Jump to content

Eksosblandebend til Yanmar 4-lh fra EBay. Erfaringer?

Hantoen

Recommended Posts

Kjør på..

Det er en rør bitt.

Og det er viktigere og se over og holde under oppsyn.

Ja Bergstad fikk store konsekvenser, men den delen var fra 1991, dvs 24 år gammel.

100% sikker på at Volvo ikke har brukt millioner av kroner på og spesial forske fram denne delen!

Og prisen på original er helt på trynnet...

Internett har kommet for å bli og det bør snart noen produsenter ta over seg..

Hadde et problem her foje dagen med en Kärcher vaskebil der suge motoren gikk i stykker.

Kostet nesten 15,000.- for ny.

Og fikk beskjed av Kärcher at dette var en veldig spesiell motor.

Litt demontering og søking på nettet. 128USD levert hos meg.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Er bendet på eBay I støpt syrefast?

Skiftet eksosbend på min 4lh i fjor og vurderte også bendene som lå på eBay, men lot det være grunnet materialkvaliteten. Har fra mitt daglige virke svært dårlige erfaringer med støpt AISI316 i sjøvann. I utgangspunktet skulle en jo tro at dette holder mye bedre enn grått støpejern, noe det forsåvidt også gjør, men problemet er punktkorrosjon. Når en støper syrefast er det spesielt vanskelig å få en homogen og stabil materialsammensetning i hele støpen. Dette fører ofte til punktkorrosjon og ørsmå hull der hvor materialet ikke holder spesifikasjonen. MEN, har også erfart at en kan være heldig og få god kvalitet og da varer det jo "evig".

Endte opp med å kjøpe originalt fra USA. Mener jeg betalte rundt 350 dollar.

Er bendet på eBay I støpt syrefast?

Skiftet eksosbend på min 4lh i fjor og vurderte også bendene som lå på eBay, men lot det være grunnet materialkvaliteten. Har fra mitt daglige virke svært dårlige erfaringer med støpt AISI316 i sjøvann. I utgangspunktet skulle en jo tro at dette holder mye bedre enn grått støpejern, noe det forsåvidt også gjør, men problemet er punktkorrosjon. Når en støper syrefast er det spesielt vanskelig å få en homogen og stabil materialsammensetning i hele støpen. Dette fører ofte til punktkorrosjon og ørsmå hull der hvor materialet ikke holder spesifikasjonen. MEN, har også erfart at en kan være heldig og få god kvalitet og da varer det jo "evig".

Endte opp med å kjøpe originalt fra USA. Mener jeg betalte rundt 350 dollar.

Takk for tipset.

Takk for tipset Hantoen. :clap: Da er bendet bestilt via ebay. Selger hadde satt feil delenummer, men oppklarte dette direkte med han. Prisen blir jo ikke mer en en brøkdel av norske priser selv om dollaren er høy.

Mvh

spilli

Så spennende! Jeg vil først inspisere bendet mitt før jeg bestiller. Ser frem til en oppdatering når du får bendet ditt i posten!

Så spennende! Jeg vil først inspisere bendet mitt før jeg bestiller. Ser frem til en oppdatering når du får bendet ditt i posten!

Hei igjen,Hantoen.  Mulig du har misforstått . Det bendet jeg fant som jeg trodde du henviste til var et orginalbend fra yanmar. (ikke rustfritt)

Yanmars vedlikeholdssyklus sier jo at "mixing albow" skal skiftes etter 1000 timer, eller 3 år etter hva som intrer først. Det er ca 3 år siden jeg skiftet sist, så derfor skal jeg skifte til våren før jeg sjøsetter. Skal gi en tilbakemelding på hvor mye bendet jeg tar ut er tæret.

Mvh

spilli.

Hei igjen,Hantoen. Mulig du har misforstått . Det bendet jeg fant som jeg trodde du henviste til var et orginalbend fra yanmar. (ikke rustfritt)

Yanmars vedlikeholdssyklus sier jo at "mixing albow" skal skiftes etter 1000 timer, eller 3 år etter hva som intrer først. Det er ca 3 år siden jeg skiftet sist, så derfor skal jeg skifte til våren før jeg sjøsetter. Skal gi en tilbakemelding på hvor mye bendet jeg tar ut er tæret.

Mvh

spilli.

okay! ?

Kjøp originalt selv om noen påstår at 316 stål holder lenger. I fremtiden vil jeg selv om mine eksosbend er nye aldri stole på at dette er i orden. Mine eksosbend kostet ikke stort i forhold til følgeskadene som kan bli ganske store. Nå har jeg vært heldig så lang med forsikringsselskapet mitt som har erkjent skaden men det har vært en lang og frustrerende prosess og vi er ikke ferdig enda..

Håper noen har lært av min trå og ikke kommer opp i en slik hendelse.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hvordan får dere av bendet på de bendene som er festet med "klemme" og ikke boltet? Er det bare å løsne klemmen og bruke makt eller skal noe vris? ...

Bare gi det noen pene kakk i siden med ei plastklubbe e.l. Sitter ikke særlig godt.

Ville ikke våget å kjøpe et bend i støpt syrefast 316. Til det er det for mange useriøse kannestøpere der ute. Bend sveiset opp av prefabrikerte 316-elementer derimot ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med så lenge leverandøren har vært i markedet noen år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvor mange er det egentlig som sjekker/bytter ut dette bendet etter Yanmar's anbefalinger?

Jeg har en 2010 modell 6LY3-STP som har gått ca 400 timer.

Spurte mekaniker i høst om dette, og fikk til svar at dette ikke var nødvendig så tidlig på disse motorene...

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...