Jump to content

Mercury F20ML, høyere turtall uten deksel

NoobMatrosen

Recommended Posts

Gjorde en interessant observasjon da jeg ferskvannskjørte Mercury F20ML'en her om dagen. Seint båtopptak som dere skjønner. Da motoren sto og gikk så tok jeg av dekselet, og da økte turtallet noe. Dette syns jeg var interessant. På sett og vis må jo dette bety at dekselet ikke gir tilstrekkelig med luft til forbrenningen, eller så er det muligens meningen at dekselet og begrenset luftinntak skal strupe motoren litt, og at dette er en del av tuningen av motoren.

Hadde vært interessant å fått tak i et identisk deksel og gjort modifikasjoner slik at luft-tilstrømmingen er helt ubegrenset. Da hadde kanskje motoren fått litt større effekt?

Noen som har tanker eller erfaringer rundt dette?

Når du sier det er et vanlig problem, mener du da at det er en defekt på mange motorer uten at det er noe teknisk feil på dem? Høres forresten litt logisk ut dette med mer tilgang av oksygen kontra eksosluft. Men syns likevel det er rart det skal komme eksos mellom blokk og stammen/undervannshuset. Trodde det var lukket og adskilt der... Selve chassiset på motoren tipper jeg ser ut som en gammeldags totakter, men det har i tilleg blitt satt på sidedeksler mtp styring etc. Det er altså topdekselet jeg snakker om på første innlegg.

Eksosen på en utenbordsmotor sendes ut under vann. Det er derfor en eksosmanifold om fører fra blokka og nedover i stammen/undervannshuset. Den pakningen som sitter mellom blokka og eksosmanifold kan lekke. Alle dekslene på en motor sitter slik at denne pakningen mellom manifold og blokk gjørat en lekkasje vil gi eksos under toppdekselet. Men det er heldigvis enkelt å gjøre noe med, det er akslingen, girveksler  og kjølevann som overføres mellom øvre og nedre del av motoren.

Ja, det er en "ikke uvanlig" feil, uten at det er noe annet som er feil på en motor.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...