finnmarken Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Kan prisforskjellen ha noe med renheten å gjøre? I en periode da jeg jobbet hos FFI (Forsvarets Forskninginstitutt) brukte jeg mye aceton som vi kjøpte i i 10 - 20 liters beholdere. Og da spesifiserte vi alltid "kjemisk ren" aceton i bestillingene. Acetonen ble forresten brukt til å vaske kullfiberbørster før vi monterte disse i sjøvannsbatterier. Var og kjøpte et par liter på Biltema i dag. Tror faktisk det står på at den er "kjemisk ren". Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Observerte det selv. Så den er nok "kjemisk ren", men er den kjemisk ren? Merk gåseøynene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mons Olav Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Jeg har ikke greie på Aceton men hvorfor ikke bruke whitesprit istedet?sikkert dumt spørmål men det er sikkert andre også som lurer på det samme? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hakkannen Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Ikke et dumt spørsmål Whitespirit er som ei tynn olje og fungerer fint til å tynne ut og løse opp oljebaserte malinger og lakker, men den er "feit" og legger igjen et fettlag hvis man prøver bruke den til avfetting. Tradisjonelt har også rødsprit vært vanlig å bruke til avfetting, men denne legger også igjen et slags fettlag (ikke i nærheten av whitespirit da). Kjenner et par som har avfettet med rødsprit før liming av større akvarier, begge to angret på dette i ettertid da avfettingen ikke ble god nok og akvariene sprang lekk. Aceton fordamper helt og avfetter i samme operasjon, glimrende til avfetting av f.eks. tre før liming og lakkering (enkelte plasttyper kan reagere med aceton, der må mildere avfetting brukes). Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 (redigert) Nå ble jeg overrasket. Ingen av de som har kommentert i tråden nevner det beste og billigste middel til å rengjøre verktøy mm for polyester. Grønnsåpe er det beste og er også skånsom for naturen. Prøv det og bli positivt overrasket. Redigert 12.Desember.2015 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
finnmarken Svart 12.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 Observerte det selv. Så den er nok "kjemisk ren", men er den kjemisk ren? Merk gåseøynene. Tja, hvem vet? Jeg tror nok at hvis BT kaller den kjemisk ren, så vil jeg tro den er det. Jeg tror ikke de de kan tulle med slike ting. Men om Aceton på BT har like høy kvalitet som på Jernia vet jeg faktisk ikke. Det jeg kan si er at jeg har brukt aceton fra BT i et par år nå, og jeg har ikke merket noe forskjell på denne og andre. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 (redigert) Takker for tipset arkmarin :-) . Skal til å støpe litt i vinter.... Da prøver vi grønnsåpe for rengjøring :-) Hvilket blandingsforhold bruker du ? Redigert 13.Desember.2015 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 Grønnsåpe etterlater et fettlag. Hold det langt unna alt som har med støping av glassfiber og epoxy å gjøre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hakkannen Svart 13.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2015 Enig. Men som arkmarin skriver kan såpa fungere til å rengjøre verktøyet brukt ved polyesterarbeid, det blir noe annet enn bruk på selve polyesterstøpen Verktøyet bør nok avfettes med aceton etter såpebehandlingen for å fjerne fett med tanke på neste jobb. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2015 Jeg bruker å gni inn hender, eller verktøy, med ublandet flytende grønnsåpe, deretter å skylle det under rinnende vann. Jeg har rengjort koster/pensler slik og brukt de dagen etter uten noe problem. Tror grønnsåpe som er på verktøy som holdes under rinnende varm vann forsvinner, så et eventuelt fettlag ser jeg ikke på som problem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hakkannen Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Som også nevnt i en annen tråd var jeg på Biltema i Egersund og i Sandnes i dag, begge butikkene hadde fulle hyller med aceton, det samme med Haugesund forrige helg. Ser ut som den store acetonkrisen kan avblåses inntil videre For min del blir det noen år til neste gang det blir behov for å kjøpe mer - med 50 liter stående (jepp, i et blaff av panikk i redsel for å ikke kunne få tak i denne fantastiske avfettingen mer ble det noe hamstring). Regner med dette burde holde noen år med et gjennomsnittsforbruk på noen liter i året Ser at jeg sannsynligvis burde ha begrenset innkjøpet til en titalls liter, men etter at BT plutselig sluttet med den tokomponente polyuretanlakken som var så god tror jeg at jeg har fått varige mentale hamstringsbehov Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.