Sjeldenutpå Startet 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2015 Opps.... Skulle sjekke turbo før montering av ny eksos. Sjekka også bak luftfilteret. Skulle vist hatt luftfilter første sesongen også. Antagelig har turbo gått 150 timer over to år med denne skaden, men stort sett på 2500-2600 rolig. Kan eg kjøpe denne delen å bytte sjølv? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
liberty Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Ja den kan skiftes men må avbalanseres. Du må skifte lagrene og tetninger i samme slengen og så ser det ut som den har subbet borti kompressor huse. Jeg kan se om jeg har en turbo til 6LY liggene Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Opps er det så nøyaktig. Eg tenkte det var enkelt å bytte medan turbo står på motor. Til mitt forsvar har eg stort sett berre arbeid med sugemotor :-) Eg må studere turbo og evt bildet bedre, eg har ikkje lagt merke til noko har tatt borti. Men brukt turbo høres meeget intressant ut då Liberty. Fint om du sjekker :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Det finnes rep sett til de fleste turboer men du må som sagt balansere den på nytt og det er det jo ikke alle som har utstyr til. Det hender også at kompressorhuset sitter løst og da vil impelleren subbe. Sjekk innsiden av kompressorhuset for slitemerker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Er kompressorhuset på friskluft eller eksos-sida? Vel .., eg var nede igjen i båten for å lese av navn og nr, og sjekka då om det hadde vert borti noko slik liberty såg på bildet, og joda.. kjennes ut som ein del slakk og har vert borti såvidt. Leit. Eg treng kanskje fleire tips, men no krysser eg fingre for at liberty eller bruktmarkedet har noko Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sayana Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 (redigert) Send den til Turboservice A/S så får du den igjen å den ser ut som den er ny etterpå har hatt mange dær på service. Flinke folk. Du har vel alerede en brukt så du trenger ikke en til. Turbo er finmekkanikk. Går rundt med 50 000 rpm å oppover så det tåler ikke ubalanse. Redigert 4.Desember.2015 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Jeg har nå sett etter og jeg har en ny turbo i eske til motoren din som du kan få for en meget hyggelig pris. Du MÅ også sjekke luftfilteret dit nøye og se etter om noen av naglene som holder filten inni filteret har løsnet Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Om disse naglene ikke har løsnet ennå,vil du anbefale og bytte hele filteret til noe annet? Evt.hva? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Et billigere alternativ til ny komplett turbo, er å bytte turbo cartridge. Denne består av komplett sammenbygget aksel, turbinhjul, varmeskjold, opplagring, og skovelhjul for kompressor. Det forutsettes at sneglehus på turbin og kompressorsiden er uskadet. Cartridgen leveres med nye pakningssett. Du slipper å tappe ned kjølevann på motor. Napp ut den gamle. gjør rent tubinhusene, og monter den nye med nye pakninger. Du finner kanskje en catridge som passer din turbo her ? http://www.ebay.com/itm/Genuine-Melett-UK-Turbo-CHRA-Cartridge-Yanmar-RHF5-CYEG-/391106843079 Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Seasu Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Hør med disse hvor mye de skal ha for overhalt/bytte, http://www.gikturbo.se/bytesturbo/bytesturbo-tunga-fordon.html?subcats=Y&features_hash=V2607 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Takker for tips :-) eg har googla litt etter cartridge,men fann ikkje til riktig turbo. Har sendt mail til fleire om pris på bytte/overhaling. Og en im til liberty som har ein ny liggande. Eg kom over nokre priser på finn.no frå eit firma, det ser ut som yanmar har lagt seg i øverste prissjiktet. Har ikkje vert ombord å sjekka luftfilter om det er løse nagler, men det skal eg sjekke :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Er kompressorhuset på friskluft eller eksos-sida? Kompressorhuset sitter på den siden som luftfilteret er, altså der luften blir sugd inn og komprimert. Skjematisk bilde av en volvo-turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Oppdatering : Inngikk avtale med liberty om kjøp av ny turbo han hadde liggande. Fantastisk hjelpsom :-) Og for å toppe serviceinntrykket så sørga han for å få turbo avgårde med expressbuss slik at eg enkelt plukka den opp på terminal i går. Dette skal bli spennande å prøve ut. Eg har mangla 400 omdreininger sidan motorbytte pga havari av en gammel ford som stod ombord. Eg har nettop bygd om eksos for andre gang for å kanskje redusere mottrykk. Eg har også kjøpt mindre propell, men den har eg ikkje hatt tid å slippe på ennå. Kanskje turbo har vert medvirkande til manglande turtal. Kanskje propell kan være som den er. Kanskje eg skulle lagt en ny tråd med spørsmål om turbo. Ikkje mitt fag. Nye turboen har wastegate. Gammel turbo hadde ikkje det. Eg anntar at det er pga glipp hos vedkommende eg kjøpte brukt motor av. Han hadde light overhaling på den, og 10 like maskiner. Og i tilleg 20tals andre forskjellige.Så med ein stor bygning full av maskiner og deler så har han sikkert bare tatt ein som passa på? liberty forklarte litt om virkemåte, og eg fann litt på youtube om wastegate. Men kva styrer turboen når den ikkje har wastgate? Og blir det mulig effektforskjell ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 (redigert) Det blir normalt en stor effektforskjell. Waste gate ventilen er trykkstyrt og som oftest er det ganske enkelt trykket i sneglehuset (på kompressorsiden) som via en slange til trykklokken, åpner ventilen når turboen leverer nok trykk. Waste gate ventilen slipper da eksostrykket forbi turbinen slik at turbinen ikke vil spinne fortere selv om motoren avgir mer eksos. Forskjellen blir da at en turbo uten waste gate må dimensjoneres for å nå maks turtall ved motorens maks effekt. Turbo med waste gate kan dimensjoneres mye mindre slik at den bygger fullt trykk ved lavt motorturtall og dermed blir momentet høyt. Ulempen er at effekten avtar ganske fort. Nå er det igrunnen uinteressant om turboen ikke er så effektiv på et turtall du aldri kjører på men for å få i pose og sekk har volvo penta en kompressor i tillegg (på mange modeller) som er innkoblet på lavere turtall. Nyere motorer (f.eks. VP D3) har VNT (variable nozzle turbine) som er meget effektiv over hele registeret. Større motorer har gjerne to turboer for å bygge høyere trykk. Dette for å redusere skadelige utslipp. Hva som styrer turboen? Ikke noe annet enn eksosmengden som igjen er et resultat av dieselmengden. Redigert 9.Desember.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Thanks DieselDahl :-) eg trur eg har forstått prinsippet nå. Skal bli spanande å prøve. Får få nokre prøveturer og kanskje kjøre av litt groe, prøve føle på om propell skal byttes eller ikkje til vårslippinga. Kan sjå ut som eg får tid å ta av gammel turbo i dag :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 ,.....Du MÅ også sjekke luftfilteret dit nøye og se etter om noen av naglene som holder filten inni filteret har løsnet Thanks ja... Bytte heile stasen ut med konisk sportsfilter ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Opps..Falsk alarm. .. ser nå at alle nagler er på plass. Det som på innsida såg ut som nagle uten hode, er en skrue fra utsiden. Men ikkje fritt for at eg er litt bekymra for kommande feil der no... Stole på det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Nagleforbindelser er til å stole på, det er ikke skruer og muttere uten særskilt låsing. Har du funnet ut hvorfor turboen har fått skade? Skjev aksel eller løst sneglehus? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 (redigert) Det er ikke Nagleforbindelsen som er problemet det er brukt noen stålskiver mellom naglene og filten som ruster av og da får du haveri på turboen- Når skivene er rustet av er det slakk i naglene Redigert 10.Desember.2015 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Oki :-) Sjekker videre. Eg ser på gitter til luftfilter, der sitter det mykje grums i oljefilmen. Dette er keramisk isolasjon fra aller første prøvetur. Den turen ble kort..., straks motor var varm og eg gav flat hendel så sprakk svanehals for tørreksos (eg brukte dårlig stålkvalitet i første bend rett på turbo) og en del keramisk isolasjon vart blåst vekk frå skadeområdet. Turbo må ha støvsugd maskinrom for dette. På dette tidspunkt var ikkje filter montert...bare gitter.. Isolasjonen er en kvit sak..ukjent fabrikat. Donert av en bekjent. Ca 2cm tykk. Kanskje dette kan få skylda. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.