungen skulle få ha på en gammel GH 11. Da jeg fant frem motoren, viste det seg at den stod dønn. Så da var det frem med et skrujern og forsiktig "tappe" løs sylinderen - mens brodern dro i tråden på motoren. Etter en stund løsnet den. Så da gikk motoren rundt. Etter den jobben begynte tydeligvis den ordentlige jobben. Motoren vil ikke starte/tenne. Begge tennpluggene har gnist. Motoren har kompresjon. Jeg har byttet til ny forgasser (da jeg trodde at den gamle kanskje var i stykker), så jeg antar at den får fuel og luft... Bensinen er ny. Noen forslag? Holder på å bli gal her... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bårdp Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Har du sjekket at ikke redventilene sitter fast? Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Gitt at gnisten du ser er krafig nok til å antenne bensin/luft blandingen kan man *foreløpig* "friskmelde" det elektriske. Da ville jeg i neste omgang sjekke (utover å anta): - Drivstoff; blir pluggen våt når du har dratt i snoren noen ganger med gasspådrag/choke? - Luft; er den nye forgasseren justert slik at gassblandingen blir riktig? Er det helt dødt eller er det antydning til tenning forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Har du sjekket at ikke redventilene sitter fast? Kan den sitte fast? Er ikke det bare en "grill" på denne typen motor? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Gitt at gnisten du ser er krafig nok til å antenne bensin/luft blandingen kan man *foreløpig* "friskmelde" det elektriske. Da ville jeg i neste omgang sjekke (utover å anta): - Drivstoff; blir pluggen våt når du har dratt i snoren noen ganger med gasspådrag/choke? - Luft; er den nye forgasseren justert slik at gassblandingen blir riktig? Er det helt dødt eller er det antydning til tenning forresten? Har ikke sjekket om pluggen blir våt - det må testes (lukter ordentlig av bensin, men det kan jo komme fra mange steder). Nei - den nye forgasseren er nok feiljustert - men maskinen tenner ikke i det hele tatt, så har ikke giddet å jobbe noe med justering foreløpig. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bårdp Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Sitter vel noen bladventiler i innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Ja, det er sant. Må vel av med forgasseren igjen og sjekke det da :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mons Olav Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Tror du bør levere fra deg motoren til et verksted om du har så lite greie på det. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Napoli Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 (redigert) Tror du bør levere fra deg motoren til et verksted om du har så lite greie på det. Ja - det burde jeg sikkert, men da hadde jeg vel ikke lært noe? (Muligens bortsett fra timeprisen på mekaniker da...). Når det er sagt - jeg har skrudd på utenbords totaktere relativt mye opp igjennom - men aldri vært borti en type feil som denne tydeligvis har. Setter forøvrig pris på ditt konstruktive innspill... Redigert 2.Desember.2015 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
sebba2 Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Starter den på startgass? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Napoli Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Starter den på startgass? Nei - tenner ikke i det hele tatt - det er det som er så rart. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
sebba2 Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Ok, for hvis den hadde starta på startgass hadde det vært pga. ingen bensintilførsel Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
5nacks Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 På en moped jeg hadde, opplevde jeg samme symptomene. Sjekket ALT. Det viste seg at det var svinghjulet som var ute av posisjon, en kile som skal holde svinghjulet i riktig posisjon hadde knekt av. Kan det tenkes at dette har skjedd hos deg også? Når dere skulle dra løs stempelet kan dere ha vært uheldige å dratt i stykker kilen. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 (redigert) Sjekk youtube om du finner noen tips der... Redigert 2.Desember.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Skrotnisse Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Det er en liten pulser-sak under svinghjulet, kan den være defekt ? Hjelper ikke om du har gnist hvis gnisten kommer på feil tidspunkt.... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Om ikke svinghjulet er løsnet på sporkilen gnister det nokk på rett tidspunkt. Blir pluggene våte av bensin? Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 (redigert) Har ikke sjekket om pluggen blir våt - det må testes (lukter ordentlig av bensin, men det kan jo komme fra mange steder). Nei - den nye forgasseren er nok feiljustert - men maskinen tenner ikke i det hele tatt, så har ikke giddet å jobbe noe med justering foreløpig. Ble pluggen våt slik det er nå? Du bør nok uansett justere blandingsskruen på den nye forgasseren til "grunninnstilling". Etter det jeg husker skal blandingsskruen skrues helt inn (ikke teitet slik at setet blir ødelagt!) og deretter skrus ca 1,5 tørn ut. Da bør det bli sånn noenlunde levelig blandingsforhold mellom luft og bensin til at du får den ønskede eksplosjonen i sylinderen. Utover det; tenner den ikke - eller ikke engang viser tegn til å tenne - på startgass kan mye tyde på at gnisten kommer på feil tid og/eller at gnisten rett og slett er for svak. Hvordan er tilstanden på tennpluggene? Riktig åpning mellom elektrodene? Sot? Korrosjon i pluggledninger på coil/plugg side? Redigert 3.Desember.2015 av HerJo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Kan være tennspolen er gåen, hvis motoren får bensin og gnist men ikke tenner. Ohm kontaktene til tennspolen. Tennspolen skal ligge på 3250-3650ohm. Har vært borti to motorer som har hatt gnist men som ikke hadde sterk nok gnist til å klare å tenne. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Siden den satt fast kan de være at den ikke har NOK kompresjon. Har du målt den eller antar du at det er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 At det er god gnist på pluggene, når de er ute, er ingen garanti for god gnist når de er montert. Det krever mye mer av plugger og tenningssystem for å lage god gnist under kompresjon. Ville begynt med det enkleste først. Bytt plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Oi... Her var det mange som hadde svart! Da ser jeg at jeg har litt å gå etter. Pluggene er helt nye - så i første omgang ville jeg tro de er greie, men tror jeg skal kjøpe et sett til. Siden den satt fast kan de være at den ikke har NOK kompresjon. Har du målt den eller antar du at det er ok? Har ikke målt den - men den "kjennes riktig" ut. Ser at jeg har endel ting som må testes her - så jeg kommer tilbake så snart det er gjort (blir ikke før til mandag - kona vil til Oslo i helgen for juleshopping)... Tusen takk for alle svar så langt! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Ser at jeg har hatt en laaang tid før jeg fikk gjort noe mer på denne motoren. Da er følgende gjort: 1. Justert forgasser sånn noenlunde (helt inn - 1,5 tørn ut) 2. Av med forgasser og reedventlier, alt her ser normalt ut 3. Ut med plugger og sjekket at de ble våte - det gjør de 4. Sjekket gnist på nytt - men syns denne ser merkelig svak ut når jeg ser etter (sammenligner med gnisten fra VP 5,7gsi), skal denne være kraftigere? 5. Skrudd alt sammen sammen igjen - prøvd å starte på nytt, ingen lykke. Hmmmm... Ting som står på listen ville jeg da tro at er: - Kompresjonstest - er det eget verktøy til dette? - Sjekke den føleren som Skrotnisse nevnte Andre forslag? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Hakkannen Svart 29.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 Sjekket gnist på nytt - men syns denne ser merkelig svak ut når jeg ser etter (sammenligner med gnisten fra VP 5,7gsi), skal denne være kraftigere? - Kompresjonstest - er det eget verktøy til dette? V8'eren har nok kraftigere coil. Synes av og til nye plugger kan være noe tungstartede til de har "sotet seg inn" skikkelig, så pleier da følge bestefaren mitt sitt triks å skravere med blyant (grafitt) i gapet ved første oppstart, motoren kommer gjerne lettere da. Denne kompresjonstesteren har jeg selv, OK pris og den fungerer Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Ok - da legger jeg til det på listen - takk for tips om kompresjonstester! Da blir det konegodkjent tur til Biltema (ungene må jo få en motor som virker må vite) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.