Skrujeden Startet 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2015 Jeg har en nesten 5 år gammel Helly Hansen kalesje. Nå har den begynt å lekke i sømmen bak i overgang bakvegg tak. Kalesjen er impregnert for 2 år siden og holder godt tett med unntak av i den sømmen. Ingen antydning til fukt noen annen plass. Kalesjen er i vanlig tradtex stoff (tykt). Glidelåser å vinduer er som nye. Borelåsene (som bare er 10 ca lange) ga seg i fjor. Jeg kontaktet HH og fikk beakjed om at de var slitevare og at årsaken trolig var at de var dårlig presset sammen. Jeg tenker jo at de burde vært lenger eller flere, når bretten over glidelåsen er ca 70cm og det er snaue 10 cm borelås i bunn så blir det mye belastning på den ene borelåsen. Spessielt her på vestlandet. Den har vært oppbevart inne de første 3 vintrene men var ute forrige vinter og står på nå. Jeg tenker jo at en kalseje til så mange tusen burde holde lenger før sømmen begynner å lekke. Hva tenker dere om saken? Det er fortsatt noe tid før reklamasjonstiden er gått ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Hei.Jeg har brukt tec7 på sømmene på en tidligere Master 740 båt som jeg hadde.Stram kalesje kan gi dette problemet.Stryk tynt lag transparent tec7 (liten tube som på bildet)over der hullene er og vips tett. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
boble65 Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Aquasure. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Hvis det er sømmene over bøylene, hadde jeg det samme problemet i hjørnene i sommer. Da jeg var innom en sportsforretning, kom jeg ut igjen med en sprayboks med impregnering til teltduk. Jeg badet sømmene med den, og siden har det vært tett. Jeg tror det ene er like bra som det andre. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Trodde normalt at HH kalesjen holdt i 10 år ved rett bruk. har hatt Alf Hansen som varte 8-9 år. den forrige HH kalsesjen på nåverende båt ble 10år, bytta den ut pga slitte maljer og skjolder pga at forrige eier hadde brukt feil impregnering., men den var fremdeles tett etter 10 år. Oppbevarer den nye innendørs om vinteren Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
KARILLA Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Min erfaring er at alt over 5 år for en kalesje, som er i helårsbruk, blir å regne som bonus. Men med vask og stell så klarer du gjerne å strekke den et år eller to til. Lykke til. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 5 år er for kort for ei kalesje av god kvalitet! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Min kalesje er 7 år og dønn tett. Bytet 4 vindeur iår, siden plasten var falmet. Duker tett og fin. Like godt den Tec7 løsningen til Miki-222. Lagres som kul greie i hodet :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Skrujeden Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 (redigert) Takk for mange tips og tilbakemeldinger! Tenker jeg tar kontakt med HH og hører hva de sier, synes jo at kalesja bør leve mer en 5 år! Kjenner jeg er litt skeptisk til tec7 på kalesja, ettersom den blir noe hard. Zitt Postet Igår 19:52 Hvis det er sømmene over bøylene, hadde jeg det samme problemet i hjørnene i sommer. Da jeg var innom en sportsforretning, kom jeg ut igjen med en sprayboks med impregnering til teltduk. Jeg badet sømmene med den, og siden har det vært tett. Jeg tror det ene er like bra som det andre. Jupp Zitt, det er i overgangen mellom tak og vegg ved bøylen bak ja. Har vært inne på tanken å bruke impregnering og tenker uansett vaske å impregnere kalesjen før sesong. Mulig jeg kjøper en flaske impregnering og tar bare sømmen akkurat nå. Ellers har jeg sett en lim som skal være god på søm, noen som har erfaringer med denne: https://www.marineshop.no/B%C3%A5tpleie/Tetting-og-liming/VLP-Vinyllim-Tube-Klar-29-ml-111921-p0000130963 Fant også et produkt som heter Plastiseam. Noen som har prøvd det? Einar Redigert 10.Desember.2015 av Skrujeden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Jeg har en 6 år gammel kalesje (fra en annen produsent en HH) som har hatt det samme problemet, og har brukt Plastiseam med godt resultat. Dersom båten har ligget ute 2 år sammenhengende i vestlandsvær uten at kalesjen har blitt blitt impregnert er det nok ganske naturlig at det kan bli lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Hvilken vei båten ligger i neste uvær kan avgjøre levetid. Havner er forskjellige. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Janoho Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 (redigert) Jeg tenker nok at Helly hansen har rett.Vedlikehold og reparasjoner av en kalesje er en del av hverdagen. Skadene du beskriver kan rettes ved en vask, god impregnering og innsying av nye borrelåser/sømmer.Du beskriver at kalesjen brukes helårlig, det er selvsagt helt ok men vil redusere levetiden pga. harde værforhold (regn/snø) og ofte ikke mulighet for å tørke opp imellom. Jeg pleier å vaske min kalesje på høsten etter noen måneders bruk, erfarer at jordslag ikke så lett får tak da. Du har reklamasjonsmulighet, prøv gjerne denne, hvis ikke de går med på det burde de i alle fall tilby en reparasjon til en hyggelig pris. Redigert 10.Desember.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Hvilken impregnering bruker du? Det er ganske forskjell mellom typene. Jeg har sverget til Stabil de siste årene. Den har blitt noe dyr etterhvert, men oppleves som den som fungerer best :-) Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Janoho Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 stabil er veldig bra ja, har også god erfaring med en som fra Kemetyl, husker ikke hva den heter. men det lukter bra white spirit og det er bra med silikon i disse. På godt og vondt.. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Hvis en kalesje vedlikeholdes godt, bør den holde i 10 år. Alt over er bonus, men ser at noen har holdt i 15 år. Min Sprayhood er på det 16 året nå. :-) men er moden for utskifting. Med vedlikehold menes vask både utvendig og innvendig med korrekt bruka av såpe. Etter vask må det impregneres. Skjøtene er mest utsatt. Normalt impregnerer jeg kalesjen hvert år. Men siden du bruker den hele året ville jeg ha tatt en runde med impregnering på høsten også. Vinduer og glidelåser er slitevare og må nok byttes en gang eller to i løpet av levetiden. Kanskje noen sømmer også. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Min kalesje er ni år gammel og på tredje vinteren ute, sesongene før har vært korte. Den er original Scand. Krever bruk av Stabil noen ganger i året for å holde tett. Har spesielt utfordringer med sømmene tvers over på toppen ved kalesjebøylen. Har et par ganger sprayet på mellom regnbygene med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Ei kalesje bør vare minst 10 år, men du må rekne med å impregnere. Eg måtte sy oppatt saumane etter 10 år, men dp heldt ho vidare til eg selde båten fleire år seinare. Eg brukte diverse impregneringar med høgt silikoninnhald. Det verka bra, men eg fekk problem med å gjere ho rein for grønske og jordslag etter heilårsbruk. Så ho blei ikkje fin. Ser i andre trådar at det blir anbefalt impregnering utan silikon. Det betyr at det fins alternativ, nokol eg absolutt vil anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Hei igjen, og takk for masse tilbakemeldinger. Jeg håper jo at kalesja holder mangn år til, selv om større og flere vinduer samt delt framvindu ( "hode-ut" vindu over førerplass) hadde vært kjekt. Var en tur innom Bestmarin og fikk kjøpt ei flaske Seajet kalesjeimpregnering og fikk smørt godt på der hvor det lakk, så håper jeg den blir tett. Den var utrolig enklel å smøre på, tok en klut å smørte utover, stoffet trakk godt inn. Jeg har skjønt at impregnering uten silikon er best, men tenkte ikke på dette før jeg hadde tatt på Seajeten. Satser på at det ikke blir for store skjolder, spesielt siden jeg ikke fikk vaska først. Får ta en ordentlig skrub og impregnering når sesongen nærmer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 11.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Vasker kalesjen når den er på båten med grønnsåpe og myk børste. Dette er det jeg kaller vedlikeholds vasken min. Når våren kommer tar jeg av kalesje og legger den på terassen hjemme. Bruker da sterkere kalesje vask, og skrubber med myk børste. Lar såpe virke litt, skrubbe og spyle. Avslutter alltid med grønn såpe. Kalesje henges til tørk, men ikke i sola, da den kan krympe.... Bruker kalesje makerens imprignering. Kalesjen er nå 8 år, og sømmer begynner å bli slitt. Dette er kalesje fra helly hansen, den orginale kalsje duk. Vinduene polerer jeg med polering,. Vinduene bør også vaskes og behandles iblandt med grønnsåpe vask og svamp etc. (Avogtil turtel super vask). Ser ut til at kalesjen fremdeles har mange gode år igjen. Til våren vil jeg legge taket i litt biotex blandig og noen timer i vann, for å løs inngrodd grønske. Måke dritt er kasje fiende nr 1. Dette gir grunnlag for grønske... De fleste kalesje levrandører sier at etter 8-10 år blir sømmene slitte, og det er naturlig. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2015 Har en Viksund 340 fra 2007. Byttet vinduer I fjor og den egentlig er helt OK. Regner med å ha den I minst to sesonger til. Båten star ute fra april til oktober Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.