Beckman85 Startet 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2015 Hei glade båtmennesker. Tenker å kjøpe en tresnekke på 23 fot med en venn. Vil ha en kosebåt i indre oslofjord. Skal se på en som ser grei ut på bilder. Eier sier den krever noe arbeid med benkene. Har aldri hatt trebåt før og vet ikke hva som er viktig å se etter. Vet det er mye "kose" arbeid med trebåt. Men hva kan man forvente? Legger med linken til båten jeg skal se på http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66382418&page=2&q=Snekke&ref=fas Setter stor pris på gode råd. Og eventuelle kommentarer på båten:) Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Kjøp aldri båt eller hytte sammen med en venn, om du vil beholde vennskapet! Hvis du liker å jobbe med tre er trebåt helt OK. Men det er en del arbeid, det er ikke til å komme fra. Så hvis ønsket kun er å komme seg på sjøen nå og da så hadde kanskje en plastbåt vært bedre? Plast forfaller ikke like fort om den ikke får stellet sitt.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Om du er "flink med nevane" kan du kanskje tenkje på det. Om ikkje; gløym det. Trebåt er greitt om du likar å arbeide med den, om ikkje blir det eit ork. Sitér dette innlegget Link to post
Beckman85 Svart 9.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Takk for gode råd. Vi er helt like i innstilling på arbeidsmoral. Jeg har båt selve sommeren, så det blir en god fordelig på bruken. Har allerede en 18 fots white shark. Godt båtvant med seilig og motorbåt. Men første gang med tresnekke. Ville si at jeg er relativt nevenyttig og en over middels arbeidsvilje. Men alltid litt forvirrende med hvor og hva man starter med i ukjent terreng:) Sitér dette innlegget Link to post
Beckman85 Svart 9.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 I tillegg så tenker jeg at et sted må man jo starte. "Learn by doing" og selvfølgelig noen gode råd fra erfarene trebåtfantaster? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Viktigste innfallsvinkel er å bruke båten og få masse glede av bruken; det er båtgleden som driver verket. Jeg ville heller ikke kjøpt en båt som jeg ikke likte, dvs en som er både i stand og pen. Ut fra bildet så den båten som du har sett på ut til å være litt mør i treverket, så vær kresen, du bruker pengene bare en gang. Er du nevenyttig og villig til å stå på, så kommer du likevel fort til kort hvis der er råte i skroget, rundt hylsa eller langs bunnstokk/motorfeste. Du må absolutt sjekke ut råte. Sabben er en fin maskin. Sjekk motorfeste, det er stor forskjell i hvor mye de slår. Selve motoren må du omtrent skyte for å få til å slutte å gå, men der er noen deler som er mer utsatt en enn andre. Vannpumper, og pumpehus, regulator for speed er eksempler på steder der det kan bli noe. Manifolden også: sjekk at der ikke er rust, å sveise på et råttent rør er ikke moro. Hvis skrog og motor er ok, så kan du se på overbygg/innredning. Der skjønner jeg at du alt er advart, men all erfaring med trebåter tilsier at ser du råte, så er det mer. Pass på at ikke råte i benker/dolbord/dekk har spredd seg til skroget. Dollbordet er vanskeligere å erstatte enn dekk og skjermer. Selve det årlige vedlikeholdet er jeg enig i at det er mye kos og god lukt med. Min erfaring er likevel at det er etterhvert så få som har kompetanse på trebåt, at du vil være godt hjulpet hvis du holder til i ei båthavn der det er noen gamlinger som ennå har trebåt under huden. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Beckman85 Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Viktigste innfallsvinkel er å bruke båten og få masse glede av bruken; det er båtgleden som driver verket. Jeg ville heller ikke kjøpt en båt som jeg ikke likte, dvs en som er både i stand og pen. Ut fra bildet så den båten som du har sett på ut til å være litt mør i treverket, så vær kresen, du bruker pengene bare en gang. Er du nevenyttig og villig til å stå på, så kommer du likevel fort til kort hvis der er råte i skroget, rundt hylsa eller langs bunnstokk/motorfeste. Du må absolutt sjekke ut råte. Sabben er en fin maskin. Sjekk motorfeste, det er stor forskjell i hvor mye de slår. Selve motoren må du omtrent skyte for å få til å slutte å gå, men der er noen deler som er mer utsatt en enn andre. Vannpumper, og pumpehus, regulator for speed er eksempler på steder der det kan bli noe. Manifolden også: sjekk at der ikke er rust, å sveise på et råttent rør er ikke moro. Hvis skrog og motor er ok, så kan du se på overbygg/innredning. Der skjønner jeg at du alt er advart, men all erfaring med trebåter tilsier at ser du råte, så er det mer. Pass på at ikke råte i benker/dolbord/dekk har spredd seg til skroget. Dollbordet er vanskeligere å erstatte enn dekk og skjermer. Selve det årlige vedlikeholdet er jeg enig i at det er mye kos og god lukt med. Min erfaring er likevel at det er etterhvert så få som har kompetanse på trebåt, at du vil være godt hjulpet hvis du holder til i ei båthavn der det er noen gamlinger som ennå har trebåt under huden. Lykke til! Tusen hjertelig takk for et veldig klart og godt svar. Er på vei for å se på båten nå. Har avtalt med en båtkyndig fra havnen der, til å bli med å sjekke båten. Skal være veldig obs på råte og skal selvfølgelig sjekke motor og det elektriske. Båten ligger på vannet, så jeg får også prøvd den. Men igjen tusen takk for masse gode råd??? Sitér dette innlegget Link to post
Beckman85 Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Skulle noen inne på forumet her, vite om en tilsvarende tresnekke som ikke ligger ute på finn. Så er jeg veldig interessert. Kan max legge meg på mellom 20-30k. Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Synes det er veldig kjekt at du vurderer trebåt. Det beste er nok å ha med seg en trebåtkyndig person når du skal se på båten. En snekke som dette er ikke et uoverkommelig prosjekt hvis dere har arbeidslyst. Men det er viktig å kunne bruke båten også, ikke bare ha en trebåt som kun må jobbes på og aldri kommer på sjøen. Lykke til med kjøp av båt, og legg gjerne ut spørsmål og bilder av prosjektet underveis. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Beckman85 Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Synes det er veldig kjekt at du vurderer trebåt. Det beste er nok å ha med seg en trebåtkyndig person når du skal se på båten. En snekke som dette er ikke et uoverkommelig prosjekt hvis dere har arbeidslyst. Men det er viktig å kunne bruke båten også, ikke bare ha en trebåt som kun må jobbes på og aldri kommer på sjøen. Lykke til med kjøp av båt, og legg gjerne ut spørsmål og bilder av prosjektet underveis. Takk for det. Ja vi har jo en lidenskap for sjøen. Selv er har jeg hytte på hvaler i østfold. Der er jo livet båt:) så den vil definitivt bli brukt. Var å så på den snekken som jeg la link til i dag. Så fin it utvendig, men innvendig var det helt krise. Treverket neders var svampeaktig og alt av råttent. Motoren var veldig flott. Men det er nok mer enn vi kan takle som første båt. Så hvis du vet om eller kjenner noen som vil selgen en slik snekke (samme str og form) så er jeg veldig interessert. Har båtplass på Oslo motorbåtforening og opplagsplass klart. Så nå mangler bare snekka?? Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 11.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Har en som skal bort, men bor Karmøy. En del må gjøres på den også, men skroget er bra. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Beckman85 Svart 11.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Har en som skal bort, men bor Karmøy. En del må gjøres på den også, men skroget er bra. Hei:) Hva slags motor sitter i den da? Hadde vært supert med litt info om den. Hehe det er aldri for langt å kjøre for et nytt "familiemedlem" ;) Har kjørt lenger for mindre før. Uansett er det jo ikke veldig mye mer en 8-9 timer fra oslo. Mailen min er andreas.beckman@outlook.com Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 11.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Du tenker landeveien da regner jeg med.Uansett det må jo vere mer enn nok snekker å få tak i på østlandet eller? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Beckman85 Svart 11.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Du tenker landeveien da regner jeg med.Uansett det må jo vere mer enn nok snekker å få tak i på østlandet eller? Hehe nja litt usikker på hvilken vei, så bare på google maps. Går det fortere så er jo det knall. Utrolig nok så er det ikke overflod av akkurat en slik type som jeg er på utkikk etter. Har jo selvfølgelig bare sjekket på finn.no da. Men kan jo også høre med båtforeningen der jeg hører til. Men er litt betryggende å kjøpe av en som har trebåter i blodet. Verdt en tur til Karmøy og tilbake:):) Men hvis du vet om noen, så er det bare å si ifra. Tar imot alt med stor glede:) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 11.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Oki her er ett bilde av min ,som nå er solgt,angrer litt på det hehe Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Beckman85 Svart 12.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 Oki her er ett bilde av min ,som nå er solgt,angrer litt på det hehe Ååå den hadde vært helt perfekt. Skjønner at du angrer. Den var strøken. Kan jeg spørre hvor mye du fikk? :) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 12.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 Hei ja den ble solgt for 28tus med ny kalesje.Motoren var en 10hk sabb.God motor men mye vibr og støy.Anbefaler deg å finne en med nyere motor event.bensin Fm eller Marna kanskje? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Treskolars Svart 12.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 Skal du KOSE deg på fjorden Beckman må du for all del unngå 1 sylindra Sabb, Det er kjempegode motorer men gudhjelpe meg for en sjau og risting. Nei gå heller for en med Marna MB 10 A eller FM S 2/ S 22. Det finnes også gode 2 sylindra Sleipnere. Også mange gode 1 sylindra bensinere, men de gir kanskje ikke nok antall knop? Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 12.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2015 Hei ja den ble solgt for 28tus med ny kalesje.Motoren var en 10hk sabb.God motor men mye vibr og støy.Anbefaler deg å finne en med nyere motor event.bensin Fm eller Marna kanskje? enig - derfor nyter jeg den stille og myke gangen på min Sleipner (2 syl) bensiner og til Bechman: mitt råd er vent til det kommer flere på Finn nå til våren og kjøp en som du ikke skal ha fraktet det halve av Norge (det koster en formue!!) og regn med at du bruker den som den er til sommer og så sett tid av til neste vinter på å fikse alle de viktigste problemer den vinter. En ting til - hvis du kjenner en som vet litt om tresnekker og de gamle motorer, kan du med fordel ta ham med - evt betal ham en flaske (tre)sprit for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.