Boelands Startet 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2015 Jeg holder på med en Volvo motor, den har blitt kjørt tom for vann, vet ikke hvor lenge den har blitt kjørt uten vann, men den stoppet av seg selv.Jeg har en mistanke om at motoren har skjært seg, men finner ikke noe spon i oljefilteret, noe som er en god indikasjon.Har prøvd å tørnet motoren for hånd på reimhjulet, men det går ikke, der er ikke noen steder jeg kan se hvor en har mulighet å tørne denne motoren, mulig det eneste stedet for å gjøre dette er å ta av reimhjul på veivaksling for så å komme til på hovedbolten, eller er der noen som kan veilede meg litt på veien for å tørne den på riktig sted, er det noen som har erfaring med tørrkjøring av motor? hva må en gjør for å løsne den enklest mulig? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Volvo penta MD21, 50 HK hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Har den blitt kjørt uten kjøling til den stoppet av seg selv og står nå fast hadde jeg plukket av toppen ( som antakelig er skjeiv, alu topp) Da får du sett hvordan det ser ut i sylinderene. Plukk så av bunnpanna. Er det spon finner du det her. sjekk veivaksel.Er motoren skjært hadde jeg bare kastet hele greia, ikke noe og bruke masse penger på, evt solgt mariniseringsdelene ( som er vanskelige og få tak i nå ) Motoren gikk ut av produksjon tidlig i Reagens første presidentperjode... Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 enig med hanto1 en skåret md 21 forøvrig 61 hk er ingen ting å fikse på Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Skulle du av en eller annen grunn finne på å installere en "ny" tilsvarende motor kan det være verdt å ta vare på en del av de delene som ikke er ødelagt på motoren din da enkelte deler er vanskelig å få tak. Jeg fikk f.eks. ikke tak i innsprøytningsrør til en tilsvarende motor for 3-4 år siden da de vistnok ikke lengre var i produksjon. Det ordnet seg når vi fant en gammel MD 21 gjemt under en presenning i et hjørne av verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.