Jump to content

Føre var bytte av eksos albue Volvo Penta D2-55 ?

VirtualMe

Recommended Posts

Jeg har byttet mange eksosbend på dennne motortypen (og andre Volvo). Det er en slitedel og ofte må de byttes lenge før det er gått 10 år også. Det som er skummelt med D2-55 som vi har sett flere tilfeller av den siste tiden er at anleggsflaten på varmeveksleren er så tæret at når en demonterer eksosbendet så er det ikke mulig å få montert på plass nytt eksosbend uten at det blir lekkasjer. Da må hele huset byttes (det har kommet en forbedret type), men delen koster ca. halvparten av en ny motor.  Derfor veldig kjedelig. Flere kunder endte heller med å kjøpe ny motor når de fikk høre hvor dyrt det var å skifte hele varmveksleren. Jeg er derfor skeptisk til å benytte syrefast bend på denne motoren. Det er en litt skjør konstrun i utgangspunktet. Hele huset er laget i støpt aluminium og da er det neppe noen god ide å kjøre syrefaste skruer og deler sammen med dette mtp galvanisk tæring. Da tæres varmveksleren istedet for eksobendet, som i denne sammenhengen er en billig affære å skifte. Jeg ser ingen problemer med å benytte eksosbendet fra perkins istedet for å kjøpe det hos Volvo. Det er med all sannsynlighet samme del, men rustfritt tror jeg ikke er noen gode idè uansett hvor flott det måtte være sveiset...

17 minutes ago, Captain Parker said:

Jeg har byttet mange eksosbend på dennne motortypen (og andre Volvo). Det er en slitedel og ofte må de byttes lenge før det er gått 10 år også. Det som er skummelt med D2-55 som vi har sett flere tilfeller av den siste tiden er at anleggsflaten på varmeveksleren er så tæret at når en demonterer eksosbendet så er det ikke mulig å få montert på plass nytt eksosbend uten at det blir lekkasjer. Da må hele huset byttes (det har kommet en forbedret type), men delen koster ca. halvparten av en ny motor.  Derfor veldig kjedelig. Flere kunder endte heller med å kjøpe ny motor når de fikk høre hvor dyrt det var å skifte hele varmveksleren. Jeg er derfor skeptisk til å benytte syrefast bend på denne motoren. Det er en litt skjør konstrun i utgangspunktet. Hele huset er laget i støpt aluminium og da er det neppe noen god ide å kjøre syrefaste skruer og deler sammen med dette mtp galvanisk tæring. Da tæres varmveksleren istedet for eksobendet, som i denne sammenhengen er en billig affære å skifte. Jeg ser ingen problemer med å benytte eksosbendet fra perkins istedet for å kjøpe det hos Volvo. Det er med all sannsynlighet samme del, men rustfritt tror jeg ikke er noen gode idè uansett hvor flott det måtte være sveiset...

Takk for mye bra erfaring og info. Men en ting jeg lurer på ang dette med galvanisk tæring: er det ikke slik at det må være en elektrolytt (vann) tilstede for at dette skal oppstå mellom bend og veksler? Og i dette området skal det jo ikke være vann. 

Jeg mistenker at mange får vann der pga koksing over lang tid og at vannet til slutt spruter feil vei. Jeg byttet til syrefast bend da det var en del billigere. Men vil skru av bendet annethvert år for å følge med koksing/korrosjon. En ny pakning til bendet koster en femtilapp på parts4engines og det er jo kun 4 skruer

Så poenget mitt er at jeg tror ikke syrefast nødvendigvis er negativt så lenge man behandler dette som et periodisk vedlikeholdspunkt. 

Redigert av magnuje (see edit history)
Lanber skrev for 2 timer siden:

Hvorfor blander man jern i motor og aluminium i varmeveksel?  Forskjellig potensial vil gi tæring. 

Spare vekt?  

Man kan spørre seg. Ut fra et korrosjonsperspektiv er det fullstendig borti natta. Støpe aluminium er billig, i seg selv korrosjonsbestandig, lett å maskinere, lav vekt. Eksosmanifoldene på Huldas V8'er veier bly! Men de har sittet der i 20 år uten tegn til korrosjon. Bowman lager med suksess varmevekslere og kombinerer aluminium/kobberlegeringer. De har skjønt hvordan. 

• 3 år senere...

Måtte bytte eksosbend på 5 år gammel D1-30F nå, fikk Wector Yachting til å sjekke i forbindelse med service og de sa det var tiden for det. 

Jeg sparer ikke på de kronene, så skal jeg heller se på det gamle bendet om det er noe å spare på etter en grundig rengjøring. Kan scanne det og sjekke godstykkelsen

Forøvrig så takk til @Captain Parker for post om tæring 12.08.2020 på denne siden.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...