Jump to content

Verdivurdering slitt gammel Alo28

LAKA

Recommended Posts

Jeg eier en Alo 28 som dessverre ikke har fått det beste stellet de siste årene. Den har virkelig forfalt og er i relativt dårlig stand. Men skrog og kjøl er ok - båten flyter og den har rulleforseil av nyere dato samt et hovedseil som fungerer greit til turseiling. Innvendig må den pusses opp - men den har ok orginal innredning fra fabrikk som uten altfor mye stress kan bli fin igjen. Innenbordsmotoren røk for noen år siden og er tatt ut - så båten er per idag uten motor. (men har blitt brukt med en 8 HK påhengs de siste årene). Hva er noe slikt verdt? Ingenting? Er det bare å gi bort?

• 7 måneder senere...

bilde

Bilde for de som spurte etter det. Båten trenges som sagt tidligere i tråden en fullstendig oppussing. Skroget er etter det jeg vet i god stand og den har orginal innredning (som trenger mange mange lag med lakk). Rulleforseil er også i ok stand og den har relativt ok storseil til turseiling. Vurderer å legge den ut til 20 000 kr u/motor, men det er kanskje for mye? Ser at pent oppussede eksemplarer ligger på Finn til mellom 45 000 og 79 000 kr. 

Jeg ga vel 7-8' for min for 3 år siden. Da var den uten luker og vinduer, uten fornuftige seil, uten motor, og så godt som uten innredning, veldig lite beslag, og halvfull av vann.

Du må med andre ord finne en tulling som meg. Jeg kjøpte den på våren, vinduer ble lagd med plastglass, provisoriske luker ble lagd, og vi brukte den endel i løpet av sommeren. Nå er det slutten av sommeren.

Jeg hadde seil, beslag, trodde jeg hadde motor, og var igang i løpet av kort tid.

Jeg kikket også på en som var komplett, men som hadde en utfordring med at det kom inn vann. Den lå ute til 20, jeg ga bud på 15, men den ble solgt for 19.

Jeg overbeviste meg selv om at det var bedre å ha en båt uten innredning og med store åpninger som det kom vann inn gjennom, enn en med innredning som holdt på å bli ødelagt av vannlekkasje.

Nå er min båt tett, men fortsatt uten innredning. Det er et langtidsprosjekt.

Legg den ut for 10', godta 5'

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hei Laka,

Er båten på vannet idag? Hvor ligger den?.

Jeg er selv eier av en Alo 28 og har brukt masse tid og viktigast PENGER på å restaurere båten. Økonomisk vart det en heller dårlig investering,men det var et trivselsarbeid og en utfordring som ga meg mye tilfredstillelse og glede..Jeg har fremdeles båten idag og er tenkt å beholde den.

Hvis du i det hele tatt vurderer å beholde den og jobbe videre, vil jeg anbefale at du å gjør følgende før du starter.

1.Ta ned seglene sjå nøye på tilstanden på sømmene og duk,få den vasket(gjøre det sjøl).Dei ser stygge ut i dag,men det betyr ikke at dei er ødelagt.Vurder evt pris på ny/brukt.

2.Gå over hele stående rigg  og beslag sjå etter skade på wiren,Sjå etter tilstand på løpende rigg og alt tauverk.

3.Du har ingen motor,men hvordan er tilstanden på propellaksling + propell? Dette i tilfelle du vurdere ny/brukt motor.

4.Kontroller gjennstående elektrisk anlegg, få tak i et bilbatteri og koble det til for å finne ut hva som fungerer eller ikke 

5.Få tak i en spylerslange og spyl kraftig på alle vinduer og dekksluke, sjå etter lekkasje.Vinduspakninger til Alo kan ikke lenge skaffes.

6.Sjekk evt. bunngjennomføringer for tilstand evt lekkasje.

Etter min meinig er dette det viktigeste å få oversikt over først.Alt med innredning og utsende ellers er opp til hver enkelt.

Men når alt dette er sagt,du vil aldri klare å få dekket dine utgifter ved senere salg.

Verdi er som alltdi-hva ein kjøper er villig å betale og selger ville akseptere.

Hvis du ønsker mer info kan du kontakte meg på internt imo.

Hei igjen.

Ser på bilder av båten din og ser to ting som interesserer meg.

På bildet vises det to vant,den ene foran av mast den andre akter.Der er heller ikke "babystag" frå dekk akter om dekksluka og opp til masten. Er dette originalt?.På min båt er det babystag og fremste vant er på tvers av masten,den bakerste ca.60 cm bak om denne, Hvilken type rigg har du?.Har du rullebom?

På bildet ser jeg at akterstevnen er rettet opp (vertikal).på min Alo er det negativ akterstevn.Veit du når denne endringen ble gjort?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke er helt sikker på produksjons året på min båt,,mellom 1972-1974.Når er din produsert?

På båten min blendes coaming rundt cockpitten inntil aktre skott på salongen med en svak krumming,på bilde ditt kan det se ut å være en mer vinklet overgang, er dette riktig?

Ha du et slags stuerom mellom aktre stevn og rorstammen med luke på toppen?Jeg vet det finnes på enkelte båter.dette er mulig pga. økt dekkslengde.

Ha du flere bilde tatt fra forskjellige vinkler, en ovenfra om du har.

Det er veldig lite info å finne om utvikling rundt Alo 28 derfor mitt spørsmål.Jeg vet at Alo i begynnelsen leverte With rigg og på et tidspunkt gikk over til Seldon mast med rullbom, men vet ikke når, Jeg har Seldon.

Håper du har noe info å dele.

Nå er jeg ikke i nærheten av båten så får ikke sjekket detaljer, men svarer slik jeg husker. Jeg har Seldon og ifølge opplysninger fra tidligere eier så er båten en 1978 modell. Jeg har blant annet det ekstra stuerommet mellom aktre stevn og rorstammen med luke på toppen. Så vidt jeg vet så er rigg etc orginalt, men det er satt på Furlex rullegenoa i nyere tid (rundt 2005). 

Da vi kjøpte båten var den i god stand og jeg har hatt mange flotte turer med båten. Selv om den ikke er spesielt rask så er det en svært solid sjøbåt med gode egenskaper i mye vind.  Men etter jeg flyttet og ikke fikk båtplass i nærheten så har forfallet de siste årene bare øket. Den har hele tiden ligget på sjøen og gjør det fortsatt. Nå har jeg endelig fått båtplass like nedenfor huset vårt, men har prioritert motorbåt. Derfor håper jeg å kunne bli kvitt båten på noenlunde anstendig vis. 

Beklager men tror du skal være mere enn fornøyd om du får kr 5000- for den. Gamle seilbåter med stort oppussingspotensiale er det mange av og kjøpere som vil bruke så mye tid for å spare noen kroner I forhold til å kjøpe en I bruksklar tilstand er det få av. Uansett tilstand så begynner dette å bli en relativt trang og ukurant båt for "båteiere med spesielle interesser". Beholder du den til våren kan du være heldig å få noe mere fra en entusiastisk ungdom som vil ha billig sommerbåt.

Faktisk mulig du kan få noe mere for den totalt om du selger den bit for bit (det brukbare forseilet samt rigg,bom,pulpit etc. ) 

• 9 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
pacuare skrev for 9 timer siden:

Gøy for kjøpere. Med 2500 kr i såpe, sandpapir og lakk i tillegg kan båten bli fin innvendig også. Seil og 8 hk påhenger dekker basisbehovet for fremdrift, så ingen påkost der. Utrolig fint utgangspunkt for turer.

Takk for oppdateringen.

Nå ble den solgt for 2500,- uten påhenger, men mener fortsatt de gjorde et meget godt kjøp. De seilte båten hjem med de gamle seilene og hadde en fin tur uten noen form for problemer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...