Hantoen Startet 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2015 (redigert) Ser det tilbys uoriginalt Eksosblandebend i to varianter til Yanmar 4 lh på EBay. Pris ca 3000kr mot ca 10000kr Originalt her i landet. Er det noen her som har prøvd det fra EBay? Passer det 100%? Redigert 7.Desember.2015 av Hantoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Hvis det står alle de samme speksa er det vel ingen spøk det som står der... Har handla jækla mye der, og ikke fått noe "scam" opplegg. Kjør på og klag dersom du ikke er fornøyd Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Skal si det var en kraftig forskjell i pris ja. Har aldri handlet på ebay men må visst prøve. Er å regne som en olding med pc og bestillinger, det yngste barnebarnet på 1 mnd vil klare dette bedre enn meg Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Her er bilde av begge variantene. En med litt ekstra bling! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 For noen uker siden så ville jeg sikkert ha sagt "kjør på". Men etter å ha fulgt med på Bergstad sin tråd om sotskader på grunn av en sprekk I eksosbendet er leg ikke like sikker på at dette er stedet å spare penger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
altmuligbåt Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Kjør på.. Det er en rør bitt. Og det er viktigere og se over og holde under oppsyn. Ja Bergstad fikk store konsekvenser, men den delen var fra 1991, dvs 24 år gammel. 100% sikker på at Volvo ikke har brukt millioner av kroner på og spesial forske fram denne delen! Og prisen på original er helt på trynnet... Internett har kommet for å bli og det bør snart noen produsenter ta over seg.. Hadde et problem her foje dagen med en Kärcher vaskebil der suge motoren gikk i stykker. Kostet nesten 15,000.- for ny. Og fikk beskjed av Kärcher at dette var en veldig spesiell motor. Litt demontering og søking på nettet. 128USD levert hos meg. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Hantoen Svart 9.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Yanmar Norge sin servicemanual for denne motoren sier at Eksosblandebend skal skiftes hver 1000t eller hvert 4. År, det som inntreffer først. 10000kr for Eksosblandebend hvert 4. År?? Hmmm..... Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 11.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Hei. Til hvilken 4LH er disse til?. Har selv en 4LH-HTE og der er det flens med tre skrue, så derfor lurer jeg på hvilken motor disse er til? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Den passer til: 6LPA-DTP, 6LPA-STP, 6LP-DTE, 6LP-DTZE, 6LP-DTZEP16LP-STE, 6LPA-STZE, 6LP-STZEP1 6PL-STP,4LHA- DTE, 4LHA-DTZE, 4LHA-HTE, 4LHA-HTZE, 4LHA-STE, 4LHA-STZE Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 Hei. Til hvilken 4LH er disse til?. Har selv en 4LH-HTE og der er det flens med tre skrue, så derfor lurer jeg på hvilken motor disse er til?. Tror du finner ditt bend også på eBay Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 12.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 (redigert) . Tror du finner ditt bend også på eBay Takk for tipset, skal prøve å søke. Trodde bendet til 4LHA-HTE var det samme som 4LH-HTE, Redigert 12.Desember.2015 av spilli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blautmyrstorpedo Svart 12.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 Er bendet på eBay I støpt syrefast? Skiftet eksosbend på min 4lh i fjor og vurderte også bendene som lå på eBay, men lot det være grunnet materialkvaliteten. Har fra mitt daglige virke svært dårlige erfaringer med støpt AISI316 i sjøvann. I utgangspunktet skulle en jo tro at dette holder mye bedre enn grått støpejern, noe det forsåvidt også gjør, men problemet er punktkorrosjon. Når en støper syrefast er det spesielt vanskelig å få en homogen og stabil materialsammensetning i hele støpen. Dette fører ofte til punktkorrosjon og ørsmå hull der hvor materialet ikke holder spesifikasjonen. MEN, har også erfart at en kan være heldig og få god kvalitet og da varer det jo "evig". Endte opp med å kjøpe originalt fra USA. Mener jeg betalte rundt 350 dollar. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 Er bendet på eBay I støpt syrefast? Skiftet eksosbend på min 4lh i fjor og vurderte også bendene som lå på eBay, men lot det være grunnet materialkvaliteten. Har fra mitt daglige virke svært dårlige erfaringer med støpt AISI316 i sjøvann. I utgangspunktet skulle en jo tro at dette holder mye bedre enn grått støpejern, noe det forsåvidt også gjør, men problemet er punktkorrosjon. Når en støper syrefast er det spesielt vanskelig å få en homogen og stabil materialsammensetning i hele støpen. Dette fører ofte til punktkorrosjon og ørsmå hull der hvor materialet ikke holder spesifikasjonen. MEN, har også erfart at en kan være heldig og få god kvalitet og da varer det jo "evig". Endte opp med å kjøpe originalt fra USA. Mener jeg betalte rundt 350 dollar. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 . Tror du finner ditt bend også på eBay Takk for tipset Hantoen. Da er bendet bestilt via ebay. Selger hadde satt feil delenummer, men oppklarte dette direkte med han. Prisen blir jo ikke mer en en brøkdel av norske priser selv om dollaren er høy. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Jeg lagde et sjøl i 316 rustfritt, for 15 - 16 år siden. ( Jobba som mekaniker den tida ) Det er like fint enda. Så det går an det også. Men på min LH motor er det en flat flens med 4 skruer til feste for eksosbendet. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 17.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Takk for tipset Hantoen. Da er bendet bestilt via ebay. Selger hadde satt feil delenummer, men oppklarte dette direkte med han. Prisen blir jo ikke mer en en brøkdel av norske priser selv om dollaren er høy. Mvh spilli Så spennende! Jeg vil først inspisere bendet mitt før jeg bestiller. Ser frem til en oppdatering når du får bendet ditt i posten! Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 17.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Så spennende! Jeg vil først inspisere bendet mitt før jeg bestiller. Ser frem til en oppdatering når du får bendet ditt i posten! Hei igjen,Hantoen. Mulig du har misforstått . Det bendet jeg fant som jeg trodde du henviste til var et orginalbend fra yanmar. (ikke rustfritt) Yanmars vedlikeholdssyklus sier jo at "mixing albow" skal skiftes etter 1000 timer, eller 3 år etter hva som intrer først. Det er ca 3 år siden jeg skiftet sist, så derfor skal jeg skifte til våren før jeg sjøsetter. Skal gi en tilbakemelding på hvor mye bendet jeg tar ut er tæret. Mvh spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 17.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2015 Hei igjen,Hantoen. Mulig du har misforstått . Det bendet jeg fant som jeg trodde du henviste til var et orginalbend fra yanmar. (ikke rustfritt) Yanmars vedlikeholdssyklus sier jo at "mixing albow" skal skiftes etter 1000 timer, eller 3 år etter hva som intrer først. Det er ca 3 år siden jeg skiftet sist, så derfor skal jeg skifte til våren før jeg sjøsetter. Skal gi en tilbakemelding på hvor mye bendet jeg tar ut er tæret. Mvh spilli. okay! ? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Kjøp originalt selv om noen påstår at 316 stål holder lenger. I fremtiden vil jeg selv om mine eksosbend er nye aldri stole på at dette er i orden. Mine eksosbend kostet ikke stort i forhold til følgeskadene som kan bli ganske store. Nå har jeg vært heldig så lang med forsikringsselskapet mitt som har erkjent skaden men det har vært en lang og frustrerende prosess og vi er ikke ferdig enda.. Håper noen har lært av min trå og ikke kommer opp i en slik hendelse. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
hanto1 Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Det er greit og sjekke bendet hvert 3 / 4 år, men og kjøpen nytt til 10K hvert 3 år er skjeldent nødvendig. Inspiserete mitt 9 år gamle i vår, var helt ok. Har 5" utløp på 240 hk så det er ikke mye mottrykk hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Hvordan får dere av bendet på de bendene som er festet med "klemme" og ikke boltet? Er det bare å løsne klemmen og bruke makt eller skal noe vris? Prøvde å ta av mitt på en 4LHA men ble usikker på metoden... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Har selv kjøpt bend til min 6LPA på ebay, men har ikke fått montert det ennå. Bendet er ikke støpt, men sveist sammen av halve rør. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 18.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Hvordan får dere av bendet på de bendene som er festet med "klemme" og ikke boltet? Er det bare å løsne klemmen og bruke makt eller skal noe vris? Prøvde å ta av mitt på en 4LHA men ble usikker på metoden... Dette skal jeg også gjøre på min 4lha i juleferien. Følger med... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Hvordan får dere av bendet på de bendene som er festet med "klemme" og ikke boltet? Er det bare å løsne klemmen og bruke makt eller skal noe vris? ...Bare gi det noen pene kakk i siden med ei plastklubbe e.l. Sitter ikke særlig godt.Ville ikke våget å kjøpe et bend i støpt syrefast 316. Til det er det for mange useriøse kannestøpere der ute. Bend sveiset opp av prefabrikerte 316-elementer derimot ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med så lenge leverandøren har vært i markedet noen år. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Boddvar Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Hvor mange er det egentlig som sjekker/bytter ut dette bendet etter Yanmar's anbefalinger? Jeg har en 2010 modell 6LY3-STP som har gått ca 400 timer. Spurte mekaniker i høst om dette, og fikk til svar at dette ikke var nødvendig så tidlig på disse motorene... Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.