Jump to content

Får ikke start - 1989 Yamaha 9,9

Napoli

Recommended Posts

Hei,

Jeg har dratt frem min gamle 9,9 hester som jeg tenkte guttungen skulle få ha på en gammel GH 11. Da jeg fant frem motoren, viste det seg at den stod dønn. Så da var det frem med et skrujern og forsiktig "tappe" løs sylinderen - mens brodern dro i tråden på motoren. Etter en stund løsnet den. Så da gikk motoren rundt. Etter den jobben begynte tydeligvis den ordentlige jobben. Motoren vil ikke starte/tenne. Begge tennpluggene har gnist. Motoren har kompresjon. Jeg har byttet til ny forgasser (da jeg trodde at den gamle kanskje var i stykker), så jeg antar at den får fuel og luft... Bensinen er ny. Noen forslag? Holder på å bli gal her...  :lipseal:

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Gitt at gnisten du ser er krafig nok til å antenne bensin/luft blandingen kan man *foreløpig* "friskmelde" det elektriske. Da ville jeg i neste omgang sjekke (utover å anta):

- Drivstoff; blir pluggen våt når du har dratt i snoren noen ganger med gasspådrag/choke?

- Luft; er den nye forgasseren justert slik at gassblandingen blir riktig?

Er det helt dødt eller er det antydning til tenning forresten?

Gitt at gnisten du ser er krafig nok til å antenne bensin/luft blandingen kan man *foreløpig* "friskmelde" det elektriske. Da ville jeg i neste omgang sjekke (utover å anta):

- Drivstoff; blir pluggen våt når du har dratt i snoren noen ganger med gasspådrag/choke?

- Luft; er den nye forgasseren justert slik at gassblandingen blir riktig?

Er det helt dødt eller er det antydning til tenning forresten?

Har ikke sjekket om pluggen blir våt - det må testes (lukter ordentlig av bensin, men det kan jo komme fra mange steder).

Nei - den nye forgasseren er nok feiljustert - men maskinen tenner ikke i det hele tatt, så har ikke giddet å jobbe noe med justering foreløpig.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Tror du bør levere fra deg motoren til et verksted om du har så lite greie på det.

Ja - det burde jeg sikkert, men da hadde jeg vel ikke lært noe? (Muligens bortsett fra timeprisen på mekaniker da...). Når det er sagt - jeg har skrudd på utenbords totaktere relativt mye opp igjennom - men aldri vært borti en type feil som denne tydeligvis har.

Setter forøvrig pris på ditt konstruktive innspill... :clap:  :thumbsup:

Redigert av Napoli (see edit history)

Har ikke sjekket om pluggen blir våt - det må testes (lukter ordentlig av bensin, men det kan jo komme fra mange steder).

Nei - den nye forgasseren er nok feiljustert - men maskinen tenner ikke i det hele tatt, så har ikke giddet å jobbe noe med justering foreløpig.

Ble pluggen våt slik det er nå? Du bør nok uansett justere blandingsskruen på den nye forgasseren til "grunninnstilling". Etter det jeg husker skal blandingsskruen skrues helt inn (ikke teitet slik at setet blir ødelagt!) og deretter skrus ca 1,5 tørn ut. Da bør det bli sånn noenlunde levelig blandingsforhold mellom luft og bensin til at du får den ønskede eksplosjonen i sylinderen. 

Utover det; tenner den ikke - eller ikke engang viser tegn til å tenne -  på startgass kan mye tyde på at gnisten kommer på feil tid og/eller at gnisten rett og slett er for svak. Hvordan er tilstanden på tennpluggene? Riktig åpning mellom elektrodene? Sot? Korrosjon i pluggledninger på coil/plugg side? 

Redigert av HerJo (see edit history)

Oi... Her var det mange som hadde svart! Da ser jeg at jeg har litt å gå etter. Pluggene er helt nye - så i første omgang ville jeg tro de er greie, men tror jeg skal kjøpe et sett til. 

Siden den satt fast kan de være at den ikke har NOK kompresjon. Har du målt den eller antar du at det er ok?

Har ikke målt den - men den "kjennes riktig" ut.

Ser at jeg har endel ting som må testes her - så jeg kommer tilbake så snart det er gjort (blir ikke før til mandag - kona vil til Oslo i helgen for juleshopping)... Tusen takk for alle svar så langt!

• 7 måneder senere...

Ser at jeg har hatt en laaang tid før jeg fikk gjort noe mer på denne motoren. Da er følgende gjort:

1. Justert forgasser sånn noenlunde (helt inn - 1,5 tørn ut)

2. Av med forgasser og reedventlier, alt her ser normalt ut

3. Ut med plugger og sjekket at de ble våte - det gjør de

4. Sjekket gnist på nytt - men syns denne ser merkelig svak ut når jeg ser etter (sammenligner med gnisten fra VP 5,7gsi), skal denne være kraftigere?

5. Skrudd alt sammen sammen igjen - prøvd å starte på nytt, ingen lykke.

Hmmmm... 

Ting som står på listen ville jeg da tro at er:

- Kompresjonstest - er det eget verktøy til dette?

- Sjekke den føleren som Skrotnisse nevnte

Andre forslag?

Sjekket gnist på nytt - men syns denne ser merkelig svak ut når jeg ser etter (sammenligner med gnisten fra VP 5,7gsi), skal denne være kraftigere?

- Kompresjonstest - er det eget verktøy til dette?

V8'eren har nok kraftigere coil. Synes av og til nye plugger kan være noe tungstartede til de har "sotet seg inn" skikkelig, så pleier da følge bestefaren mitt sitt triks å skravere med blyant (grafitt) i gapet ved første oppstart, motoren kommer gjerne lettere da.

Denne kompresjonstesteren har jeg selv, OK pris og den fungerer :smiley:

Ok - da legger jeg til det på listen - takk for tips om kompresjonstester! Da blir det konegodkjent tur til Biltema (ungene må jo få en motor som virker må vite) :wink:  :wink:  :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...