Jump to content

kan eg bytte skovle i turbo til yanmar 6LYA-STP 340hk.

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Opps er det så nøyaktig. Eg tenkte det var enkelt å bytte medan turbo står på motor. Til mitt forsvar har eg stort sett berre arbeid med sugemotor :-)

Eg må studere turbo og evt bildet bedre, eg har ikkje lagt merke til noko har tatt borti.

Men brukt turbo høres meeget intressant ut då Liberty. Fint om du sjekker :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er kompressorhuset på friskluft eller eksos-sida?

Vel .., eg var nede igjen i båten for å lese av navn og nr, og sjekka då om det hadde vert borti noko slik liberty såg på bildet, og joda.. kjennes ut som ein del slakk og har vert borti såvidt. Leit.

Eg treng kanskje fleire tips, men no krysser eg fingre for at liberty eller bruktmarkedet har noko

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Et billigere alternativ til ny komplett turbo, er å bytte turbo cartridge. Denne består av komplett sammenbygget aksel, turbinhjul, varmeskjold, opplagring, og skovelhjul for kompressor. Det forutsettes at sneglehus på turbin og kompressorsiden er uskadet. Cartridgen leveres med nye pakningssett.

Du slipper å tappe ned kjølevann på motor. Napp ut den gamle. gjør rent tubinhusene, og monter den nye med nye pakninger.

bilde

Du finner kanskje en catridge som passer din turbo her ?

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Melett-UK-Turbo-CHRA-Cartridge-Yanmar-RHF5-CYEG-/391106843079

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takker for tips :-) eg har googla litt etter cartridge,men fann ikkje til riktig turbo. Har sendt mail til fleire om pris på bytte/overhaling. Og en im til liberty som har ein ny liggande. Eg kom over nokre priser på finn.no frå eit firma, det ser ut som yanmar har lagt seg i øverste prissjiktet.

Har ikkje vert ombord å sjekka luftfilter om det er løse nagler, men det skal eg sjekke :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Oppdatering : Inngikk avtale med liberty om kjøp av ny turbo han hadde liggande. Fantastisk hjelpsom :-) Og for å toppe serviceinntrykket så sørga han for å få turbo avgårde med expressbuss slik at eg enkelt plukka den opp på terminal i går.

Dette skal bli spennande å prøve ut.

Eg har mangla 400 omdreininger sidan motorbytte pga havari av en gammel ford som stod ombord. Eg har nettop bygd om eksos for andre gang for å kanskje redusere mottrykk. Eg har også kjøpt mindre propell, men den har eg ikkje hatt tid å slippe på ennå. Kanskje turbo har vert medvirkande til manglande turtal. Kanskje propell kan være som den er.

Kanskje eg skulle lagt en ny tråd med spørsmål om turbo. Ikkje mitt fag.

Nye turboen har wastegate. Gammel turbo hadde ikkje det.

Eg anntar at det er pga glipp hos vedkommende eg kjøpte brukt motor av. Han hadde light overhaling på den, og 10 like maskiner. Og i tilleg 20tals andre forskjellige.Så med ein stor bygning full av maskiner og deler så har han sikkert bare tatt ein som passa på?

liberty forklarte litt om virkemåte, og eg fann litt på youtube om wastegate.

Men kva styrer turboen når den ikkje har wastgate? Og blir det mulig effektforskjell ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det blir normalt en stor effektforskjell. Waste gate ventilen er trykkstyrt og som oftest er det ganske enkelt trykket i sneglehuset (på kompressorsiden) som via en slange til trykklokken, åpner ventilen når turboen leverer nok trykk. Waste gate ventilen slipper da eksostrykket forbi turbinen slik at turbinen ikke vil spinne fortere selv om motoren avgir mer eksos.

Forskjellen blir da at en turbo uten waste gate må dimensjoneres for å nå maks turtall ved motorens maks effekt. Turbo med waste gate kan dimensjoneres mye mindre slik at den bygger fullt trykk ved lavt motorturtall og dermed blir momentet høyt. Ulempen er at effekten avtar ganske fort.

Nå er det igrunnen uinteressant om turboen ikke er så effektiv på et turtall du aldri kjører på men for å få i pose og sekk har volvo penta en kompressor i tillegg (på mange modeller) som er innkoblet på lavere turtall. Nyere motorer (f.eks. VP D3) har VNT (variable nozzle turbine) som er meget effektiv over hele registeret. Større motorer har gjerne to turboer for å bygge høyere trykk. Dette for å redusere skadelige utslipp.

Hva som styrer turboen? Ikke noe annet enn eksosmengden som igjen er et resultat av dieselmengden.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Oki :-) Sjekker videre. Eg ser på gitter til luftfilter, der sitter det mykje grums i oljefilmen. Dette er keramisk isolasjon fra aller første prøvetur. Den turen ble kort..., straks motor var varm og eg gav flat hendel så sprakk svanehals for tørreksos (eg brukte dårlig stålkvalitet i første bend rett på turbo) og en del keramisk isolasjon vart blåst vekk frå skadeområdet. Turbo må ha støvsugd maskinrom for dette. På dette tidspunkt var ikkje filter montert...bare gitter..

bilde

Isolasjonen er en kvit sak..ukjent fabrikat. Donert av en bekjent. Ca 2cm tykk. Kanskje dette kan få skylda.

bilde

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...