Jump to content

TMC Vindusvisker. motor. selvparkering?


boble65

Recommended Posts

Hei. Har koblet nye viskermotorer. TMC. Laveste hastighet går til Jawa sea intervall styring med relekort. Høyeste hastighet bruker jeg ikke.(ingen ledning). Skal selvparkeringen på viskermotorer ha konstant strøm ? Har ikke eksterne brytere. Kun Jawa sea kontrollpanel. F... hvor mye tid jeg har brukt på og forstå dette Jawa sea greiene..

bilde

 

bilde

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post

Hei,at selvparkering skal ha konstantstrøm er en sannhet med litt modifikasjon. Når viskeren startes skal strømmen til selvparkeringen brytes. Ref Koblingsskjema på bryteren til motoren. Ellers kjører du strøm inn på flere plasser på kommutatoren siden det er flere børstesett. Kan ses ved at når viskeren er nede i selvparkeringsområdet går den med en annen hastighet enn ellers.

Link to post

Derfor jeg ikke blir helt klok på Jawa sea opplegget.. har en eksterne brytere så skal Jawa sea kobles inn etter bryter mot viskermotor. Da vil en ved og slå av bryter slik at det står strøm på S.park kunne kjøre viskerne med intervall. Altså med konstant strøm på S.park.. Nå har jeg ikke eksterne brytere så da må jo eneste løsning bli konstant strøm på S.park.. f... ikke lett og bli klok på og det står intet om det i bruksanvisningen..

Link to post
boble65 :  er bare selvpark jeg er litt usikker på.. Får prøve og kjøre egen kurs til den.. 

 

Ja, jeg trodde du allerede hadde gjort det, så den kan kobles direkte for eksempel fra + på tenningslås, men helst med sikring mellom nøkkel og visker. Er det helt dødt når du prøvde eller ??

Intervall virker slik at den gir bare strøm et sekund eller to. Det er nok til å få viskeren ut av parkert stilling, og selvparkeringsstrømmen kjører den tilbake til parkering til neste strøm kommer fra intervallbryter. Så hvis viskeren bare går noen cm er det bare selvparkeringsstrømmen som mangler.

Link to post

 Cheyenne ; Vitsen her er å ikke kjøre spenning inn på L og S samtidig. Det er ikke bra for motoren.

 

For meg ser det ut til å være viskermotor med slepekontakter og da skal det vel ikke bety noe om det er strøm på begge. Det er nå slik på mange biler. Og når det er slepekontakter så kommer strømmen inn på de samme punktene på motoren, så om den kommer gjennom en eller to kabler betyr ikke noe. Mine er ikke TMC men er like å se til. De går i hvert fall direkte til batteri + utenom brytere og de er montert av fabrikk.

Link to post

Ifølge koblingsskjema ved bruk av eksterne brytere så vil det jo stå Strøm På Selvparkering når en slår av bryter og går over på Intervallbryter. Alt det andre er koblet riktig så prøver imorgen og kjøre fast strøm til S.park. ☺ har vært en vrien nøtt dette Jawa sea opplegget men håper det blir kjekt med intervall justering ?

Link to post

Hvis eg no skal seia noko om ting som eg ikkje har heilt greie på:

Den intervallsaken gir vel berre ein kort impuls kvar gong vinduspusseren skal gå ein runde. For at pusseren då ikkje skal gå litt, og stoppe midt på ruta, må selvparkeringa brukast, den fullfører påbegynt runde og parkerer pusseren på rett plass på ruta.

Link to post

Ja, jeg trodde du allerede hadde gjort det, så den kan kobles direkte for eksempel fra + på tenningslås, men helst med sikring mellom nøkkel og visker. Er det helt dødt når du prøvde eller ??

Intervall virker slik at den gir bare strøm et sekund eller to. Det er nok til å få viskeren ut av parkert stilling, og selvparkeringsstrømmen kjører den tilbake til parkering til neste strøm kommer fra intervallbryter. Så hvis viskeren bare går noen cm er det bare selvparkeringsstrømmen som mangler.

takk?
Link to post

For meg ser det ut til å være viskermotor med slepekontakter og da skal det vel ikke bety noe om det er strøm på begge. Det er nå slik på mange biler. Og når det er slepekontakter så kommer strømmen inn på de samme punktene på motoren, så om den kommer gjennom en eller to kabler betyr ikke noe. Mine er ikke TMC men er like å se til. De går i hvert fall direkte til batteri + utenom brytere og de er montert av fabrikk.

Tror nok at hvis du går inn og ser på Koblingsskjema til bilene du refererer til så er det en funksjon i viskerbryteren som bryter strømmen til selvparkeringen når viskeren slås på. Hadde mye " moro" med det når jeg holdt på med å bygge om biler til funksjonshemmede for noen år siden. Vet også at det er mange båtfabrikanter som bare legger konstantpluss på selvparkeringen, men hvis du ser på koblingsskjemaet fra Tmc så viser det at bryteren bare legger inn en funksjon av gangen. Dvs. at den bryter kontakten til S når den slutter kontakt til L eller H.

Link to post

Hva er ett vekselrele..?bilde

Et vekselrele er et rele som veksler mellom to utganger. Dvs. at den ene utgangen går det direkte forbindelse gjennom når releet ikke er aktivert,den andre utgangen er strømløs. Når du aktiverer releet veksler det sånn at den som hadde forbindelse bryter kontakten og den andre legger forbindelse gjennom releet. Du kunne klart deg uten jawareleboksen, bare brukt to helt enkle vekselreleer som du får tak i f.eks hos Biltema for en billig penge.

Link to post
boble65 :  Kanskje jeg kan bruke siste relé som ikke er i bruk til S.park..

 

Du skal vel egentlig bruke det til S.park. Vitsen med releene er jo å spare intervallbryteren og resten av anlegget for høyt strømtrekk. Selvparkering bruker ikke mindre strøm enn kontinuerlig drift, og når du kjører på intervall er det selvparkering som driver viskeren hele tiden. Om det er nødvendig med releene pga høyt strømtrekk i det hele tatt er en annen ting, men regner jo med det siden du har kjøpt dem.

Cheyenne : Tror nok at hvis du går inn og ser på Koblingsskjema til bilene du refererer til så er det en funksjon i viskerbryteren som bryter strømmen til selvparkeringen når viskeren slås på.

 

Jeg referer til 70-80 talls mod. Dagens biler er nok som du sier. Det ser jeg på min egen. Når jeg tar bryterhendelen for viskeren sakte og forsiktig mellom de ulike hastighetene stopper viskeren mellom trinnene. Det skulle den ikke ha gjort om S var koblet direkte til startnøkkel. Den skulle ikke stoppet i det hele tatt så der er jeg enig.

Men jeg tenker nok at dagens biler består mer av kontaktmoduler og forenklinger av el-systemet. Det er jo like enkelt med en bryter som har en tilkobling for S fremfor å legge en ledning forbi bryteren. Derfor tenker jeg at TMC har vist dette med en slik bryter fremfor og tegne en ledning som går utenom. Bryteren må jo ha 3 trinn uansett for at viskeren skal slås av, så det blir på en ekstra stift på bryteren.

I tillegg har Jawasea reklamert med at det ikke er nødvendig med brytere utenom i det hele tatt. Det er snodig når Jawasea kan kjøres kontinuerlig, er ment for båt, og TMC viskere er mye brukt i båt, og at de ikke skulle vite dette.

 

Som sagt mener jeg det ikke betyr noe om det er strøm på S og L samtidig, og koblingsskjema til Jawasea viser jo det.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Det siste releet er ment til visker nr 3☺ men har bare 2 viskere.. nei jeg kjører strøm direkte til S.park fra sikringsboks. I verste fall setter jeg inn en bryter på den kretsen ☺ men er nok som det blir sagt. Er jo bare impulsstrøm som går når Jawa sea står i intervall og selvpark som kjører visker tilbake i posisjon. Så når Jawa sea står på kontinuerlig drift så er det kanskje bare en impuls som går da og.☺ har ihvertfall vært nyttige svar for meg her ☺ edit : grunnen til at jeg kjøpte releboksen er fordi på selve kontrollpanelet var det bittesmå koblinger og jeg hadde jo lagt opp med 2.5mm2 kabler hele veien og gadd ikke ta det bort ? så nå går det 0.75mm2 fra kontrollpanelet til releboksen så 2.5mm2 fra den og opp til viskerne.. ja den var jo litt dyr ca 700kr for releboksen. Men den gjorde seg jo fint i sikringsskapet ? må også si at det var lite støy av TMC motorene. Det gamle jeg hadde bråket fælt ☺ så alt i alt er jeg veldig fornøyd. Har doble viskerarmer som skal monteres på. Gleder meg virkelig til og ha intervall når det regner for det har vært veldig irriterende og måtte ha viskere på kontinuerlig..

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
boble65 : Så når Jawa sea står på kontinuerlig drift så er det kanskje bare en impuls som går da og

 

Nei, det tviler jeg sterkt på. Da måtte impulsen komme i samme øyeblikk som visker passerer park stilling. Så på kontinuerlig drift er det nok konstant strøm på rele og kabel tilsluttet L. Det jeg tenkte på er når den kjøreres på raskeste intervall. Da blir belastningen nesten kontinuerlig på S. kabelen, men det er nok helt greit å kjøre strømmen til S utenom rele slik du har gjort.

Litt unødvendig pirk, men i et tidligere innlegg skrev jeg at du kunne hente strømmen til S fra tenningsnøkkel via sikring. Det enkleste og vanligste er nok å hente strømmen fra sikringen som du sikkert allerede har til viskere. Denne er som regel plassert før bryterne og kan derfor sikre strømmen til S også.

Link to post

Det enkleste og vanligste er nok å hente strømmen fra sikringen som du sikkert allerede har til viskere. Denne er som regel plassert før bryterne og kan derfor sikre strømmen til S også.

 

Har lagt alt det elektriske nytt så det blir ingen problem ☺ har 4 sikringsbokser med tilsammen 24 kurser så er noen ledige også..? takk for tipset ☺

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...