nik0lai Startet 9.Desember.2015 Del på Facebook Startet 9.Desember.2015 Jeg har konkludert med at det neste år blir det solcellepanel! Hadde det på forrige båt, og etter noen helger i høst, har jeg merket at vi trenger det! Tror valget faller på ett "stort" ett med ramme. Tenker 150-200w. Og montere dette på davitene. Men jeg kunne egnetlig tenke meg ett feste som muliggjør justering, slik at jeg kan vist jeg vil rette det litt mer direkte mot sola, for å heve effetiviteten på panelet. Å finne ett feste som har f.eks. justering 1 vei, er jo ikke noe problem, men finnes det fester som muligjør 2-veis justering? Har en plan på hvordan jeg kan gjøre det selv, men ser for meg at det blir en veldig stort, tung, og omfattende feste vist jeg skal lage dette selv.. Er det noen som har solcellepanelet på davitene? Legg gjerne inn bilde her i såfall.. Trenger tips. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 Nå, midtvinters, er teoretisk toppverdi (nominell verdi) ca 30 w/kvm. Og med vinterens korte dager, og triste vær, så kan man så godt som avskrive noen nytte av solceller i vinterhalvåret, annen enn til ren vedlikeholdslading Jeg har merket meg at du i flere traader om emnet har hevdet at solcellepaneler er ubrukelige paa norske breddegrader. Men samtidig har jeg inntrykk av at de fleste som har montert solcellepaneler er svaert fornoyde. Kan det tenkes at de fleste som kjoeper solcellepaneler bedriver sitt baatliv paa andre tider av aaret enn desember og januar ? Allerede 1. februar er solstraalingen midt paa dagen over 400 W/kvm paa 60 grader nordlig bredde. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 Det stemmer at solceller ikke gir mye effekt fra november til og med mars. Men fra april til og med oktober fungerer det faktisk veldig bra! Og det er tross alt en stor del av året. Jeg har 8,9KW på hustaket hjemme, og 654W på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 Jeg hadde en 400 watts windgenerator, men demonterte den fordi den gav såpass lite om sommeren. Har i stedet 400 watt solpaneler og det er mye bedre. Trenger vanligvis ikke landstrøm mellom 1. April og 1. Oktober. Så fjordgrynt vet nok for lite om hvordan dette blir i praksis. Han har tydeligvis ikke prøvd dette med et typisk norsk bruksmønster. ;-) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Euklid Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 Solceller er en glimrende løsning for "sommerbåtister" og som vil ha vedlikeholdslading vinterstid. For "bobåtfolket" derimot, som bor i båten hele året, er solceller bortkastede penger. Det finnes da knapt båtboere i Norge som baserer seg på egenproduksjon av strøm på vinterstid. Å mene at solceller er uegnet på båt i Norge fordi det ikke duger til bobåter vinterstid er mildest talt et spesielt argument. Dette festet tillater justering begge veier – men må bygges rimelig robust om det skal tåle et så stort panel: http://atomvoyages.com/cys/222-the-solar-tracker.html Jeg har bare ett 100W panel av den fleksible typen. Rundt ekvator har vi hatt dette knytt fast oppå sprayhooden, utenfor 30 grader nord/syd har vi stort sett knytt det fast langs rekka. Får selvsagt ikke maksimal uttelling med dette, men det holder oss stort sett selvgående uten å bølle med vind-/vanngenerator. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 Jeg hadde en 400 watts windgenerator, men demonterte den fordi den gav såpass lite om sommeren. Har i stedet 400 watt solpaneler og det er mye bedre. Trenger vanligvis ikke landstrøm mellom 1. April og 1. Oktober. Så fjordgrynt vet nok for lite om hvordan dette blir i praksis. Han har tydeligvis ikke prøvd dette med et typisk norsk bruksmønster. ;-) Enig, hadde også en 400W vindgenerator, det var heller skuffende produksjon. Måtte være ubehagelig mye vind for at den skulle gjøre nytte av seg. Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 13.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Fjordgrynt! Spurte jeg noengang om noens innvendinger MOT solcellepaneler? NEI. Jeg har brukt solcellepaneler ombord i båtene mine siste 7 årene, og har vært kjempefornøyd. Det jeg lurte på, var om noen hadde idéer til greie fester for å feste solcellepaneler på davitene, slik som Euklid som eneste til nå har klart å linke til. Takk for det forresten. ;)Så vist det er noen flere som vet om aktuelle fester, så del det gjerne her. :) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Sun Flyer Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151928686232204&set=a.303223982203.158892.700852203&type=3&theater Har montert på davitere med enkle aluminiumsprofiler. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 har 570watt og oppsettet ser du her http://lagoon380careka.blogspot.no/search/label/Victron Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ove T Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 En solcell som ligger plant ger aningen mer än en som är riktad mot söder under ca två sommarmånader. Det beror på att solen är uppe och lyser på baksidan av panelen tidigt på morgonen och sent på kvällen. Skall den riktas skall den då följa solen. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Det er sikkert noen som gidder å vri på panelene etter sola, men helt ærlig, det kan ikke være mange. Ser poenget med flyttbare osv paneler på lange havseilaser og hvis man ligger stille med båten over lang tid. Men til vanlig bruk? Monter de plant der de får minst skygge og glem de. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Seatronic har en ferdigvariant fra NOA som gjør omtrent samme som den jeg linket til tidligere: http://www.seatronic.no/solcellepaneler-regulatorer-c-422_423/noa-stativ-til-solcellepanel-p-816 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Hei Eg orsaker, på førehand, for å nemna noko du ikkje har spurt om. Dersom du har plass kan det kanskje vera vel så greitt å spara pengar ved eit enklare festearrangement, og heller bruka pengane på eit ekstra panel? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Desember.2015 Del på Facebook Svart 14.Desember.2015 Vær litt forsiktig med disse panelene, da... http://www.tv2.no/2015/12/14/nyheter/solcellepanel/usa/7788795 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
finnarne Svart 15.Desember.2015 Del på Facebook Svart 15.Desember.2015 På facebook-gruppen "Raspberry PI / elektronikk i båt" er det en kar som har lagd seg ett som følger sola. Han nevner 45% mere watt pr dag i forhold til et som er fastmontert. Men skal det være fastmontert i vinterhalvåret, så er jeg usikker på hvordan det vil oppføre seg med vinterstormer, det samme om du har en hurtiggående båt. Tror løsning hans egner seg best for mindre paneler. Jeg liker tanken, men for meg ville det blitt ett på hver side på pushpit, og så et fastmontert over luka. Nå har jeg et 20 watts fremme foran masten for å vedlikeholdslade 4 batterier. Tror jeg må vente til en stund etter nyttår før jeg faktisk går i pluss med mitt oppsett. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Stratusen Svart 15.Desember.2015 Del på Facebook Svart 15.Desember.2015 Vær litt forsiktig med disse panelene, da... http://www.tv2.no/2015/12/14/nyheter/solcellepanel/usa/7788795 Er dette en dårlig spøk?!? Sprøeste jeg har hørt... Når det gjelder montering av solcelle så ser for meg at et godt og brukervennlig system for tilting av solceller i 2 retninger er litt vanskelig. Kunne ikke se hva maks størrelse på panel seatronic sin variant klarer, men hvis den er sterk nok til et 200W panel så må jo den være helt topp for trådstarter. Spennende om du får til en god løsning. Sitér dette innlegget Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør: www.2soler.no Link to post
Lady B Svart 15.Desember.2015 Del på Facebook Svart 15.Desember.2015 Er dette en dårlig spøk?!? Sprøeste jeg har hørt... Når det gjelder montering av solcelle så ser for meg at et godt og brukervennlig system for tilting av solceller i 2 retninger er litt vanskelig. Kunne ikke se hva maks størrelse på panel seatronic sin variant klarer, men hvis den er sterk nok til et 200W panel så må jo den være helt topp for trådstarter. Spennende om du får til en god løsning. Amerikanerne er sprø. De ser t.o.m. Jesus på brødskiva... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.