Jump to content

Solcellepanel-feste til daviter. Justerbart? 2veis?

nik0lai

Recommended Posts

Jeg har konkludert med at det neste år blir det solcellepanel! Hadde det på forrige båt, 

og etter noen helger i høst, har jeg merket at vi trenger det! Tror valget faller på ett

"stort" ett med ramme. Tenker 150-200w. Og montere dette på davitene.

Men jeg kunne egnetlig tenke meg ett feste som muliggjør justering, slik at jeg kan vist jeg vil

rette det litt mer direkte mot sola, for å heve effetiviteten på panelet.

Å finne ett feste som har f.eks. justering 1 vei, er jo ikke noe problem,

men finnes det fester som muligjør 2-veis justering?

Har en plan på hvordan jeg kan gjøre det selv, men ser for meg at det blir en veldig stort, tung,

og omfattende feste vist jeg skal lage dette selv..

Er det noen som har solcellepanelet på davitene? Legg gjerne inn bilde her i såfall.. Trenger tips.

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Nå, midtvinters, er teoretisk toppverdi (nominell verdi) ca 30 w/kvm. Og med vinterens korte dager, og triste vær, så kan man så godt som avskrive noen nytte av solceller i vinterhalvåret, annen enn til ren vedlikeholdslading

Jeg har merket meg at du i flere traader om emnet har hevdet at solcellepaneler er ubrukelige paa norske breddegrader.  Men samtidig har jeg inntrykk av at de fleste som har montert solcellepaneler er svaert fornoyde.  Kan det  tenkes at de fleste som kjoeper solcellepaneler bedriver sitt baatliv paa andre tider av aaret enn desember og januar ?  Allerede 1. februar er solstraalingen midt paa dagen over 400 W/kvm paa 60 grader nordlig bredde.

Jeg hadde en 400 watts windgenerator, men demonterte den fordi den gav såpass lite om sommeren. Har i stedet 400 watt solpaneler og det er mye bedre. Trenger vanligvis ikke landstrøm mellom 1. April og 1. Oktober. Så fjordgrynt vet nok for lite om hvordan dette blir i praksis. Han har tydeligvis ikke prøvd dette med et typisk norsk bruksmønster. ;-)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Solceller er en glimrende løsning for "sommerbåtister" og som vil ha vedlikeholdslading vinterstid. For "bobåtfolket" derimot, som bor i båten hele året, er solceller bortkastede penger.

Det finnes da knapt båtboere i Norge som baserer seg på egenproduksjon av strøm på vinterstid. Å mene at solceller er uegnet på båt i Norge fordi det ikke duger til bobåter vinterstid er mildest talt et spesielt argument.

Dette festet tillater justering begge veier – men må bygges rimelig robust om det skal tåle et så stort panel: http://atomvoyages.com/cys/222-the-solar-tracker.html

Jeg har bare ett 100W panel av den fleksible typen. Rundt ekvator har vi hatt dette knytt fast oppå sprayhooden, utenfor 30 grader nord/syd har vi stort sett knytt det fast langs rekka. Får selvsagt ikke maksimal uttelling med dette, men det holder oss stort sett selvgående uten å bølle med vind-/vanngenerator.

Jeg hadde en 400 watts windgenerator, men demonterte den fordi den gav såpass lite om sommeren. Har i stedet 400 watt solpaneler og det er mye bedre. Trenger vanligvis ikke landstrøm mellom 1. April og 1. Oktober. Så fjordgrynt vet nok for lite om hvordan dette blir i praksis. Han har tydeligvis ikke prøvd dette med et typisk norsk bruksmønster. ;-)

Enig, hadde også en 400W vindgenerator, det var heller skuffende produksjon.

Måtte være ubehagelig mye vind for at den skulle gjøre nytte av seg.

Fjordgrynt! Spurte jeg noengang om noens innvendinger MOT solcellepaneler? NEI.

Jeg har brukt solcellepaneler ombord i båtene mine siste 7 årene, og har vært kjempefornøyd.

Det jeg lurte på, var om noen hadde idéer til greie fester for å feste solcellepaneler på davitene,

slik som Euklid som eneste til nå har klart å linke til. Takk for det forresten. ;)

Så vist det er noen flere som vet om aktuelle fester, så del det gjerne her. :)

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Guest Avmønstret#

Det er sikkert noen som gidder å vri på panelene etter sola, men helt ærlig, det kan ikke være mange. Ser poenget med flyttbare osv paneler på lange havseilaser og hvis man ligger stille med båten over lang tid. Men til vanlig bruk? 

Monter de plant der de får minst skygge og glem de. 

På facebook-gruppen "Raspberry PI / elektronikk i båt" er det en kar som har lagd seg ett som følger sola. Han nevner 45% mere watt pr dag i forhold til et som er fastmontert.

Men skal det være fastmontert i vinterhalvåret, så er jeg usikker på hvordan det vil oppføre seg med vinterstormer, det samme om du har en hurtiggående båt. Tror løsning hans egner seg best for mindre paneler. Jeg liker tanken, men for meg ville det blitt ett på hver side på pushpit, og så et fastmontert over luka. Nå har jeg et 20 watts fremme foran masten for å vedlikeholdslade 4 batterier. Tror jeg må vente til en stund etter nyttår før jeg faktisk går i pluss med mitt oppsett.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Vær litt forsiktig med disse panelene, da... http://www.tv2.no/2015/12/14/nyheter/solcellepanel/usa/7788795

Er dette en dårlig spøk?!? Sprøeste jeg har hørt...

Når det gjelder montering av solcelle så ser for meg at et godt og brukervennlig system for tilting av solceller i 2 retninger er litt vanskelig. Kunne ikke se hva maks størrelse på panel seatronic sin variant klarer, men hvis den er sterk nok til et 200W panel så må jo den være helt topp for trådstarter. Spennende om du får til en god løsning.

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Er dette en dårlig spøk?!? Sprøeste jeg har hørt...

Når det gjelder montering av solcelle så ser for meg at et godt og brukervennlig system for tilting av solceller i 2 retninger er litt vanskelig. Kunne ikke se hva maks størrelse på panel seatronic sin variant klarer, men hvis den er sterk nok til et 200W panel så må jo den være helt topp for trådstarter. Spennende om du får til en god løsning.

Amerikanerne er sprø. De ser t.o.m. Jesus på brødskiva...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...