Kenneth82 Startet 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2015 Har båten liggende ute, og har lagt merke til at teak'en har begynt å "flasse" eller "flise" (se bildene). Båten er ny 2015-modell, ligger på vannet siden mars i år. Noen tanker om hva som har skjedd, om dette er noe som evnt. går på garantien eller er det vanlig "slitasje"? Hvordan ordner jeg evnt opp? Har ikke gjort noe med teaken, utover å vaske den med grønnsåpe et par ganger ila sesongen (etter anbefaling fra leverandør) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Hvordan var overflaten før du overtok båten? For meg kan de se ut som at lakk er er løsnet, og flasser av. Om teaken har vært behandlet med Ovatrol D2 uten skikkelig behandling av D1, så kan den flasse av. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Overflaten var helt fin når jeg overtok, levert ny fra forhandler. Har lett etter bilder, dette var det beste jeg fant (fra mars i år): Ellers, her er bedre bilde av båt hos forhandler, samme modell, ikke samme båt: Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 (redigert) For meg ser det definitivt ut til å være garanti basert på det du viser og sier, men leverandør har sikkert mer info. Du har ikke hatt dyr, fugleskit eller annet på dekk som kan ha påvirket dette? Redigert 6.Desember.2015 av Nord West 370 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 (redigert) For meg ser det ut som lakk som flasser av. Men det kan du vel selv lett avgjøre ved å se nærmere på flisene? Redigert 6.Desember.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Knude Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 (redigert) Hei ! Det er sannsynlig at din forhandler har behandlet teaken før båten ble levert. Dessverre så har dette løsnet eller rettere : ikke trekt inn ( fort gjort om ikke det blir av fettet tilstrekkelig før påføring) Etter min mening en klar reklamasjon som sikkert forhandler ordner opp i. Han er ikke den første som opplever dette Redigert 6.Desember.2015 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
sap_2000 Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Ser også ut som selve treverket er gravd ut og fliset seg i overflaten. Har det blitt skuret med kost som har (for)stiv bust og kanskje langs med trefibrenes retning? Er ikke noen ekspert, men det virker å være viktig å beholde en så jevn (og hard) overflate som mulig og vaske med meget myk kost på tvers av fibrene. Ser man at det begynner å komme furer kan de slipes lett over med relativt fint papir. Om ikke så vil det spes i høst og vintersesongen være mer fukt som trekker inn og veter overflaten som igjen blir myk og dermed mer sårbar for hard skrubbing. Men enig at dette så drøyt ut på en 2015 model med mindre det er en meget dårlig teak kvalitet eller den har blir skrubbe med alt for hard bust. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
volfro Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Ser jo ut som Kina teak Dette må jo være dårlig kvalitet? Sikker på at det er teak? Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Dette ser helt klart ut som en reklamasjonssak. Det som er "smørt på", ser ut som det flasser av i rekordfart! Forøvrig enig med Knude og sap_2000 Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Luffe82 Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Litt skremt at det første som ropes ut her er "Garanti sak!!!" Men jeg er kanskje litt anderledes. Ser ut som teaken er satt inn med lakk, impregnering, coating e.l. Hvis dette ikke behandles vil den slippe etter hvert, eller som Knude sier, at det ikke er trukket inn helt. Teak er et fett tresalg som dette er vanlig på. Ville hørt om den er satt inn med noe og hva som er gangen videre. Grønnsåpe er et middel som løser opp mye, så ikke alltid dette er å anbefale på behandlede overflater. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Takk for tilbakemeldinger - har sendt forespørsel til forhandler. Har et godt inntrykk & forhold til dem, så dette ordner seg nok . Kommer med en oppdatering når jeg hører noe sap_2000: ikke skuret med kost, kun myk fille (gulvfille) volfro: ja, dette er teak Redigert 7.Desember.2015 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) ......................Grønnsåpe er et middel som løser opp mye, så ikke alltid dette er å anbefale på behandlede overflater. Redigert 7.Desember.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
KARILLA Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Bildene viser hvordan teak kan bli under kombinasjonen mye vann og frost er jeg redd. Alle fibre i treverket som kun har vært holdt på plass av olje eller lignende slipper taket og resultatet blir som du ser på bildene. Puss til våren og håp at overflaten blir bedre da enn den nå maskinerte var/er. Lykke til Redigert 7.Desember.2015 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Hulda Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Ellers så er dette noe vi opplevde i teakdekkets barndom, teak som var skåret feil. Den gangen kjøpte vi 2"X4" teak og skar det selv slik at bordene kom med årringene på høykant i dekket, og ikke lå på 'flasken'. Jeg skal ikke forsverge at dette er tilfellet her. Men noe du kan være obs på når du snakker med forhandleren. For om dekket slipes når det er tørt, så hjelper det ikke 100 %, treverket vil fortsette å reise seg. Får håpe at det er et eller annet som er smurt på. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 For mye testosteron og uønsket hårvekst :-). Pen båt, tenker forhandler ordner dette greit. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 9.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Til oppdatering; Hadde trivelig prat med forhandler idag, skal levere båten inn så tar de en titt. Gir en ny oppdatering etter dette, må bare finne tid til å få det gjort :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2016 (redigert) Til oppdatering: Pga mye dårlig vær, is i fjorden og generelt dårlig tid fra min side, tok det en stund før båten ble levert forhandler. Tilbakemelding var frostskade etter vinteren, mye vann og "sjokkfrysing" som har fått teaken til å flise seg. Forhandler tok båten på land, høytrykkspylte skroget, pusset ned og oljet teaken, og satte ut igjen. Skiftet samtidig anodene, og eneste jeg betalte for hele jobben var selve anodene. Kjempeservice Eneste "aber" er at nå må jeg olje teaken vår & høst, hadde ønske om å la denne bli grå med alderen... Men er jo pent med "fresh" teak også.. Bilde fra når jeg hentet båten viser forvandlingen (noe kornete, var i ferd med å bli mørkt); Redigert 14.Mars.2016 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.