Jump to content

Rens av dieseltank og deponering av diesel

jorhan

Recommended Posts

Mine tanker er sammenkoblet med 2 toms slange i bunn av begge tanker hvor det også sitter tappeventil. Blir å koble til slanger der for så å lede dette ut gjennom hull til lensepume slange. Dette bør renne greit av seg selv. Ellers så vil jeg bruke den pumpen til å montere på drill som de selger på Biltema. Fungerer helt utmerket hvis du har drill med høyt nok turtall.

Hei,

Skal begynne med samme jobben, tenker å la dritten få noen dager på å gå til bunns og bruke noe på nytt igjen.

Men mitt spm er hvilken type pumpe bruker du for å få diesel ut? Min båt står på bukker og jeg får et fat som står ved siden av båten, tenker å bruke en form for hevertpumpe, men har ikke funnet så mye brukbart..

Har dårlige erfaringer når det gjelder drill pumper ol. Den jeg hadde klarte ikke å suge godt nok til å få væskesøylen til pumpen og jeg måtte ha en hand på drillen hele tiden. Har laget meg en løsning med våt støvsuger. Tok en gammel bensinkanne og drillet et ekstra hull i denne. Monterte en gjennomsiktig sugeslange til  dette hullet. Støvsugeren kobles så til på andre siden og danner vakuum i kannen. Virker veldig bra og lite søl. Viktig at kannen ikke er for tynn da den blir sugd flat av vakumet. Prøvde først med en vanlig 25l kanne men denne ble sugd flat.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Høres ikke helt bra ut med drivstoffdamp igjennom børstene på en varm støvsugermotor..

Riktignok er ikke diesel så lettantennelig, men fordelt i filterene på støvsugeren og inn i gnistene som alltid er i en børstemotor har du både "forbrenningsmateriale", rikelig med luft, damp og varme tilsatt litt gnist.

Mons

Jeg bruker stadig vekke drillpumpe for å fylle diesel fra kanner og for å suge opp diesel fra tanken for test. Samme pumpen har fungert i 15 år nå. Tanken til Hulda er over en meter dyp (det dypet pumpen 'ser' når dieselspeilet er på laveste nivå). Og drillpumpen jeg bruker har jeg arvet etter fatter'n. Så pumpen må sikkert være 25 år gammel.

Og skal man bruke støvsuger, hvilket naturligvis ikke anbefales, bør motoren være børsteløs. Det går fint an å tenne diesel/damp, spesielt hvis det er forurensinger til stede som øker dieselens overflate.

Og den trakten skal du være forsiktig med aiolos. det er vel mr funnel eller noe i den duren du tenker på. jeg byttet mine tanker i sommer,og kjøpte inn den trakten som du sikter til for og rense dieselen fra de gamle tankene.

resultatet var katastrofalt;den ene tanken måtte renses før båten ble tatt i bruk.

Tror det var det den heter ja. Har selv ikke opplevd noen problemer av noen art med den, har selvsagt også prøvd på min kones bil også og ventet nesten på en telefon. :giggle: . Den dieselen som jeg kjørte igjennom i begynnelsen var ca 120 liter som hadde lekket ned i kjølen, vet jeg tok en sjanse men ble vellykket. Nå bruker jeg i hovedsak vanlig diesel og fyller gjennom vidunderet og er overrasket over hvor mye vann det egentlig er i dieselen.

Ikke kjøp Biltema drillpumpe da, min virker dårlig. Og bruk støvsuger om du liker å leve farlig  :smiley: For meg er det en lav risiko da støvsugeren står på kaien.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...