tomcat Startet 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2015 Jeg har sett meg litt rundt etter en løsning i båten for å etablere et permanent wifi-nett ombord som når internett via wifi eller 3/4g basert på hva som er tilgjengelig. Tanken min er etterhvert som jeg får flere komponenter ombord som jeg ønsker skal ha kontinuerlig tilgang til internett (værstasjon, kamera, posisjonsovervåkning etc) er det greit å konfigurere disse til å bruke båtens nett, og så er nettet i båten igjen koblet opp til best mulig "linje" mot internett igjen. I dag bruker jeg en rimelig enkel, og rimelig, 4g ruter. Det fungerer jo greit, men jeg ønsker en mer "integrert" løsning med flere muligheter. Ligger båten i hjemmehavn så har jeg tilgang til wifi, mange av våre faste steder har også wifi. Er båten i rekkevidde av disse skal wifi prioriteres, hvis ikke er fallback 4g/3g/edge etc. Jeg har funnet noen produkter som virker til å være tiltenkt dette formålet: TheWirie - http://www.thewirie.com/marine-wifi-3g-product-pro.html Glomex weBoat 4G - http://www.seatronic.no/antenner-tilbehor-wi-c-56_360/webboat-4g-og-wifi-internett-p-4800 - http://www.panbo.com/archives/2014/11/all-in-one_wifi_cell_data_glomex_webboat_4g_the_wiriepro_.html Begge er rimelig kostbare. Noen som har erfaringer eller tanker om disse produktene, eller tips om andre produkter? Det er også interessant med en rimelig avansert ruter for mer avansert konfigurasjon. Tanker: Begrense båndbredde forbruk og hastighet basert på MAC adresser (kunne sette grenser for ungenes forbruk av nett-trafikk, både på tidspunkt i døgnet og mengder/fart) Lage "service"-nett som prioriteres mot internett til alle "nødvendige" dingser Gjestenett Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Har hatt omtrent samme ønsker som du skisserer, og forsøkt en del forskjellig. Min erfaring har blitt at wifi fra land er mindre aktuelt av to årsaker; ytelse og pris. For vår del, er vi oftest ute samtidig med alle andre. Ergo er kapasiteten i de åpne wifi nettene sprengt når vi legger til. Lite å hente der da. Har forsøkt meg med tilsvarende wifi enhet som du linker til, med ganske bra antenne (riktig nok omni directiona), men synes det blir mye "kål" sammenlignet med opplevd effekt. Ligger med andre ord og støver litt ned, siden argument to, pris. 4G har blitt såpass rimelig og ytrelsen er så høy, at jeg lukker øynene og betaler. Har i sommer kjørt på Banzai (NetCom basert), som har et abonnement med 100GB for 699 eller noe sånt. Start-stopp når du vil. enkelt og greit med super ytelse. It just works. Som router benytter jeg nå en Huawei B890 Emcom Edition, med en kina-antenne. Årsaken til at jeg valgte nettopp denne routeren, er muligheten for både 4G og ethernet basert WAN, eks WLAN. Man kan sette prioritet på disse, slik at WLAN fungerer når det er tilgjengelig, når det faller ut, byttes det automatisk til 4G. WLAN på WAN siden er ikke innebygget, men du kan da benytte en hvilken som helt WLAN AP/router på det ethernet interfacet. Denne går på 12v, og har 3 ethernet LAN porter som jeg bruker som "servicenett", eks til Axis kamera. Det finnes dessverre ikke mulighet for trafikk prioritering slik du nevner, men jeg har vurdert å sette opp en egen AP med f.eks DD-WRT for dette formålet på "baksiden" av B890'en. B890 har mulighet for MAC adresse baserte filter, men ikke "quotas", gjestenett og tidsstyring, slik det er i DD-WRT f.eks. (DD-WRT kan kjøres på en hel del forskjellig utstyr) Driver nå og setter opp publisering av tjenester over 4G, og det ser ut til å fungere bra, men er ikke helt i mål med dynamisk DNS, da dundns.org som det er støtte for i B890'n, nå er blitt en betal tjeneste (så langt jeg har funnet ut til nå), og det byr meg litt i mot til dette bruket. Det er støtte for en annen jeg ikke husker navnet på i farten, men den er oppkjøpt av Dyndns... Undersøkte en hel masse forskjellige 4G routere med mer avansert funksjonalitet, typisk laget for industri/tog/bus etc, og det finnes så absolutt, men er ganske dyrt. B890'n er rimelig, og min fant jeg på Finn.no til en båtlapp eller noe i den stilen. Skal man kunne publisere tjenester utad gjennom wifi fra land, må du nok ut og kjøpe deg en eller annen vpn tjeneste med "call home" funksjon, som kan kjøres ut av en "dings" ombord. Godt mulig open-vpn i DD-WRT kan være et alternativ her, uten at jeg hat undersøkt det sporet (enda). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 drev å sjekka specs på noen rutere , og så at etpar av Asus sine hadde mulighet for 4G backup. Og disse fås det vel DD-WRT og annen firmware til, slik at man kan sette noe ala det som skisseres overfor her, Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Langedahl Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Hei. Jeg bruker en Dovado tiny-c Router. Den veksler mellom WiFi og et 4G modem som er koblet til Routeren med USB kabel. Har koblet til en Telstick, så jeg kan styre varme og lese av temperatur og luftfuktighet, osv fra iPhonen hvor jeg en måtte være. Har også koblet til et kamera, husker ikke merket, men det er bevegelig via en App. Eneste "bakdelen" med Routeren, er at den bare har to LAN ? Porter, den laget for reisebruk. Dette er ikke mitt sterkeste felt, men fikk det til å virke ved første forsøk, så da er det nok enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 ....og "hjemmekontor" som gjør at det kan bli en dag eller tre ekstra tid ombord.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 det heter vel "gjemmekontor" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VirtualMe Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 fjordgrynt skrev On 4.12.2015 at 23.34: Det som faller meg inn, når man snakker om 4G fra båt, er ikke marginale forskjeller i funksjonaliet, men mer det rent radiotekniske - mulighet for ekstern antenne (kanskje tenke retningsvirkende, hvis man tenker seg oppankring over tid i et område med dårlig dekning). Mottakers kvalitet (Følsomhet, Signal/Støy-forhold osv). Og plassering i forhold til andre elektrisk støyende elementer. Det brukes svært kompliserte moduleringsteknikker i moderne høyhastighets radiokommunikasjon, og det skal ikke mye forstyrrelser til før systemet bryter helt sammen. Jf. post-og-teletilsynets "advarsel" om at julelys kunne begrense båndbredden på WiFi. Høyst reelt. Jeg tror slike faktorer er mer avgjørende for en vellykket internett-installasjon i båten, enn å begrense ungenes adgang til feisbok. 4G-nettet i seg selv vil neppe være den trangeste flaskehalsen - det vil en dårlig installasjon av selve antennen mot land være. Å bruke en vanlig "hjemmeruter" uten mulighet for ekstern antenne eller for plassering ute (i mastetoppen), er antagelig dødfødt. Jeg ville satset på de dyre løsningene, hvis du absolutt må ha internett i båten. Jeg mener, det må da være herlig å kunne slippe ? Internett var en fin ting for 20 år siden, i dag er vi bare melkekuer for Google og Facebook. Skal ikke si jeg er spesialist på området, men en bekjent investerte "tungt" i Pointing antenner (2 stk for 4G) slik du foreslår. Han var en hel sommer sammen med en annen båt som delte internet over en iPhone, og erfaringen var da at under "normale" omstendigheter, var det ingen forskjell i hastighet eller opplevet dekning. Nå ble kanskje ikke grensene tøyet spesielt langt den ferien, men konklusjonen var at å bruke 4-5 båtlapper på antenner fremsto som "bortkastet". En annen utfordring jeg fant når dette ble vurdert for egen del, var at tapet i kabelen (særlig opp i masten) er såpass høyt at nytten frafaller raskt. Da er det faktisk bedre å ta et 4G såpestykke-router og heise opp i masten i en pose, og la den kjøre wifi ned til det operative nettet ombord. For egen del, så har jeg endt opp men en mellomting, med en slik Kina antenne koblet til B890'n; http://www.dx.com/p/w435-4g-35dbi-sma-male-antenna-white-280477#.VmMvOoQSO5MJeg har også et sånt 4G såpestykke jeg kan heise opp om vi havner i en "radio skygge", noe som ikke har vært aktuelt til nå. Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 (redigert) Jeg har funnet en router som takler wifi/3g/4g og inngang fra annen wifi sendere i båren samtidig. Ruteren har jeg testet i sommer mot Ice net samtidig med 4 g fra norge, et 3 g dataabb fra sverige. Ruteren har da skiftet sømløst mellom de forskjellige tilbyderne sømløst. I tillegg til dette så har jeg også et Wifi ekkolodd.tilkoblet samme ruter. Jeg bruker ipad, navionics henter da signaler om ekkoloddet samtidig som en annen app f.eks marinetrafic henter fra internett. Ruteren kan sjekkes her, har ikke peiling på pris http://celerway.com/wifi-router/ http://www.digi.no/tele-kommunikasjon/2015/09/24/gjor-en-vanlig-ruter-om-til-multinettverksruter Redigert 13.Desember.2015 av tomfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.